"אפשר להתחיל לדבר": בני גנץ מוכן לשקול רוטציה עם נתניהו, אם הוא יהיה ראשון

לדברי יו"ר כחול לבן, ראש הממשלה נתניהו עצמו לא לקח סיכון ופנה לכחול לבן דרך שליחים, אך "אם נתניהו רוצה להציע רוטציה, ושאני אתחיל אותה ראשון - אפשר יהיה להתחיל לדבר על הדברים"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת
יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת

יו"ר כחול לבן, בני גנץחשף היום (א') מקצת מהמגעים שהיו עם בנימין נתניהו והליכוד בטרם פוזרה הכנסת במאי, ופתח פתח למשא-ומתן עתידי. לדברי גנץ בראיון באולפן ynet, אם נתניהו יציע רוטציה שבה גנץ יהיה הראשון - אפשר יהיה להתחיל לדבר על כך.

בראיון למורן אזולאי אמר גנץ כי נתניהו היה שמח לפרק את כחול לבן, אך הוא וחבריו דבקו בעקרונותיהם. במהלך המשא ומתן הגיעו שליחים עם כל מיני רעיונות והצעות. נתניהו עצמו, לדברי גנץ, לא לקח סיכון על עצמו, קרי לא אמר את הדברים אישית אלא דרך שליחים, אבל "אם נתניהו רוצה להציע רוטציה, ושאני אתחיל אותה ראשון - אפשר יהיה להתחיל לדבר על הדברים".

האמירה הזו של גנץ מעידה כי למרות ההתבטאויות הקודמות בדבר אי הליכה לקואליציה עם נתניהו תחת כתב החשדות והאפשרות לכתבי אישום נגדו, בני גנץ לפחות מוכן לשקול זאת אם יקבל את ראשות הממשלה ראשון.

האפשרות הזו של רוטציה עלתה הן במהלך חילופי המסרים בין הצדדים במאי, ועולה גם כעת לאור האפשרות שמראים הסקרים על חוסר יכולת להקים ממשלת ימין בראשות נתניהו או שמאל בראשות גנץ. אביגדור ליברמן הוא הדוחף העיקרי לממשלה כזו אלא שהתנאי שלו הוא ללא החרדים והחרד"לים. נתניהו הבטיח לאחרונה פומבית במאמר ב"ישראל היום" כי יקים ממשלת ימין בלבד ולא יפעל להקמת ממשלת אחדות, אך ההבטחה הזו נראית עם קשיי היתכנות של ממש, ומה יקרה אם הסקרים יתממשו? במאי זה הביא את נתניהו למו"מ עם מפלגות במרכז שמאל ולכמעט הסכם עם העבודה של אבי גבאי. גנץ מאותת היום כי למרות האמירות הקשות נגד נתניהו והפסילה לכאורה שלו על רקע כתב החשדות, יש על מה לדבר. פרשנות אפשרית למהלך היא בנסיון למשוך מצביעי ליכוד מתלבטים לכחול לבן כשדברי גנץ מעניקים מוצא מהפלונטר הפוליטי בלי להכניס שמאל אמיתי לקואליציה.

המחנה הדמוקרטי הגיב לדבריו של גנץ: ״במקום להביט למציאות בעיניים באומץ ולהוביל את השינוי המתבקש וההכרחי עבור מדינת ישראל ואזרחיה, גנץ זוחל לממשלת נתניהו שתהרוס את שלטון החוק ותביא להרס הדמוקרטיה הישראלית. מאחז העיניים מבלפור עשה זאת שוב ושבה את גנץ בתעתועיו״.