אסם | ניתוח

אחרי עליות המחירים והצמיחה של 2018, הגיע תור הקיפאון בשוק המזון

הצמיחה בשוק המזון עמדה מתחילת השנה על 2.3% בלבד - בדומה לקצב גידול האוכלוסייה • תנובה ושטראוס ממשיכות ליהנות מעליית המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח ורשמו גידול בהכנסותיהן גם ביולי • המכירות של סוגת ירדו בחודש יולי ב-3.2%, דבר שעשוי להשפיע על המגעים למכירתה

מוצרי שטראוס / צילום: תמר מצפי
מוצרי שטראוס / צילום: תמר מצפי

הצמיחה בשוק המזון והמשקאות מתמתנת ועומדת על 2.3% - כך עולה מנתוני סטורנקסט המסכמים את שבעת החודשים הראשונים של 2019 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי הגידול באוכלוסיית ישראל שעומד על 2.2%, מדובר בנתון המראה סטגנציה במכירות.

אחרי גל עליות המחירים של קיץ 2018, שאיפשר לשוק המזון להציג צמיחה כספית נאה בתחילת השנה הנוכחית, כעת הצמיחה הזו מתמתנת ונשמרת בעיקר בקרב ספקיות מוצרי החלב, שנהנו מעליית מחירים על המוצרים שבפיקוח בתחילת חודש יוני.

כך, תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס ובשליטת ברייט פוד הסינית, רושמת עלייה במכירות של 2.2% בחודש יולי לבדו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שמצטרפת לעלייה כוללת של 3% מתחילת השנה. תנובה שומרת על יציבות בנתח השוק שלה, המהווה 14.4% ממכירות שוק המזון והמשקאות בישראל. תנובה נהנתה מעליית מחירים של 3.4% על מוצרי החלב שבפיקוח, המהווים חלק ניכר ממכירות חטיבת החלב שלה.

גם שטראוס ישראל, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל בניהולו של אייל דרור, נהנתה מצמיחה נאה בחודש יולי שהסתכמה בכ-6% ביחס לחודש המקביל אשתקד. מתחילת השנה מציגה הפעילות הקמעונאית של החברה בישראל עלייה של 4.6% במכירות הכספיות. גם בנתח השוק מציגה שטראוס מגמה חיובית, והוא עומד על 11.9% משוק המזון והמשקאות. שטראוס נמנעה מעליות מחירים יזומות, אולם גם היא מושפעת באופן חיובי במידת מה מייקור מוצרי החלב שבפיקוח, זאת בנוסף לצמיחה שנובעת מהשקות חדשות של מוצרי פרימיום שהתמחור שלהם יקר יותר.

אסם, ספקית המזון השלישית בגודלה בניהולו של אבי בן-אסאייג שבבעלות נסטלה השווייצרית, מציגה גם היא צמיחה, גם אם מתונה יותר. בחודש יולי גדלו המכירות של אסם ב-1% ביחס לחודש המקביל אשתקד, כשגם קצב הצמיחה שלה מתחילת השנה שומר על אותה מגמה. עם זאת, נציין כי נתח השוק של החברה נשחק קלות הן בחודש האחרון והן מתחילת השנה, והיא אוחזת 10% ממכירות שוק המזון בישראל.

מכירות של מוצרי מזון ומשקאות - ינואר-יולי 2019
 מכירות של מוצרי מזון ומשקאות - ינואר-יולי 2019

יפאורה תבורי רשמה ירידה של 4.3%

החברה המרכזית למשקאות קלים, בניהולו של יורם שגיא ובשליטת דודי ורטהיים, מציגה ירידה של כ-2% במכירות בשבעת החודשים הראשונים של 2019 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זאת על אף שבחודש יולי החברה שמרה על יציבות יחסית עם שחיקה קלה של 0.1%. כך או כך, נתח השוק של החברה עומד על 7.5% בחודש יולי, אובדן של 0.2 נקודות ביחס לחודש המקביל אשתקד. נציין כי בדומה לתנובה ושטראוס, גם טרה שבבעלות החברה המרכזית נהנית מעליית מחיר של 3.4% על מוצריה המפוקחים מאז יוני האחרון.

גם יוניליוור, בניהולה של ענת גבריאל ובבעלות הקבוצה העולמית, מציגה תוצאות פושרות נכון לחודש יולי. בחודש יולי מציגה יוניליוור ירידה של 2.4% במכירות הכספיות ביחס לחודש המקביל אשתקד. בסיכום שבעת החודשים הראשונים של השנה החברה מציגה ירידה מינורית יותר - 1% בלבד.

ומי הן ספקיות המזון שהציגו תוצאות יוצאות דופן בחודש שחלף? יפאורה תבורי, יצרנית המשקאות הקלים בניהולו של רוני גת, שנסחרת בבורסה בתל-אביב, מציגה ירידה של 2.4% בחודש יולי וירידה חריפה יותר של כ-4.3% בשבעת החודשים הראשונים של השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

ההרעה בתוצאותיה העסקיות של החברה היא מגמה שנמשכת כבר חודשים רבים, זאת בצל עליות מחירים שביצעה החברה בקיץ שעבר בדומה לספקיות המשקאות האחרות, ועל אף שהסכסוך המסחרי בינה לבין הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד", שנחשף ב"גלובס", הסתיים כבר לפני כמה חודשים.

ספקית מזון נוספת שממשיכה להציג ירידה במכירות לשוק הקמעונאי היא חברת המזון סוגת, בניהולו של ג'יל גמון ובבעלות התאגיד הבריטי מאן. סוגת מציגה ירידה של 1.1% מתחילת 2019 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 3.2% בחודש יולי לבדו. בחודשים האחרונים לאומי פרטנרס מנהלת עבור סוגת מגעים למכירתה. הירידה במכירות החברה בוודאי לא מוספים לאטרקטיביות בשוק של החברה, ובמיוחד כאשר לוקחים בחשבון את עליות המחירים שביצעה החברה במהלך השנה האחרונה.

וילי פוד עלתה ב-72 מיליון שקל

מי שממשיכה להציג צמיחה חריגה מאוד ביחס לשוק המזון היא חברת המזון וילי פוד, בניהולו של מיכאל לובושיץ ובבעלות האחים צביקה ויוסי ויליגר. החברה מציגה עלייה של 27% במכירות בחודש יולי וכ-30% מתחילת 2019, שמשמעותן תוספת כספית של 72 מיליון שקל למכירות של החברה.

מי שעוד נהנתה מצמיחה נאה מתחילת השנה היא יבואנית הממתקים והשוקולדים ליימן שליסל, בניהולו של מוני ליימן, שמציגה הן בחודש יולי והן מתחילת השנה צמיחה של 11.4%.

יצרנית מוצרי החלב גד, בניהולו של ארז וולף ובבעלות של עזרא כהן, קרן גרין לנטרן ודיסקונט קפיטל, מציגה צמיחה מרשימה של כ-11% מתחילת 2019 ביחס לשנה המקבילה אשתקד וצמיחה בשיעור דומה גם ביולי.