גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להמשיך להשקיע בייצור כלי רכב היברידיים או לא? שוק הרכב העולמי מתפצל

ענקיות הרכב פולקסווגן וג'נרל מוטורס החליטו לנטוש את המגרש ההיברידי בשוק האמריקאי ולרכז את השקעותיהן בכלי רכב חשמליים לגמרי ● לעומת זאת, טויוטה ופורד, שעובדות על כלי רכב חשמליים, ממשיכות להרחיב גם את היצע הדגמים ההיברידיים בארה"ב ● בינתיים כולן מפסידות על רכבי החשמל שהן מוכרות

טויוטה פריוס, חלוצת הטכנולוגיה ההיברידית / צילום: Issei Kato, רויטרס
טויוטה פריוס, חלוצת הטכנולוגיה ההיברידית / צילום: Issei Kato, רויטרס

יצרניות רכב הסתמכו במשך שני עשורים על כלי רכב היברידיים כדי לעמוד בתקנות צריכת דלק ופליטה, ולהעניק ללקוחות אופציות "ירוקות" יותר בחדרי התצוגה. כעת, שתיים מהיצרניות המובילות בעולם אומרות שהן אינן רואות עתיד להיברידיים שלהן בשוק האמריקאי.

ג'נרל מוטורס ופולקסווגן מרכזות את ההשקעות שלהן בכלי רכב חשמליים לגמרי, והן רואות בהיברידים - שחוסכים דלק על ידי שילוב מנוע בנזין ומנוע אלקטרוני - רק גשר לעמידה בדרישות פליטת הגזים הנוקשות יותר, בייחוד בארה"ב.

GM מתכננת להשיק בעולם 20 דגמים חשמליים לגמרי בארבע השנים הקרובות, כולל דגמים בטעינה חשמלית (plug-in) למותגי שברולט וקדילאק שלה. פולקסווגן משקיעה מיליארדים בפיתוח עוד דגמים שמונעים על ידי סוללות, כולל רכב שטח קטן עם טעינה חשמלית לארה"ב בשנה הבאה, וגרסה חשמלית של המיניבוס שלה ב-2022.

"אם היה לי עוד דולר להשקיע, האם הייתי משקיע אותו בדגם היברידי - או בתשובה שכולנו יודעים שתקרה, כדי להגיע לשם מהר יותר וטוב יותר מהאחרים?", אמר נשיא GM מארק רויס בראיון.

השקפות מנוגדות

ההשקפה של GM מנוגדת לזו של ענקיות אחרות בתעשיית הרכב, כולל טויוטה ופורד, שעובדות על כלי רכב חשמליים אבל גם מרחיבות את היצע הדגמים ההיברידיים שלהן בארה"ב. האסטרטגיות השונות הללו מצביעות על הפיצול בתעשיית הרכב בנושא המסלול המיטבי לחשמול מלא כאשר היצרניות מצמצמות את ההסתמכות בת מאת השנים יותר על מנועי שריפה פנימית.

בשבוע שעבר הודיעה קונטיננטל, מיצרניות חלקי הרכב הגדולות בעולם, שהיא תצמצם את ההשקעה בחלקי מנועים רגילים בגלל הירידה המהירה מהצפוי בביקוש להם - עוד סימן לכך שהתעשייה מאיצה את המעבר לכלי רכב אלקטרוניים.

טויוטה, פורד ויצרניות נוספות הפכו את הדגמים ההיברידיים לליבת האסטרטגיה שלהן גם לשוק האמריקאי וגם לשוק הבינלאומי. הן ראו בהם מוצר ביניים עבור מרבית רוכשי הרכב שעדיין נוהגים ברכבי בנזין ואינם מוכנים למעבר מלא לרכב חשמלי.

פורד, לדוגמה, מתכננת להוסיף גרסאות היברידיות לדגמים פופולריים כמו טנדר F-150 שלה ופורד אקספלורר, כדי לשפר את החיסכון בדלק של צי כלי הרכב שלה בטוח הקצר, בעוד היא ממשיכה לפתח דגמים אלקטרוניים לגמרי לטווח הרחוק יותר.

"אנחנו לא יכולים לומר ללקוחות, 'אתם חייבים לקחת דגם חשמלי לגמרי'", אמר דיוויד פיליפ, מנהל יחידת הנדסת המינוע של פורד. "אנחנו מנצלים בצורה אגרסיבית את המרחב הזה של ההיברידים".

