המערב הפרוע של פייסבוק: שאריות מזון, שיניים תותבות ואיפור משומש לכל המעוניין

זירת המסחר של פייסבוק הושקה לפני שלוש שנים, וכיום אחד מכל שלושה אמריקאים עושה בה שימוש • הזירה הפופולרית הפכה לכר פורה להונאות, בין השאר בשל יותר מ-100 מיליון חשבונות מזויפים ברשת החברתית • הענקית מנסה לצמצם את התופעה באמצעות הגבלת גיל, דרישת ותק וטכנולוגיית בינה מלאכותית

שוק הפשפשים של פייסבוק / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
שוק הפשפשים של פייסבוק / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

פייסבוק הקימה שוק פשפשים מקוון שבו יכולים המשתמשים לא רק לראות את כל האופניים, כלובי הציפורים או מכוניות הב.מ.וו. למכירה באזור שלהם, אלא גם את השמות, תמונות הפרופיל והמיקום הכללי של הקונים והמוכרים.

השירות הזה כה פופולרי, שאחד מכל שלושה אמריקאים משתמש בו בכל חודש, לפי פייסבוק. מאחר שהחברה החלה את דרכה כפלטפורמה לאנשים שמכירים זה את זה, השוק שלה - לפחות בתיאוריה - פועל על סמך ההנחה שבצד השני של העסקה מצוי אדם אמיתי עם רשת של חברים והיסטוריה במדיה החברתית.

ואולם, הציפיות של רבים מהמשתמשים בזירת המסחר (מרקטפלייס) הזו מעידות על תחושה כוזבת של ביטחון ועל קרקע פורייה להונאות - בשני הצדדים של העסקה.

כמה קונים אומרים שהמוכרים בפייסבוק משנים מחירים של פריטים, רושמים למכירה פריטים גנובים או מזויפים, או שהם מתחזים שעובדים עם כמה פרופילים. המוכרים אומרים שהם מקבלים לעתים הצעות לא הגיוניות, תשלומים לא נכונים או שהמוכרים לא מופיעים לביצוע המסירה.

שחקנים רעים כאלה נעלמים לעתים אחרי שהם חוסמים את הקורבן, כך שאין אפשרות לראות את הפרופיל שלהם. בנוסף, זירת המסחר בפייסבוק מאפשרת לקונים ולמוכרים להציג את הערכת המוצר שלהם באופן פרטי - מה שמנוגד למטרה של יצירת קהילת מעריכים ובניית אמון.

הסמל רוברט פרסונס ממשטרת דאנוודי שבג'ורג'יה אמר שזירת המסחר בפייסבוק גרמה לשוד מזוין בעיירה שלו. מקרים כאלה הניעו גופי משטרה בעיירות בארה"ב לפתוח את משרדיהם כמקומות מפגש בטוחים עבור אנשים המבצעים עסקאות בפיייסבוק.

"עבריינים הפכו את פייסבוק למקום שבו הם יכולים להשיג גישה קלה לקורבנות", אמר סמל פרסונס. "רק מפני שלמישהו יש פרופיל בפייסבוק, לא אומר שזה האדם שאתה משוחח איתו".

לינדזי סטרלינג, אחות רפואית בת 30 מטורונטו, אמרה שהיא מוכרת לעתים תכופות מוצרי איפור בזירת המסחר של פייסבוק כיוון שהיא קלה לשימוש, אבל היעדר הפיקוח הוא בעיה. מוקדם יותר השנה היא קנתה ערכת שפתונים של קיילי ג'נר מאישה בטורונטו והעבירה לה 30 דולר. "הפרופיל שלה היה נראה בסדר", היא אומרת.

האישה הבטיחה שהסחורה בדרך, אך החבילה מעולם לא הגיעה. היא וחברותיה נפלו קורבן לכל-כך הרבה "מתיחות" כאלה, שהיא הצטרפה לקבוצת פייסבוק שנקראת "התרעת המתחזים בזירת המסחר של פייסבוק". המטרה היא שהחברים יזהירו זה את זה מפני רמאים, בייחוד כאלה שפותחים כמה פרופילים. בקבוצה חברים מעל 2,000 משתמשים.

שריל סנדברג: אפשר למכור אצלנו כל דבר

שלא כמו קבוצות פייסבוק, בהן ניתן לסלק חבר שהפר כללים - זירת המסחר אינה מציעה אמצעי כזה למשתמשים. עם זאת, פייסבוק עצמה יכולה לשלול את זכויות הקנייה או המכירה של משתמש אחרי בדיקה, אומרת דבורה ליו, סגנית נשיאת פייסבוק לזירות מסחר. לדבריה, צוות של בודקים בודק פרופילים שסומנו כדי לוודא שהם אינם מסלקים אנשים בצורה לא הוגנת. "אנחנו צריכים לבצע בדיקת נאותות מסוימת, ולהבין מה קרה".

