רוצים יותר סיכון? הצלחה לגיוסי חוב בדירוגים נמוכים שביצעו חברות נדל"ן בשבוע שעבר

חברת רני צים גייסה 60 מיליון שקל בריבית של 2.65%, לעומת ריבית מקסימום שעמדה על כ-4.5%, וחברת צבי צרפתי הבטיחה את גיוס מלוא 55 מיליון השקלים שביקשה ללא "רוד שואו" אצל המוסדיים • בצד גבוה של הדירוגים, אלוני חץ השלימה גיוס אג"ח של כ-600 מיליון שקל, ששילב, לראשונה בשוק המקומי, גיוס חוב המאפשר את החזר תשלום הקרן באמצעות הנפקת מניות חדשות של החברה

רני צים / צילום: ענבל מרמרי
רני צים / צילום: ענבל מרמרי

על רקע המסחר התנודתי שאיפיין את הבורסה המקומית בשבוע שעבר, בלטה הצלחתם של כמה גיוסי אג"ח בדירוגים נמוכים מקבוצת ה-B שהוציאו לפועל חברות בתחום הנדל"ן: רני צים (שגייסה כ-60 מיליון שקל), צבי צרפתי (כ-55 מיליון שקל) והכשרת הישוב, שהבטיחה סכום של כ-170 מיליון שקל בשלב המוסדי של ההנפקה.

אלה מצטרפים לגיוס אג"ח בהיקף של כ-90 מיליון שקל שהשלימה חברת האנרגיה הירוקה אלומיי לפני שבועות ספורים, גיוס שנעשה ללא דירוג כלל. כל זאת כשהחברות מדווחות בדרך-כלל על ביקושי יתר שנרשמו בהנפקות.

בין ההנפקות הללו בלט גיוס החוב של חברת הנדל"ן שבשליטת משפחת צרפתי, באמצעות מכרז ציבורי בלבד, וללא "רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים, כמקובל. למרות זאת נהנתה ההנפקה מביקושים שהתקרבו ל-100 מיליון שקל והחברה, המתרכזת בתחום הבנייה למגורים, הבטיחה את גיוס מלוא הסכום שביקשה ללא קושי.

רני צים, חברה הפועלת בתחום המרכזים המסחריים ונושאת את שם בעל השליטה בה, קיבלה דירוג להנפקת אג"ח בהיקף של עד 75 מיליון שקל. אולם בסופו של דבר היא הסתפקה ב-60 מיליון שקל בריבית של 2.65% - נמוכה משמעותית מריבית המקסימום שעמדה על כ-4.5%. ככל הידוע החברה החליטה לוותר על גיוס הסכום המרבי משום שהעדיפה שלא להוסיף עוד בטוחה למשקיעים על האג"ח שגויס.

בסיכום פעילות גיוסי האג"ח הקונצרניות לחודש יולי ציינו בחברת הדירוג S&P מעלות, כי "בשוק ניכרת סלקטיביות וביקוש גבוה להנפקות ברמות דירוג גבוהות יחסית". בהתאם לכך, רק כ-5% מהיקף הנפקות החוב שנעשו מתחילת השנה היו של חברות בדירוגי קבוצת ה-B או ללא דירוג. עם זאת, הגיוסים האחרונים שביצעו חברות בדירוגים נמוכים, עשויים להעיד על תיאבון גובר לסיכון של המשקיעים, בעיקר לאור מחסור באלטרנטיבות השקעה.

פלג פאר, מנכ"ל ווליו בייס חיתום, שהובילה את הנפקת האג"ח של רני צים, מסביר כי "מתחילת השנה נרשמה מגמה של ירידה בריביות, קודם כל באפיק הממשלתי שנמצא ברמת שפל של העשור האחרון, והמרווחים יחסית מצומצמים, כך שהמרווחים שמציעות אותן חברות בדירוג נמוך הם גבוהים יותר באופן יחסי.

"קרנות הנאמנות, למרות שקצת פדו בשבוע האחרון, מציגות גיוסים יפים מתחילת השנה, המוסדיים 'יושבים' על כסף ללא אלטרנטיבות, ויש גם הרבה מנהלי תיקים שמחפשים אפיקי השקעה. כך שאותן הנפקות, הגם שהן ברמת סיכון שונה מהנפקות בדירוגים גבוהים, מהוות תוספת תשואה משמעותית למי שרוצה 'לתבל' את תיק ההשקעה שלו ולקבל עוד תוספת תשואה".

מנגד, במקרה בו תימשך התנודתיות הגבוהה, ניתן להעריך כי לאותן חברות בעלות דירוגים נמוכים יהיה קשה להמשיך ולגייס. בעניין זה ציינו בלאומי שוקי הון בסקירתם השבועית כי "בחודש האחרון בולט השוק הקונצרני בביצועי חסר משמעותיים ביחס לשוק האג"ח הממשלתי", וכי ביחס לאפיק הממשלתי, "רמת הסיכונים באפיק הקונצרני גבוהה בהרבה בעיקר על רקע העלייה ברמת האי ודאות בעולם כתוצאה מהמשך ההסלמה במלחמת הסחר לאחרונה והירידה בפעילות הייצור ברחבי העולם".

גיוסי אגח בולטים באחרונה של חברות בדירוגים נמוכים
 גיוסי אגח בולטים באחרונה של חברות בדירוגים נמוכים

אלוני חץ עם מכשיר גיוס חדשני

בצד הגבוה של הדירוגים, חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ השלימה בימים האחרונים גיוס אג"ח בהיקף כולל של כ-600 מיליון שקל. הגיוס שילב, לראשונה בשוק ההון המקומי, גיוס חוב המאפשר את החזר תשלום הקרן באמצעות הנפקת מניות חדשות של החברה, במקום תשלום במזומן, להחלטת החברה המנפיקה.

במסגרת ההנפקה, אותה הובילה ווליו בייס, נהנתה אלוני חץ מביקושים גבוהים, בהיקף שהצטבר לכ-1 מיליארד שקל, ובסופו של דבר גייסה כ-400 מיליון שקל בסדרת אג"ח "רגילה" וכ-200 מיליון שקל בסדרה החדשה, המאפשרת החזר תשלום במניות.

על הנפקה מסוג זה חלות כמה מגבלות, מלבד העובדה שהיא מתאפשרת לחברות הנכללות במדד ת"א 125 בלבד. החברות המגייסות רשאיות לשלם את החוב באמצעות הנפקת מניות בתנאי שהן עומדות בקובננטים הנדרשים ולא נושאות סימני אזהרה בנוגע למצבן הפיננסי. זאת כשמחיר המניות המונפקות ייקבע כמחיר השוק הממוצע לפני המועד הקובע, כשהחברה נדרשת להודיע למחזיקים מראש על כוונתה זו.

ההנפקה באמצעות כלי זה, נעשתה חודשים ספורים לאחר אישור המוצר על ידי הבורסה, כך שלא מן הנמנע שבהמשך השנה ייתקלו המשקיעים בחברות נוספות המגייסות חוב בדרך זו.

לדברי פאר "הצלחת ההנפקה משקפת את נכונות השוק לאמץ מוצרים פיננסיים חדשניים, ומאפשר למשקיעים להשיג תשואה עודפת על פני אג"ח רגילות ובכך ליצור ערך לעמיתים. לחברה היא מאפשרת גיוון במוצרי החוב שלה וגמישות ניהולית, וזוהי סנונית ראשונה שאנו בטוחים שלא תהיה האחרונה".