אנגלמן בעד נתניהו: כך פועל מבקר המדינה החדש בשירות ראש הממשלה

קשה להשתחרר מהרושם שהחלטת מבקר המדינה החדש מתניהו אנגלמן אתמול לשנות את הרכב הוועדה למתן היתרים, נועדה למטרה אחת עיקרית: לאפשר לרה"מ נתניהו לקבל אישור למימון הגנתו המשפטית ע"י אנשי עסקים זרים • פרשנות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

קשה להשתחרר מהרושם שהחלטתו של מבקר המדינה החדש מתניהו אנגלמן אתמול (ב') לשנות את הרכב הוועדה למתן היתרים, נועדה בעיקרה למטרה אחת: לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל אישור למימון הגנתו המשפטית על-ידי אנשי עסקים זרים.

מדובר בהסקת מסקנות פשוטה, ולמעשה כמעט טריוויאלית, מהתהליך שקרה כאן בשבועות האחרונים. התהליך הזה מתחיל בכך שנתניהו מקדם את אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה, והוא ממונה לתפקיד בזכותו. שבועות בודדים אחרי שהוא התיישב על כס המבקר, ב-1 ביולי, מצא אנגלמן זמן למתוח ביקורת נוקבת וחסרת תקדים על פעולת ועדת ההיתרים (בהרכבה הקודם) ביחס לבקשות נתניהו וטען כי היא חרגה מסמכויותיה. השלב הבא היה התפטרות מחאה של שלושה מחברי הוועדה הקודמת שסירבו לקבל את בקשות המימון של נתניהו. חולפים עוד כמה ימים, והמבקר מודיע על החלטתו העקרונית כביכול לחולל שינוי רחב בהרכב ועדת ההיתרים ולמנות שמונה חברי ועדה חדשים.

ומי הם חברי הוועדה החדשים? מדובר באנשים בעלי ניסיון מקצועי עשיר ורזומה מרשים, שמגיעים ממקומות שונים. אבל יש קו שמחבר בין לפחות חלק מחברי הוועדה החדשה: הם תמכו בעבר באופן פומבי בנתניהו, ברעייתו, או קשורים למפלגת הליכוד. 

כך למשל, יו"ר הוועדה, השופטת שרה פריש, היא נשיאת בית הדין של הסתדרות העובדים הלאומית - גוף שמזוהה עם הליכוד.

היו"רית הנוספת, השופטת בדימוס נחמה מוניץ, מונתה לפני כמה חודשים על-ידי שרת התרבות מירי רגב לעמוד בראש ועדה ציבורית שתבחן את חלוקת הכרטיסים לטקס המשואות הממלכתי בהר הרצל.

חבר ועדה נוסף, שמואל סלבין, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, היה בעבר מועמד הליכוד לכנסת. הוא גם הביע בעבר תמיכה בנתניהו. בראיון שנתן ל"גלובס" ב-2017, התייחס סלבין לחקירות ראש הממשלה ואמר: "אני לא יודע מה קורה בחקירות, אני כן יכול לומר שנתניהו שאני מכיר הוא לא איש מושחת. מאז הניצחון הגדול שלו ב-2015, כשאנשי השמאל הבינו שאי-אפשר להפיל אותו בקלפי, הם החליטו להפעיל עליו לחץ משפטי פלילי. השיטה כזאת: הם זורקים חכות לתוך המים ומקווים שיצליחו לדוג משהו".

חברת ועדה נוספת, ד"ר אסתר (אתי) לוצאטו, יצאה בעבר להגנת אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. בטור דעה שפרסמה ב"גלובס" ב-19 בפברואר 2015, כתבה לוצאטו: "גל ההאשמות החריף, שהציף לאחרונה את כלי התקשורת נגד אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, מעמיד אותה, ובעקיפין גם את ראש הממשלה, תחת מתקפה חסרת תקדים. זאת, בלי שתהיה לשרה נתניהו אפשרות להתגונן ולהתמודד בכלים שווי כוחות מול התקשורת".

לוצאטו הוסיפה וכתבה, בין היתר, כי "רצח האופי המתנהל נגד שרה נתניהו, שנמשך כבר שנים, מעורר שאלות חמורות בנושאים אתיים, מוסריים, תקשורתיים וציבוריים, והוא גם מאיר באור לא מחמיא את דמותה של החברה הישראלית". 

שינוי משמעותי בהרכב הוועדה 

אתמול הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על החלטתו לשנות ולהרחיב את הרכב ועדת ההיתרים, כך שלראשונה היא תכלול שמונה חברים (במקום שישה חברים כיום), בהן שתי שופטות בדימוס אשר יכהנו במשותף כיושבות-ראש הוועדה ושלושה מנכ"לים (לשעבר) בכירים במשק, מומחים במדיניות ציבורית.

עוד החליט המבקר החדש אנגלמן כי לראשונה תהיה בוועדת ההיתרים נציגות לפריפריה, למגזר החרדי וליוצאי אתיופיה. לשיטת המבקר, "הרחבת הרכב הוועדה תאפשר שילוב של מומחים מתחומים שונים (משפט, כלכלה וניהול ציבורי), לצד הרחבת מגוון הדעות ושילובן בוועדה של קבוצות שונות בחברה הישראלית".

החלטת המבקר שקודם לתפקידו על-ידי ראש הממשלה נתניהו, נבחר על-ידי הכנסת והושבע לתפקיד ב-1 ביולי, באה כאמור אחרי שבשבוע שעבר התפטרו שלושת חברי הוועדה בהרכבה הקודם, השופט בדימוס עזרא קמא, נורית ישראלי ואביגדור רביד - התפטרות שבאה כמחאה על התערבות המבקר בעבודתם. כמה ימים קודם לכן העביר המבקר ביקורת חריפה על החלטת ועדת ההיתרים לדרוש מראש הממשלה נתניהו להחזיר 300 אלף דולר שקיבל בעבר מבן-דודו נתן מילקובסקי, ללא היתר.

עם פרסום ההחלטה על השינוי המשמעותי במבנה ועדת ההיתרים, מסר מבקר המדינה אנגלמן: "היום עשינו את הצעד הראשון בדרך ליישום רפורמה המקדמת ביקורת בונה ואיכותית. העצמת הרכב הוועדה למתן היתרים תאפשר שילוב של מומחים מתחומים שונים (משפט, כלכלה וניהול ציבורי), לצד הרחבת מגוון הדעות ופתיחת הוועדה לקבוצות שונות בחברה. הוועדה תפעל ללא משוא-פנים, והיא אינה כפופה בהחלטותיה אלא למרות הדין".