קודה תקשורת עוברת לפסים משפטיים: "בתאגיד ידעו, אישרו ונבהלו"

במכתב לפני נקיטת הליכים, חברת ההפקה קודה תקשורת דורשת מתאגיד השידור "כאן" להחזיר לאוויר את התוכנית של גיא זהר ולהמשיך בהכנות לתוכניות אחרות • "עורכי התאגיד ביקשו לשנות סצנות שנראו להם לא דרמטיות או לא אמינות מספיק"

חברת ההפקה קודה תקשורת דורשת מתאגיד השידור הציבורי "כאן" לחזור מהחלטתו ולהחזיר לאלתר לאוויר את התוכנית "מהצד השני" של גיא זהר ולהמשיך בהכנות לתוכניות האחרות שקודה אמורה להפיק עבור התאגיד. במקביל מבקשת החברה לקיים במשותף בירור לצורך הסדרת המחלוקות בעניין פרשת צילומי הסדרה "מחוז ירושלים", כדי למנוע את "כדור השלג המתגלגל", ולפני שהחברה תיאלץ להגיע להליכים בבית משפט.

במכתב לפני נקיטת הליכים, שנשלח באמצעות משרד הורוביץ אבן אוזן, טוענת קודה באופן רשמי את מה שאמרו אתמול ל"גלובס" גורמים בענף המעורבים בתהליך: אנשי התאגיד ידעו ואישרו את צילומי הסצנות ולקחו באישורם חלק פעיל. בקודה סבורים כי החלטת מועצת התאגיד מיום חמישי על הפסקה לאלתר של כל התקשרות עם קודה בכל ההפקות, ולא רק על "מחוז ירושלים", היא החלטה שנועדה להסתיר את מעורבות התאגיד ולרצות את דעת הקהל.

על-פי הנטען במכתב, "הפרסום המגמתי והמשמיץ אף מהווה פגיעה קשה ביותר, בוטה ובלתי מידתית בעליל במוניטין רב-השנים של מרשתי ושל עובדיה ובצדדים שלישיים שעובדים עימה ובפעילותה ומסב לה נזקים עצומים, כספיים ואחרים. בכוונת מרשתי לבוא חשבון עם התאגיד על כל נזקיה וכן עם מי שבמעשיו ו/או במחדליו גרם ביודעין, משיקולים זרים ופסולים ובשוויון-נפש, לנזקים אלה".

לטענת קודה תקשורת, על התאגיד לבצע לכל הפחות בדיקה מעמיקה ועניינית של העובדות ושל נסיבות האירוע ולשמוע את עמדת כל המעורבים בטרם יחרוץ דין ויגיע "למסקנות נמהרות פזיזות וחסרות כל בסיס, שנזקן מי ישורנו. תמוה שהתאגיד נמנע מלבדוק את עצמו, שכן הוא היה שותף מלא להליך הבימוי ובכלל זה לכך שסצנות בתוכנית יבוימו וישוחזרו על בסיס פעילות משטרתית אמיתית, כפי שקרה במקרה דנן".

עוד נטען כי כל פרק ופרק והתסריט שלו הועברו לבדיקה מקדימה לשינויים ולתוספות מצד העורכים מטעם התאגיד, טרם אישורו ושידורו. "עורכי התאגיד לא רק שידעו כי במסגרת התסריט יש סצנות משוחזרות, הם אף ביקשו לשנות סצנות שנראו להם לא דרמטיות ו/או לא אמינות מספיק תוך התערבות ומעורבות פעילה בטקסטים, בעריכת הצילומים ובאופן הצגת הדברים".

בקודה מבהירים כי כל האירועים מבוססים על מקרים אמיתיים, שקיבלו בסדרה ביטוי דרמטי אך לא דוקומנטרי. לטענתם, כל הפרטים של האנשים ושל פנים הבית שבו נערך החיפוש הוסתרו, ולכן הבמאים לא ראו בעיה בהוספת קטע מבוים.

על-פי הנטען, נקודת המוצא הייתה שבשום אופן לא ניתן לקשור או לבצע זיהוי בין הדמות והבית שזהותם הוסתרה. "איש לא העלה בדעתו - גם לא עורכי התאגיד ואנשיו - שיבוא יום ואותה דמות שזהותה הוסתרה תחשוף את עצמה מטעמים אלה ואחרים ותבקש לקשור את עצמה באופן מכוון ויזום, על דעת עצמה בלבד, לסצנה המבוימת, בשעה שבפועל היא מחזיקה באישור של המשטרה שאין היא קשורה לאירוע המבוים".

עוד נטען כי ברור שלחברת ההפקה, לתאגיד ולמשטרה לא הייתה כוונה לשתול נשק ולהפליל אדם מסוים. "תחת הלחץ התקשורתי המגמתי, בפזיזות ובהיסטריה, בחר התאגיד לפעול בחוסר תום-לב מובהק ובמהלך טקטי שנועד 'לרצות את ההמון' ולנסות ולכסות על מעורבותו ואחריותו ובעיקר על אחריותם האישית של הגורמים מטעמו על המוצג בתוכנית".

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "כנראה שבקודה היטשטשו לגמרי הגבולות בין המציאות לאילוסטרציה. אחרי שהודו ואף התנצלו בפני אזרחי ישראל והתאגיד, הם בוחרים שם שוב באי-אמירת אמת".