מכירת תהל שנקלעה למשבר תותיר פירורים למחזיקי אג"ח קרדן אן.וי - שקיוו להיפגש עם 100 מיליון אירו ויותר

ההשקעה המתוכננת שבוחנת קרן פימי לבצע בחברת הפרויקטים בתחום המים נוקבת שווי של כ-35 מיליון דולר בלבד לתהל - כשליש מהשווי שבו הוערכה עד לאחרונה ע"י בעלת השליטה

ישי דוידי
ישי דוידי

לאחר תקופה ארוכה של מאמצים שהשקיעו ראשי חברת ההחזקות הקורסת קרדן אן.וי.  במציאת רוכש לחברה הבת תהל גרופ (TGI), חלה התקדמות מסוימת בתהליך, עם חתימת מכתב כוונות לא מחייב להשקעה שתבוצע בתהל על-ידי קרן ההשקעות פימי, בראשות ישי דוידי

עבור מחזיקי האג"ח של קרדן אן.וי, שקיוו לתמורות משמעותיות מהמכירה, מדובר במפגש כואב עם קרקע המציאות. לא די שההשקעה הנבחנת היא לתהל פנימה, ולא באמצעות רכישת מניות קיימות, אלא שגם השווי שבו מוערכת תהל בעסקה - 35 מיליון דולר לפני הכסף - עומד על כשליש מזה שבו הוערכה לאחרונה החברה על-ידי בעלת השליטה קרדן אן.וי, וזאת על רקע משבר עסקי שבו נתונה תהל כיום. 

תהל היא חברת הנדסה שמעניקה שירותי תכנון וניהול הקמה של פרויקטים בתחום תשתיות המים, הפועלת באפריקה, במזרח אירופה, בהודו, בישראל ובאזורים נוספים ברחבי העולם. מהעדכון של קרדן אן.וי אמש עולה, כי במסגרת מכתב הכוונות שנחתם הוענקה לפימי תקופת בלעדיות של עד 45 יום לביצוע בדיקת נאותות ולחתימה על הסכמים מחייבים. אם אלה יצלחו כמתוכנן, ההשקעה המתוכננת תידרש לעמוד בכמה תנאים, בהם אישור מחזיקי האג"ח של החברה (סדרות א' ו-ב'). עוד הדגישו בקרדן בהודעתם בנושא, כי "אין כל ודאות לגבי התקשרות בהסכם".

ככל הידוע, השקעתה של פימי בתהל תנוע סביבות 40 מיליון דולר, ותהפוך אותה לבעלת השליטה בחברה (עם כ-60% מהמניות). ביתרת המניות יחזיקו מחזיקי אג"ח קרדן אן.וי, העשויים למכור בהמשך את החזקותיהם לפימי.

תהל, בניהולו של סער ברכה, עומדת על המדף מאז תחילת 2017. בקרדן אן.וי ביקשו תחילה למצוא רוכש לחברה שיסכים לשלם עבורה לפחות 120 מיליון אירו, אולם מאז צנח שווייה במהירות. בינואר 2018 הייתה קרדן אן.וי קרובה לסכם על מכירת תהל לידי קרן פורטיסימו תמורת כ-100 מיליון אירו, אולם רגע לפני החתימה החליטו בקרן לוותר על העסקה.

מאז נרשמה הרעה בפעילותה של תהל, ועימה גם פחתו ציפיותיה של הנהלת קרדן אן.וי באשר לתמורה שתקבל מהמכירה. בסוף מאי העריכה ההנהלה כי תוכל לקבל סכום של 85 מיליון אירו ממכירת ההחזקות בתהל, אך כעת מתברר שהתמורה שיקבלו מחזיקי האג"ח שלה, וגם זה רק בעתיד, תהיה נמוכה בהרבה.

רכישה נוספת של חברה במצוקה

הדוחות הכספיים של קרדן אן.וי לרבעון הראשון של 2019 חשפו כי תהל נקלעה לקשיים תזרימיים, והמצוקה שבה היא נמצאת מתאימה למהלכיה של פימי, הרוכשת פעמים רבות חברות בקשיים ומשביחה את פעילותן (ובעבר אף העמידה הלוואה לתהל עצמה).

תהל היא חברת תכנון פרויקטים, שפעלה בשנים האחרונות ללא גב חזק ועם הון עצמי ונזילות שאינם מספיקים להשקעה הונית בפרויקטים עצמם. מסיבה זו נהגה החברה להציג צבר הזמנות גבוה אולם לצידו הון עצמי מצומצם ורווחיות אפסית עד שלילית.  ברבעון הראשון של 2019 גדלו הכנסותיה של תהל מביצוע עבודות בכ-12%, לכ-35 מיליון אירו. עם זאת, ברווח הגולמי נרשמה דווקא ירידה של 16% ל-4.5 מיליון אירו, עקב תמהיל פרויקטים בעלי רווחיות נמוכה יחסית, שנבע מעיכובים בפרויקטים באפריקה. במקביל, רשמה תהל ברבעון הראשון הוצאות בגין תוכנית התייעלות, ואף סבלה מזינוק בהוצאות המימון בעיקר מהשפעות מט"ח ומהוצאות ריבית בגין גידול בניצול קווי אשראי, כתוצאה מעיכובים בסגירה פיננסית של פרויקטים מסוימים. בשורה התחתונה נרשם הפסד רבעוני  של 3 מיליון אירו

תהל סיימה את הרבעון הראשון עם הון עצמי של כ-39 מיליון אירו, המהווה 16.8% בלבד מסך המאזן ועם מזומנים בשווי של 7.1 מיליון דולר בלבד. צבר ההזמנות שלה הסתכם ב-692 מיליון דולר, אחרי זכייה בכמה פרויקטים חדשים והזמנות חדשות בהיקף של כ-43 מיליון דולר.

בשל עיכובים בסגירה הפיננסית לפרויקטים, וקבלת מקדמות בגינם, ועקב תזרים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת, נאלצה תהל לנצל קווי אשראי לזמן קצר שעמדו לרשותה. ברבעון הראשון של 2019 הציגה תהל תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון אירו מפעילות שוטפת, וזאת בהמשך לתזרים מזומנים שלילי של 17 מיליון אירו מפעילות שוטפת בשנת 2018 כולה.

תהל וחברת הנדל"ן הסינית קרדן לנד צ'יינה הן שני הנכסים העיקריים שנותרו לקרדן אן.וי, שנמצאת בחדלות פירעון ונשלטת בפועל על-ידי מחזיקי האג"ח שלה. החברה חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-1.36 מיליארד שקל, ופועלת למימוש נכסיה.