המהלך של פייסבוק הצליח? ב-FTC סבורים כי המיזוג עם אינסטגרם עשוי לבלום את פירוקה

יו"ר רשות הסחר הפדרלית ג'וזף סימונס אמר אתמול כי התוכנית של הרשת החברתית לשלב את התשתיות של אינסטגרם, וואטסאפ ופייסבוק עשויה להוות מכשול בפני פירוקה

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

יו"ר רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) ג'וזף סימונס, שאמר לאחרונה כי הרשות מוכנה לפירוק ענקיות הטכנולוגיה ע"י ביטול מיזוגי עבר, אם יהיה בכך צורך, התייחס אמש בראיון ל"פייננשל טיימס" לפירוק אפשרי של פייסבוק ואמר כי התוכנית של פייסבוק לשלב את התשתיות של אינסטגרם, וואטסאפ ופייסבוק עשויה להוות מכשול בפני פירוק החברה.

פייסבוק פועלת למיזוג התשתיות באופן שיאפשר למשתמשים להתכתב אלה עם אלה גם תוך שימוש בפלטפורמות שונות, ולחיזוק הקשר בין המותגים גם ברמת הניהול בתוך הארגון. לדברי סימונס, קל יותר לבצע ביטול של מיזוגים במצב שבו החברה "שומרת על מבנים עסקיים ועל תשתיות נפרדות, מאשר אם הם מלוכדים".

ה-FTC מנהלת חקירת הגבלים עסקיים הממוקדת בפייסבוק, וסימונס אמר ל"פייננשל טיימס" כי בכוונתו לסיים אותה לפני בחירות 2020. הוא סירב להתייחס לפרקטיקות המדויקות של החברה אותן הרשות חוקרת, אך אמר כי הבחינה של רכישות ומיזוגי עבר מתמקדת בבדיקה אם מטרת העסקאות הייתה לרמוס מתחרים אפשריים. לדבריו, כל אפשרויות הפעולה על השולחן.

הוא הודה בכך שיהיה קשה לרשות לבקש מבית משפט לבטל מיזוג ובכך להפוך את החלטת עבר של ה-FTC שאישרה אותו. "זה לא קל, אך מצד שני, עשויה להיות סיטואציה שבה יש ראיות נוספות לכך שהחברה הייתה מעורבת בתוכנית לחסל את המתחרות שלה דרך רכישה", אמר. הוא הוסיף כי צריך לבדוק אם יש ראיות שיאפשרו להוכיח מדוע אינסטגרם הצליחה - האם זה קרה בזכות הרכישה של פייסבוק, או שהחברה הייתה מצליחה בכל אופן. כשנשאל מה סוג הראיות שהוא מחפש כדי לענות על השאלה ענה כי "אולי פספסנו משהו כשבחנו את העסקה והייתה ראיה זמינה שלא ראינו. או שאולי ניתן להראות, כפי שציינתי, שזה היה חלק ממאמץ מערכתי לחיסול מתחרים".

בתוך כך, קבוצת מדינות בארה"ב מתכוננת להשיק חקירת הגבלים עסקיים משותפת נגד ענקיות הטכנולוגיה, בהובלת פרקליטי המדינות, שתבחן אם הפלטפורמות הדומיננטיות מנצלות לרעה את כוחן כדי לפגוע בתחרות, לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

לא ברור כמה מדינות ישתתפו בחקירה אך לפי הדיווח המספר עשוי להגיע ל-20 מדינות ואף יותר. חקירה כזו תתווסף לחקירות של גופים פדרליים - ה-FTC ומחלקת המשפטים האמריקאית, שבוחנות אם הפלטפורמות הדומיננטיות ביצעו הפרות חוקי הגבלים עסקיים.