הקונים נרתעים

היום היצרניות מפסידות באופן כללי על כל רכב חשמלי שהן מוכרות, בעיקר בגלל העלות הגבוהה של סוללות הליתיום-יון. החששות מפני טווח הנסיעה הקצר של הסוללה, יחד עם העדר תחנות טעינה, מרתיעים גם הם קונים פוטנציאליים. לכן, "הליכה של כל הקופה" על רכבי חשמל היא אסטרטגיה מסוכנת, אומרים אנליסטים.

מכירות הדגמים ההיברידיים ודגמי החשמל עולות עם הזמן, אך הטכנולוגיה לא ממש פופולרית עדיין. הדגמים ההיברידיים, שקיבלו בעשור האחרון תנופה על ידי פריוס של טויוטה, שנחשב להצהרה חברתית, היוו רק 3% מהמכירות בארה"ב ב-2018, לפי חברת המחקר LMC אוטומוטיב. מכירות רכבי חשמל לטעינה ביתית היוו כ-1% מהשוק הכללי - בעיקר בזכות ההצלחה של דגמי טסלה.

השקעת כספים מאסיבית בפיתוח דגמים היברידיים וחשמליים בו זמנית מעיקה על הפיננסים של היצרניות, אמר אדם ג'ונאס, אנליסט במורגן סטנלי. "הגיע הזמן לבחור מסלול ולהתחייב לו", הוא הוסיף.

פולקסווגן ו-GM מתמקדות בכלי רכב חשמליים לגמרי במידה רבה בגלל סין, שהרגולציות החדשות שלה מחייבות את היצרניות למכור מספר מסוים של כלי רכב בפליטת גזים אפסית כדי להימנע מקנסות.

פולקסווגן מתכננת להשתמש בהרחבת ייצור הדגמים החשמליים שלה בסין להורדת מחירים מהר יותר בשוק האמריקאי, מסר סקוט קאוף, מנכ"ל החטיבה האמריקאית של החברה. "ההעדפה החזקה שלנו היא ללכת על כל הקופה בכיוון שאליו השוק מוביל, בניגוד לאופציה ההיברידית שהיא דרך לגדר את ההימור", הוא אמר.

כמה כלי רכב היברידיים נמכרו בארהב

שנים של כישלונות

ההחלטה של GM להתנתק מכלי הרכב ההיברידיים באה אחרי שנים של כישלונות. לפני עשור בערך, החברה השיקה גרסאות היברידיות של רכבי השטח הגדולים שלה, כולל קדילאק אסקלייד ושברולט טאהו, אבל המכירות צלעו וייצור הדגמים הופסק.

מאוחר יותר, GM קצרה קצת הצלחה עם שברולט וולט, דגם היברידי נטען בשקע חשמל שהיה לו גם מנוע בנזין כגיבוי. אך הדגם היה יקר, והייצור שלו הופסק השנה. גורל דומה פקד את הגרסה ההיברידית של מכונית הנוסעים קדילאק CT6 שהושקה לפני כמה שנים.

חברות הרכב משקיעות 225 מיליארד דולר בפיתוח יותר מ-200 כלי רכב נטענים בשקע ביתי עד 2023, נתון שלא כולל דגמים היברידיים, לפי אומדני חברת AlixPartners. מה שלא ברור הוא מתי כלי הרכב החשמליים יהפכו לזרם המרכזי בתעשייה.

לפי שעה, יקר יותר לייצר כלי רכב היברידיים וחשמליים בהשוואה לרכבי בנזין. מערכת היברידית מוסיפה עוד כ-2,000 דולר לעלות של רכב, ומערכת חשמל מלאה מייקרת את הייצור ב-6,000 עד 10,000 דולר, אמר אלן באום, אנליסט רכב עצמאי מדטרויט.

גם לטויוטה יש תוכניות ארוכות טווח לרכבי חשמל, אלא שלפי שעה היא רוצה להמשיך להתבסס על הצלחת פריוס - אחד המותגים הידועים שלה - ולהרחיב את היצע הדגמים שלו. זה כולל גם פיתוח גרסאות היברידיות של דגמים קיימים, כמו רכב השטח היילנדר. היעד הוא שההיברידיים יהיו 15% מסך המכירות בארה"ב.

בוב קרטר, מנהל המכירות של טויוטה בצפון אמריקה, אמר שמאחר שמכירות הרכב החשמלי בארה"ב צפויות לפגר אחרי המכירות באירופה ובסין, החברה צריכה פתרון לטווח הקרוב. "זו הסיבה שיש לנו אמון בהיברידיים", הוא הסביר. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו