מותגי היוקרה ורסצ'ה וקואוץ' בקו האש: התנצלו על שהתייחסו להונג קונג ולטיוואן כאל מדינות

משתמשי האינטרנט הסינים זעמו על כך שמותגי היוקרה ורסצ'ה וקואוץ' התייחסו להונג קונג וטיוואן באתרי האינטרנט שלהם כאל מדינות, ומותגי הענק נאלצו לפרסם התנצלות

מעצבת האופנה דונטלה ורסאצ'ה / צילום: רויטרס
מעצבת האופנה דונטלה ורסאצ'ה / צילום: רויטרס

קואוץ' ו-ורסצ'ה הפכו למותגים המערביים האחרונים שמעוררים את כעסם של משתמשי אינטרנט בסין. הביקורת שהם סופגים במדיה החברתית הסינית היא על כך שהם מתייחסים להונג קונג ולטיוואן כאל מדינות - כך דיווח "פייננשל טיימס".

משתמשי האינטרנט הסינים הפיצו תצלום של אתר האינטרנט בשפה האנגלית של מותג היוקרה קואוץ', שהראה שאפשר לבחור את שני היעדים הללו בתפריט שנקרא "מדינות". בייג'ינג טוענת כי טיוואן היא מחוז סיני מורד.

קואוץ' הגיבה בהודעה בווייבו, הגרסה הסינית של טוויטר, שבה היא התנצלה ומסרה כי היא תיקנה את האתר שלה. היא הוסיפה כי "קואוץ' מחויבת להתפתחות ארוכת-טווח בסין, ומכבדת את רגשותיהם של בני העם הסיני".

גם מותג היוקרה האיטלקי ורסצ'ה נאלץ לפרסם "התנצלות עמוקה", לאחר שמשתמשי אינטרנט זועמים הציגו תמונות של אחת מחולצות הטי שלו שתיארה את הונג קונג ומקאו כמדינות. ורסצ'ה הודיע כי הוא הפסיק לשווק את החולצה האמורה.

המחאות במדיה החברתית הסינית באו על רקע ההסלמה במהומות נגד ממשלת הונג קונג, שהמדיה הסינית מציגה כ"תנועת התבדלות" שמחפשת עצמאות לעיר ונהנית מתמיכה זרה.

דוגמנית-העל הסינית ליו וון, שהייתה שגרירת המותג קואוץ', הודיעה בווייבו כי היא הפסיקה לשתף פעולה עם החברה. "השלמות והריבונות של אדמת סין אינן ניתנות להפרה", כתבה ליו. "אני מתנצלת בפני כולם! אני אוהבת את מולדתי ותומכת ללא עוררין בריבונות סין".

השחקנית הסינית יאנג מי, שהייתה שגרירת המותג ורסצ'ה, מסרה כי היא סיימה את החוזה שלה עם החברה האיטלקית. "השלמות הטריטוריאלית של המולדת והריבונות שלה הן קדושות", הכריזה בפוסט באינטרנט.

שני המותגים הללו הם האחרונים שנקלעו ללחצים של משתמשי האינטרנט בסין בגלל מה שנתפס כערעור על תביעותיה הטריטוריאליות של בייג'ינג, במה שמדגים את הסיכונים הפוליטיים של עסקים זרים שפועלים בסין.

זוהי גם המחשה לקשיים של החברות הרב-לאומיות שצריכות בו זמנית להסתגל לרגישויות הפוליטיות בסין, בלי להיתפס אצל צרכנים במדינות ליברליות יותר כנכנעות לדרישות הרשויות בסין.

בשנה שעברה, רשת ההלבשה גאפ פרסמה התנצלות על חולצת טי עם תמונה של מפת סין שלא כללה את טיוואן, דרום טיבט וים סין הדרומי.