טוויטר משנה מדיניות לאחר שחשפה רשת סינית שפעלה נגד המחאה בהונג קונג

הרשת החברתית הודיעה כי חסמה מעל 900 חשבונות סיניים שהשתמשו בקידום ממומן כדי לחתור תחת הלגיטימיות של תנועת המחאה בהונג קונג, לאחר שגילתה כי הם מקושרים לממשלת סין • בטוויטר החליטו כי גופי מדיה וחדשות שקבלת ההחלטות בהם נשלטת ע"י מדינה כלשהי לא יוכלו לבצע פרסום ממומן

מפגינים בהונג קונג / צילום: רויטרס
מפגינים בהונג קונג / צילום: רויטרס

בתחילת השבוע הפגינו בהונג קונג 1.7 מיליון בני אדם כחלק מגל המחאה של החודשים האחרונים. המפגינים מחו נגד אלימות המשטרה ובדרישה לפטר את ראש השלטון ההונג קונגי, קארי לאם, שנתפסת כמשתפת פעולה עם ממשלת סין. בעקבות הפגנת הענק, חברת טוויטר חשפה אמש כי גילתה שחשבונות המקושרים לממשלת סין השתמשו בקידום ממומן ברשת החברתית כדי לחתור תחת הלגיטימיות של תנועת המחאה ולהביא לשינוי דעת הקהל בהונג קונג. החברה הצהירה כי חסמה מעל 900 חשבונות סיניים, ובמקביל הודיעה על שינוי במדיניות הפרסום שלה: טוויטר לא תאפשר יותר לגופי מדיה בשליטה ממשלתית לפרסם תוכן בתשלום.

טוויטר ניהלה חקירה שבדקה את פעילות החשבונות הללו וחסמה אותם על בסיס הממצאים. "יש לנו ראיות שמצביעות על כך שזהו מבצע מתואם שגובה על ידי המדינה, וזיהינו קבוצות גדולות של חשבונות שהתנהגו באופן מתואם כדי להדגיש מסרים הנוגעים למפגינים", הצהירה החברה.

המחאות בהונג קונג מתקיימות מאז יוני השנה, ולמרות האלימות המשטרתית - שכללה ירי של גז מדמיע וכדורי גומי על המפגינים - ההפגנות נשארו שקטות ולא אלימות באופן יחסי. האי הונג קונג ממוקם בדרום סין, ובשל היותו נפרד גיאוגרפית הוא זוכה לאוטונומיה יחסית מהמשטר הסיני. עם זאת, ממשלת סין מבקשת לחזק את שליטתה באי, וכחלק מניסיון זה יזמה שינוי במדיניות ההסגרה מהונג קונג לסין. השינוי במדיניות הצית את ההפגנות - אולם בינתיים הושעה בעקבות ההתנגדות הרבה אליו. למרות זאת, ההפגנות נמשכות במחאה על האלימות שספגו המפגינים, ובדרישה לרפורמות דמוקרטיות בהונג קונג. חלק מהמפגינים אף דורשים אוטונומיה מוחלטת של הונג קונג מסין.

מאפיין בולט של המחאות ההונג קונגיות הוא פערים עצומים בין אינפורמציה שמפיצה המשטרה ובין זו שמפיצים המפגינים. כך למשל, בעוד שמארגני המחאות דיווחו פעם אחר פעם על הפגנות ענק של מיליוני אנשים, המשטרה דיווחה בקביעות על השתתפות של כמה מאות אלפים בלבד. הקמפיין המתוזמר שהתנהל בטוויטר הוא המשך של תופעת המידע המטעה סביב המחאות, אשר מגיע אף הוא ממקורות מדינתיים רשמיים.

המפגינים הושוו לטרוריסטים מדאע"ש

בטוויטר ציינו כי מאחר שהרשת החברתית חסומה בסין, רבים מהחשבונות בהם נעשה שימוש במבצע ניגשו לטוויטר באמצעות VPN, אך אחרים התחברו דרך כתובות IP ספציפיות שאינן חסומות. 200 אלף חשבונות נוספים שהיו חלק מהרשת הושעו מטוויטר לפני שהיו פעילים באופן משמעותי.

לפי דיווח של CNN, חשבונות מסוימים שהיו חלק מהרשת שנחשפה כינו את המפגינים "מקקים" או השוו אותם לטרוריסטים מדאעש. עוד דווח כי חשבונות הרשת פרסמו תוכן בשפות שונות, כאשר ככל הנראה לפחות חלק מהם ניסו להשפיע על דעת הקהל בארה"ב. חשבונות שונים הציגו את עצמם ככאלה שנמצאים במקומות בארה"ב כמו שיקגו או קליפורניה, ואחד המשתמשים המזויפים הציג את עצמו כמי שמעדכן לגבי "חדשות שמרניות מארה"ב ומהעולם" והצהיר כי הוא קתולי ותומך בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

לי פוסטר, ראש צוות המודיעין שחוקר מבצעים מסוג זה בחברת אבטחת הסייבר FireEye, אמר ל"וושינגטון פוסט" כי המבצע קידם נרטיב ששיבח את כוחות המשטרה בהונג קונג, ביקר את המפגינים ואף האשים כוחות מערביים במצב. חלק מהחשבונות ניסו לחקות סגנון של גופי חדשות - ככל הנראה כדי להיראות כמו דיווחים אותנטיים.