מספרם של המשתמשים בפייסבוק מקל על קונים ומוכרים למצוא זה את זה, ואפשרויות הצ'ט מקלות על התקשורת ביניהם. בריאן נובאק, אנליסט במורגן סטנלי, אמר למנהלי פייסבוק בשיחת ועידה בפברואר שהוא השתמש בזירת המסחר כדי להיפטר מעוגן פלדה במשקל 30 ק"ג, שהיה בחצר בית שהוא קנה.

"מכרתי את זה ביום אחד", הוא סיפר. לאחר מכן הוא מכר נעליים משומשות, גם כן במהירות. "זה שוק נזיל מאוד", הוא אמר.

ליו אמרה שהיא הובילה את ההשקה של הזירה הזו ב-2016 כדי לעודד התנהגות של עסקאות ברטר (חליפין) בקבוצות משתמשים לא רשמיות של פייסבוק.

ההשקה של זירת המסחר לפני שלוש שנים לוותה בהתנצלות של פייסבוק על כך שהיא הניחה לפריטים כמו נשק, סמים וחיות בר להירשם למכירה. החברה הסבירה כי בעיה טכנית במערכת שלה לזיהוי פוסטים שמפירים את מדיניותה גרמה לתקלה.

זירת המסחר של פייסבוק עדיין מאפשרת למוכרים להעמיד למכירה פריטים שאסורים בפלטפורמות קמעונאיות אחרות - כמו שאריות מזון, שיניים תותבות ואיפור משומש. "אפשר למכור כל דבר בדבר הזה", אמרה שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק, בתגובה לשאלה של נובאק.

לפייסבוק אין שליטה על תמחור, תשלום ומסירה

כמו אתר קרייגסליסט, לענקית המדיה החברתית אין שליטה על תשלומים, מסירה או תמחור. היא גם אינה גובה כלום מהמשתמשים. פייסבוק מרוויחה רק ממכירת מודעות, שמופיעות ברשימות המוצרים למכירה.

פרנק מק'נה, אסטרטג הונאות ראשי ב-PointPredictive, חברה שמפתחת תוכנה לגילוי הונאות בהלוואות או בהעברות תשלומים, אמר שהיעדר הפיקוח הנוכחי בזירת המסחר של פייסבוק הופך אותה לכר פורה להונאות תשלומים. אנשים משלמים בחשבונות Venmo מזויפים, בשטרות מזויפים או בהמחאות ללא כיסוי.

"זה גן עדן לנוכלות", אמר מק'נה. "הרמאים אוהבים את זה כי הם יכולים ליצור פרופיל מזויף, וזה נותן להם לגיטימציה".

כך, בסוף השנה שעברה, החברה העריכה שחשבונות כפולים מהווים כ-11% מתוך 2.23 מיליארד המשתמשים הפעילים בכל חודש. חשבונות מזויפים מהווים 5% - כלומר מעל 100 מיליון פרופילים.

פייסבוק מנסה לצמצם את התופעה על-ידי הדרישה כי המוכרים יהיו בני 18 ומעלה ובעלי ותק של כמה שנים באתר.

בנוסף, ליו אמרה שהחברה משתמשת בלמידת מכונה כדי לאתר ולחסום מוצרים שמפירים את מדיניותה. המשתמשים יכולים לערער על ההחלטה או לדווח אם החברה חוסמת בטעות מוצר אחר או מפספסת משהו.

בפורומים של עזרה, פייסבוק מייעצת למשתמשים שנפלו קורבן להונאה להתקשר למשטרה או לדווח על פרופיל האדם שהונה אותם. החברה גם אומרת שהמשתמשים יכולים להעריך מהפרופיל של מישהו כמה זמן הוא משתמש באתר, ואם יש להם מכרים משותפים.

"אנחנו עובדים ללא הפוגה כדי להפוך את זירת המסחר למקום בטוח ואמין לקנייה ומכירה עד כמה שאפשר", מסרה דוברת של החברה. "בסופו של דבר אלה עסקאות בין אנשים אמיתיים, ועל אף שיש לנו אמצעים כדי לנסות ולשמור על אנשים בטוחים, שום מערכת אינה חסינה ומושלמת לגמרי".