ראש ממשלת איטליה התפטר; הנשיא יחליט אם ללכת לבחירות

ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה התפטר לאחר ששר הפנים מתיאו סלביני הודיע על פירוק הקואליציה לפני שבועיים • הנשיא סרג'יו מטרלה יחליט אם להכריז על בחירות חדשות או למנות ממשלה זמנית • בינתיים, המפלגות הקיימות בפרלמנט מנסות להרכיב קואליציה חלופית

ג'וזפה קונטה, ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס
ג'וזפה קונטה, ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס

ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה התפטר היום בצהריים, לאחר ששר הפנים מתיאו סלביני הודיע לפני קרוב לשבועיים על פירוק הקואליציה השולטת באיטליה. קונטה, פרופ' למשפטים שלא היה לו ניסיון פוליטי לפני שמונה לתפקיד בשנה שעברה, הטיח האשמות חמורות בסלביני, שישב לימינו במהלך נאום ההתפטרות בן השעה. הוא האשים אותו ב"פעולה ממניעים אישיים" ואמר כי "לא כיבד את החוקים".

כעת עובר הכדור הפוליטי לנשיא המדינה, סרג'יו מטרלה, שאמור להחליט אם להכריז על בחירות חדשות, או למנות ממשלה זמנית, בעוד המפלגות הקיימות בפרלמנט מנסות להרכיב קואליציה חלופית לזו שכיהנה עד כה.

עד הימים האחרונים, ההימור של סלביני בהחלטתו המפתיעה לפני כ-12 יום להודיע על פירוק הקואליציה היה נראה כהימור בטוח שיוביל לבחירות חדשות, ולאפשרות של רוב מוחלט למפלגת ה"לגה". הסקרים חזו למפלגה קרוב ל-40% מקולות הבוחרים. ואולם, תגובת הנגד מצד קונטה, וגם מצד השותפה לקואליציה, תנועת "חמשת הכוכבים", וממפלגות אחרות בפרלמנט הייתה חדה והציבה אותו בפוזיציית האשם בהקדמת הבחירות. בימים האחרונים מסתמן סיכוי ממשי ראשון להקמת ממשלה חלופית, בהשתתפות המפלגה הפופוליסטית, "פורצה איטליה" והסוציאל-דמוקרטים (PD) שספגו מפלה בבחירות.

ההתפטרות של קונטה אינה מפתיעה, והנאום שנשא היום בפני הסנאט נקבע בשבוע שעבר, לאחר שחברי הבית העליון של הפרלמנט האיטלקי חזרו מחופשת קיץ כדי לדון בהצבעת אי אמון בממשלה הנוכחית. לאורך כל הנאום שיבח קונטה את פעולות הממשלה שאותה הוביל בשנה האחרונה וביקר את סלביני. מנהיג מפלגת ה"לגה", שסיים סיור בדרום איטליה שהיה רצוף בהופעות פומביות ובצילומים בחופים, אמר כי סירוב המפלגות האחרות ללכת לבחירות הוא "לא דמוקרטי".