לאורה רוזנברגר, מנהלת הארגון האמריקאי Alliance for Securing Democracy - שעוסק בחשיפת ניסיונות של שחקנים זרים לחתור תחת הדמוקרטיה - אמרה גם היא ל"וושינגטון פוסט" כי השימוש בשפה האנגלית משמעותי, ומצביע על הניסיון הסיני לשלוט גם בזרימת המידע מחוץ לסין - ולא רק בתוך המדינה, וכי ייתכן שהשלטון הסיני מנסה להשפיע על אנשים ממוצא סיני שנמצאים במדינות אחרות.

חסימת החשבונות הגיעה לאחר דיווחים בבאזפיד ואתרים נוספים, לפיהם גופי תקשורת סיניים שמופעלים על ידי המדינה רכשו פרסומות בפייסבוק ובטוויטר כדי להציג את המפגינים באופן שלילי. טוויטר שיתפה את פייסבוק בממצאי החקירה, וגם פייסבוק פעלה נגד משתמשים שהפיצו דיסאינפורמציה במסגרת המבצע, אך בקנה מידה קטן בהרבה: החברה זיהתה והסירה שבעה עמודים, שלוש קבוצות וחמישה חשבונות בלבד הקשורים למבצע. בפוסט שפרסמה בנושא בבלוג הרשמי שלה, הצהירה פייסבוק כי ניהלה חקירה שקישרה את המשתמשים שהיו מאחורי אותה פעילות לממשלת סין - למרות ניסיונם להסתיר את זהותם. הרשת זיהתה כי רק כ-15 אלף משתמשים עקבו אחרי אחד מהעמודים או יותר, וכי כ-2,000 משתמשים הצטרפו לפחות לאחת הקבוצות.

טוויטר אינה בולמת ציוצים לא ממומנים

טוויטר הודיעה על שינוי במדיניות הפרסום שלה בפוסט שפרסמה אמש בבלוג הרשמי שלה, במקביל לחשיפת רשת התעמולה. "מעתה, לא נקבל פרסום מגופי מדיה וחדשות הנמצאים בשליטה מדינתית", נכתב בפוסט. ב-2016 התרחש מקרה דומה, בו טוויטר גילתה שגוף התקשורת הרוסי RT רכש מודעות פרסום בפלטפורמה בסכום של קרוב ל-2 מיליון דולר לאורך שמונה שנים. RT הוא גוף תקשורת שנתפס על ידי ממשל ארה"ב כזרוע תעמולה של הקרמלין, ולכן הודיעה טוויטר שנה לאחר מכן כי החליטה לבטל את הקמפיינים הפרסומיים של כלל החשבונות הללו. עם זאת, חשיפת המקרה לא הובילה אז לשינוי רחב במדיניות הפרסום כפי שנעשה הפעם.

המדיניות החדשה של החברה צפויה לחול על גופים אשר נשלטים על ידי מדינות מבחינה כלכלית או מבחינת קבלת החלטות אודות התכנים המתפרסמים בה. טוויטר הדגישה כי המדיניות תחול הן על גופים אשר נשלטים על ידי מדינות באופן ישיר, והן על גופים בהם השליטה היא עקיפה - ומתבטאת בשליטה על אמצעי הייצור וההפצה של תקשורת, בהשפעה או התערבות בתכנים, או בעבודתם של עורכים ועיתונאים והפעלה של לחץ פוליטי ישיר או עקיף.

למרות פרסום המדיניות במקביל לחשיפת רשת ההשפעה הסינית, הפוסט לא הזכיר אותה או התייחס אליה באופן מיוחד. כמו כן, בפוסט הובהר כי מדובר במדיניות גלובלית שתחול בכל העולם. עוד נכתב כי ההגבלה לא תחול על גופי מדיה ציבוריים במימון של משלמי מסים, ועל גופי מדיה ממשלתיים העוסקים בתיירות, ספורט ובידור בלבד. טוויטר תיעזר בארגונים אקדמיים וארגוני חברה אזרחית, כמו "עיתונאים ללא גבולות", ובמסגרת עבודה שקבע ארגון אונסק"ו לעיתונות חופשית - כדי לקבל החלטות על חסימה של מפרסמים לפי המדיניות החדשה.

כמו כן, טוויטר בחרה להחיל את ההגבלות החדשות על מדיניות הפרסום שלה ולא על מדיניות התוכן שלה. המשמעות היא שהגופים הללו יוכלו להמשיך להשתמש בטוויטר עם חשבונות רגילים ללא תוכן ממומן. טוויטר מסבירה את הסיבה להחלטה הזו בכך שמטרתה להגן על שיח בריא ועל שיחה פתוחה. "אנו מאמינים שיש הבדל בין קיום שיחה עם חשבונות שבחרתם לעקוב אחריהם, ובין התוכן שאתם רואים ממפרסמים, שעשוי להגיע מחשבונות שאתם לא עוקבים אחריהם. יש לנו מדיניות לכל אחד מהם, ויש לנו סטנדרטים גבוהים יותר עבור המפרסמים שלנו".