השר סמוטריץ' לראש עיריית ר"ג שאמה-הכהן: אל תפגע בשבת

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הנחה את אנשי משרדו לבחון את הוראות החוק בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת, זאת לאור המדיניות החדשה של ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה-הכהן שהחל להפעיל בעירו את אוטובוס השבת המסיע את את התושבים לים – קו תחבורה המכונה "סבבוס"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הנחה את אנשי משרדו לבחון את הוראות החוק בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת זאת לאור המדיניות החדשה של ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה-הכהן שהחל להפעיל בעירו את אוטובוס השבת המסיע את את התושבים לים - קו תחבורה המכונה "סבבוס". אלא שמעמדה הזמני של הממשלה, והיעדר ישיבות של מליאת הכנסת וועדותיה מעניקים למעשה חסינות לאוטובוס השבת לפחות עד להקמת הממשלה החדשה.

הדברים עולים מהודעה שמסר סמוטריץ' לבית המשפט המחוזי בתל אביב בתשובה לתביעת ארגון חותם וקבוצת רבנים נגד עיריית רמת גן ומשרד התחבורה. לפי ההודעה עמדת משרד התחבורה לעתירה קובעת אמנם כי אוטובוס השבת ברמת גן אינו שכן הנוסעים אינם משלמים בנפרד על נסיעתם ולפיכך לא ניתן לסווג את שירות ההסעות אותו מפעילה עיריית רמת גן כ"קו שירות" הנדרש לרישיון של משרד התחבורה והפעלתו ללא רישיון היא עבירה פלילית.

עם זאת, בהודעה לבית המשפט מבהיר משרד התחבורה כי "ספק אם נצפתה הסיטואציה הנוכחית שבה הסעה מאורגנת וממומנת על ידי רשות מקומית, שעוברת במסלול מוגדר מראש עבור קהל בלתי מסוים, פועלת בשבת. בנסיבות אלו, הודיע השר כי בכוונתו להנחות את הגורמים במשרדו לקיים בחינה של הוראות הדין, על רקע התכליות העומדות ביסודן. במידת הצורך, המשיבים ייבחנו את הצורך בעדכונה של האסדרה החלה ביחס לסיטואציה הנדונה".

סמוטריץ' אמר ל"גלובס" כי המדיניות החדשה של ראש עיריית רמת גן בהפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת זו הפרה בוטה של הסטטוס קוו. "אין לי ספק שפעולה זו היא בניגוד גמור לתכלית החוק ולכוונת המחוקק בעת חקיקת החוק. עם זאת, כמי שבאופן עקבי מצדד בגישה שמרנית שתומך בהיצמדות ללשון החוק ולא ללולינית משפטית המפרשת חוקים כחומר ביד היוצר, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרדי לבחון אם אכן יש פער בין לשון החוק והתכלית העומדת בבסיסו. במידה וכן יימצא פער שכזה ייבחנו שינויים שיכללו מצבים כמו זה שלפנינו והכללתם בחוק. אין לי אלא להצר על רמיסת כבוד השבת ועל חילול הערכים שהם בסיס קיומינו כעם והם הם הקושן לזכותינו על הארץ הזאת." הוא קרא לראש עיריית רמת גן, "אל תפגע בקדושת השבת. אל תנצל את תקופת הבחירות, שבה הכנסת והממשלה מנועים מלפעול, לפריצת הסטטוס-קוו וליצירת פילוג בעם".

אלא שגם אם ירצה השר לנסות לשנות את החקיקה בעניין, הוא יאלץ להמתין עד לאחר הבחירות שכן הכנסת לא מתכנסת אלא לדיוני חירום, והועדות לא מתפקדות כמעט.

מעיריית רמת גן נמסר כי המדינה למעשה מאמצת את טענותיה המשפטיות לגופו של עניין שלפיהן ההסעות חוקיות.

כרמל שאמה-הכהן, ראש עיריית רמת גן, מסר: "שר התחבורה יכול להיות בטוח ששלטון החוק בר"ג הוא מעל ולפני הכל ונכבד כל שינוי בחוק, אך לפני כן נלחם בכל כוחנו למנוע את חקיקה הקיצונית הזו שיותר ממריחה חקיקת מדינת הלכה. בשבועיים האחרונים הסבבוס הוביל כמעט 3,000 נוסעים מחייכים כולל נכים על כסאות גלגלים כולל אנשים ללא שקל בכיסם, כולל אנשים לביקור קרוביהם בבית החולים שיבא בבטיחות מלאה, יעילות מירבית ובמינימום זיהום סביבתי ואת כל הצדק החברתי והתחבורתי הזה והסיפוק האדיר על פני כולם"

גורלו של המיזם הזה כמו כל סוגיות הדת ומדינה ימתינו להכרעת הבוחר ולממשלה הבאה שתקום ככל הנראה רק באוקטובר. עד אז האוטובוס ימשיך לנסוע לים בשבת.