גם אחרי שורה של תחקירים: הספקית הסינית של ענקיות הטכנולוגיה ממשיכה לנצל עובדים

דוח חדש מעלה כי חברת פוקסקון הסינית מעסיקה בני נוער בתנאים קשים במפעל שאחראי על ייצור מכשירי אמזון • אמזון: "נחקור את הנושא וננקוט צעדים"

פוקסקון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פוקסקון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת פוקסקון הסינית, יצרנית רכיבים אלקטרונית ענקית שעובדת עם חברות כמו אפל, וואווי ודל, שוב מסתבכת בהקשר לתנאי ההעסקה של עובדי המפעלים שלה. הפעם, דוח של הארגון הניו יורקי China Labor Watch שפורסם בסוף השבוע מצא כי החברה מעסיקה 1,500 נערים בתנאים קשים ולא חוקיים, על מנת לייצר את הרמקולים החכמים ממותג "אקו" של הענקית האמריקאית אמזון.

מדובר במפעל בעיר הנגיאנג שמייצר את מכשירי אמזון, הכוללים גם את קורא הספרים קינדל וטאבלטים. רק בשנה שעברה China Labor Watch פרסם דוח נוסף אודות תנאי העבודה במפעל, בו נטען כי שעות העבודה של העובדים ארוכות ביותר ושכרם נמוך, וכי המפעל מסתמך בעיקר על עובדים זמניים ונערים מתמחים ומעביד אותם שעות נוספות בניגוד לחוק הסיני. הארגון האשים אז את אמזון בכך שרווחיה באו על חשבון עובדים שאין להם ברירה אלא לעבוד בתנאים המתוארים. בפוקסקון ואמזון התחייבו בשנה שעברה לפעול לשיפור התנאים בעקבות הדוח, אלא שהדוח החדש מצא שלמרות ההבטחות התנאים רק הידרדרו - בין היתר, המשכורות לעובדים ירדו ב-16%.

הדוח התמקד בנערים העובדים בארגון בתור מתמחים. גובה שכרם ירד באותו שיעור: ב-2018 שילמה פוקסקון 276 דולר לחודש למתמחים, וכעת החברה משלמת להם שכר של 1.42 דולר לשעה או 248 דולר לחודש. הם כבר לא מקבלים את מלגת המחיה שאותה קיבלו בעבר, ונאלצים לעבוד שעות נוספות באופן שעובר על החוק הסיני הנוגע למתמחים - הם עובדים 60 שעות בשבוע (עשר שעות במשך שישה ימים), גם במשמרות לילה.

לפי הדוח, המתמחים היוו 20% מכוח העבודה במפעל - כפול מהרמה המותרת על פי החוק הסיני. מדובר בנערים בגילאי 16-18, שלומדים בבתי ספר מקצועיים. לפי הדוח, בתי הספר מקבלים תמורה כספית עבור התמחות הנערים, והם מגיעים בליווי מוריהם למפעל. המורים מפעילים עליהם לחץ לעבוד שעות נוספות באופן לא חוקי, ואם הם עדיין מסרבים - מוריהם מפטרים אותם. עלו אף עדויות על התעללות פיזית ומילולית של המורים במתמחים. חלק מהעובדים חזו במורים ש"משכו באופן אגרסיבי באוזנם של מתמחים, לא נתנו להם לצאת מהעבודה וגערו בהם".

תלמידה בת 17 בשם שיאו פנג תיארה כי תפקידה היה לשים סרט מגן על 3,000 מוצרים ביום. היא העידה על עבודה מעייפת במפעל חם מאוד, וכשלא רצתה לעבוד שעות נוספות, המורה שלה איימה עליה שלא תוכל להתמחות בפוקסקון - מה שישפיע על יכולתה לסיים את לימודיה ועל בקשותיה למלגות.

הדוח גם מצא כי בנוסף למתמחים, בפוקסון הסתמכו על עובדים זמניים שלא מקבלים תשלום על ימי מחלה וחופשה: לפי חוקי סין, עובדים כאלה יכולים להוות 10% מכוח העבודה במפעלים, אך במפעל פוקסקון בהנגיאנג הם מהווים 34% מעובדי המפעל. הסיבה להעסקתם בשיעורים כה גבוהים היא המכסים שטראמפ הטיל על סחורות סיניות, שפגעו בדרישה למוצרים אלקטרוניים, כך לפי הדוח. עובדים זמניים היו דרך לקצץ בעלויות, יחד עם הקיצוץ בתגמול על שעות נוספות, בגובה משכורת הבסיס ובאי מתן דמי מחיה.

כאמור, זו אינה הפעם הראשונה בה שמה של פוקסקון נקשר בתנאי עבודה קשים במפעליה: מדובר בספקית הגדולה ביותר של אייפונים עבור הענקית אפל, וב-2017 פורסם שסטודנטים עבדו שעות ארוכות בניגוד לחוק במפעל של פוקסקון שייצר מכשירי אייפון X. במקרה מפורסם מ-2010, במפעל החברה בשנזן שייצר מוצרים עבור אפל, דל וחברות נוספות, היה גל של התאבדויות וניסיונות התאבדות של עובדים - ובעקבותיו פוקסקון ואפל התחייבו לשנות את תנאי העבודה.

אמזון הגיבה לדוח בהצהרה לעיתונות בה התחייבה כי תחקור את הטענות שעלו ממנו, כי שלחה צוותים לשטח וכי תבצע בדיקות שבועיות. "אין לנו סובלנות כלפי הפרה של קוד ההתנהגות שלנו על ידי ספקים. אנחנו מעריכים באופן קבוע את הספקים שלנו באמצעות בוחנים עצמאיים ואם אנחנו מוצאים הפרות, אנחנו נוקטים בצעדים מתאימים, כולל בקשה לפעולה מתקנת מיידית", הצהירה ענקית הטכנולוגיה.

פוקסקון האשימה בתגובה לדוח מנהלים מקומיים במפעל, ואמרה כי תגביר את הפיקוח על התוכנית בה היא משתפת פעולה עם בתי ספר. לפי אתר "בלומברג", החברה אף הצהירה כי כבר פיטרה את מנהל המפעל ואת ראש תחום משאבי האנוש, וכי הענישה מנהלים ישירים של בני הנוער. היא הבטיחה שתבחן את המשכורות ותדאג כי אחוז המתמחים במפעל יעמוד בדרישות החוק, וכי המתמחים לא יעבדו שעות נוספות או לילות.