מהפך בארגנטינה? המשקיעים חוששים מחזרתו של שלטון פחות ידידותי לעסקים

הפזו הארגנטיני ושוק המניות המקומי צנחו בשיעורים דו-ספרתיים • החשש הוא כי המנצח, אם ייבחר באוקטובר, יבטל חלק גדול מהרפורמות של הנשיא המכהן

אלברטו פרננדז / צילום: Agustin Marcarian, רויטרס
אלברטו פרננדז / צילום: Agustin Marcarian, רויטרס

המניות בארגנטינה רשמו את הירידה החדה ביותר שלהן זה עשרות שנים על רקע חששות המשקיעים מחזרה לשלטון של התנועה הפרוניסטית במדינה, שתומכת בשליטת המדינה בכלכלה ומתנגדת לעסקת סחר גדולה עם האיחוד האירופי.

המדד העיקרי בבורסת בואנוס איירס קרס אתמול ב-38% לאחר שהנשיא המכהן מאוריסיו מאקרי הובס בפער גדול בבחירות מקדימות על ידי אלברטו פרננדז, איש שמאל שסגניתו הייתה הנשיאה לשעבר, כריסטינה קירשנר.

הפזו הארגנטיני נחלש תחילה ביותר מ-30% מול הדולר, לפני שהתאושש מעט לאחר שהבנק המרכזי התערב בשוק המט"ח, ומכר כ-50 מיליון דולר כדי לתמוך בפזו. הריבית הבסיסית של הבנק המרכזי זינקה ל-74.8%.

בסוף השבוע עלה שוק המניות הארגנטיני על רקע הציפייה שמאקרי יזכה במקום שני צמוד בבחירות המקדימות, שהן הצבעת חובה בארגנטינה כדי לקבוע אילו מפלגות יוכלו להריץ מועמדים בבחירות שיהיו באוקטובר. מאחר שהמפלגות כבר בחרו במועמדים שלהן לנשיאות, הבחירות המקדימות נותנות אינדיקציה חזקה להעדפות המצביעים.

ההשלכות הכלכליות השליליות של ההצבעה יקשו עוד יותר על הנשיא מאקרי להישאר בשלטון, מעריכים אנליסטים.

הירידה התלולה בפזו ובשוק המניות תאלץ את הבנק המרכזי לשמור על שערי ריבית גבוהים, שיחניקו את הצמיחה הכלכלית. כך יתקשה מאקרי לטעון בפני הבוחרים עד אוקטובר שהוא העלה את המדינה על פסי הבראה כלכלית.

"זה כבר בלתי אפשרי. הם לא הולכים להתאושש מזה", אמר דרדו גספארה, כלכלן ובעל טור פוליטי שכותב על ארגנטינה. "הממשלה החדשה הולכת להיות פרוניסטית".

התקווה היחידה שנשארה למאקרי כעת היא להפוך את אירועי אתמול בשוקי ההון לתזכורת לבני ארצו של מה שיקרה להם אם פרננדז ינצח בבחירות באוקטובר, העריך אלברטו ראמוס, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בגולדמן זאקס.

בבואנוס איירס, התושבים שנפגעו מהמיתון הכלכלי ומעלית המחירים צפו את הקריסה בשוק ההון. פזו חלש יותר מצית בדרך כלל גל אינפלציה נוסף בכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הלטינית. כעת שיעור האינפלציה הוא 56% בשנה, אחד הגבוהים בעולם.

אם ייבחר, יבטל פרננדז חלק גדול מהרפורמות של מאקרי, מה שמעורר ספיקות בנוגע לעתיד עסקת הסחר בין ארגנטינה ושלוש מדינות דרום אמריקאיות נוספות לבין האיחוד האירופי.

העסקה, שהושגה ביוני, תיצור גוש סחר של קרוב ל-800 מיליון צרכנים, ותהווה רבע מהכלכלה העולמית. ברזיל היא אמנם הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד המכסים הדרום-אמריקאי מרקוסור שחתם על העסקה, אך מאקרי היה התומך העיקרי בה.

מעמדו של מאקרי בקרב הבוחרים ספג מכה קשה במשבר הכלכלי שהחל בשנה שעברה על רקע החששות מאי יכולתה של המדינה לפרוע את חובותיה. הפזו איבד מחצית מערכו מול הדולר בחמשת החודשים האחרונים, האינפלציה נסקה, והאבטלה עלתה. כמה אינדיקטורים מצביעים על שיפור קל, אך התמ"ג צנח ב-5.8% ברבעון הראשון של השנה בהשוואה שנתית, והאבטלה עדיין מעל 10%. בשנה שעברה קיבלה הממשלה חילוץ של 57 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית, החילוץ הגדול ביותר של הקרן הזו, כדי להתגבר על משבר המטבע.

ארגנטינים רבים חוששים מחזרה אל המדיניות של הנשיאה קירשנר, שרוב הכלכלנים רואים בה את האחראית למצב שירש מאקרי. בשמונה שנות כהונתה, קירשנר ניהלה גירעונות תקציביים גדולים והלאימה עסקים. הממשל שלה, שהסתיים ב-2015, שקע גם לפרשיות שחיתות. כעת היא עומדת למשפט על קבלת שוחד, האשמה שהיא מכחישה.