יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: מוכן להצטרף לקואלייצית מרכז-שמאל

כפי שפורסם ב"גלובס" עוד באפריל, איימן עודה ציין כי הוא מוכן להמליץ על בני גנץ לראשות הממשלה בתמורה למספר תנאים, בהם ביטול חוק הלאום והסדרת הבנייה ביישובים הערבים • יו"ר בל"ד, מטנאס שחאדה: "דברי איימן עודה מנוגדים לעמדה של המשותפת ושל בל"ד"

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה / צילום: איל יצהר
יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה / צילום: איל יצהר

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה שינה הבוקר את המשוואה הפוליטית כאשר אמר בראיון ל"ידיעות אחרונות" כי הוא מוכן להצטרף לקואליציית מרכז-שמאל וכי הוא שוקל להמליץ על ח"כ בני גנץ לראשות הממשלה אצל נשיא המדינה.

אולם, גנץ לא מילא את התנאים אז ולא היה מוכן אפילו לנהל מו"מ עם עודה וכך שתי המפלגות (אז) חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד הגיעו לנשיא המדינה ולא המליצו על אף מועמד.

שאלת המלצת המועמד לראשות הממשלה תהיה נפרדת משאלת הכניסה לקואליציה, שכן הסיעות הערביות מעולם לא נכנסו לקואליציה וזאת גם אם היוו בלוק חוסם להקמת ממשלת ימין. יצויין שהחלטה של הרשימה המשותפת, העשויה לעמוד על 11-12 מנדטים, שלא להמליץ על אף מועמד כמוה כהמלצה על נתניהו שכן הדבר מאפשר לו לפתוח פער משמעותי במספר הממליצים אל מול גנץ.

בנוסף, סקרים פנימיים בחברה הערבית מצביעים על כך ששיעור ההצבעה הנמוך באפריל 2019 נבע מהעדר תקווה של הבוחרים והבנתם שהצבעתם בקלפיות לא משפיעה על מעמדם בחברה הישראלית, שכן מועמדיהם לעולם לא מתכוונים לנקוט בגישה מתונה ולעבוד ביחד עם מפלגות ציוניות כדי לשפר את חייהם. ההחלטה של עודה לסטות מן העבר ולשקול המלצה על מועמד מפלגת כחול לבן, נובעת מכך.

עודה צירף מספר תנאים להצהרתו, כמו ביטול חוק יסוד הלאום, מיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית, הסדרת הבנייה ביישובים הערבים, בניית מרכז רפואי ביישובי החברה הערבית והתנאי הבעייתי מכל, שאף ממשלה בישראל לא יכולה להתחייב לו בשלב הזה - סיום הכיבוש ומו"מ להקמת מדינה פלסטינית.

כבר במערכת הבחירות מועד א', אמר עודה בראיון לכתב "גלובס" דני זקן כי הוא מוכן להיכנס לקואליציה ולשתף פעולה בתמורה לאותם התנאים.

"תרגיל מסוכן ביחסי ציבור"

הצהרותיו של עודה לא תואמו עם שאר ראשי המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, ויו"ר בל"ד, מטנאס שחאדה, כבר הבהיר הבוקר שהדברים לא על דעתו ולא יסכים להם. יו"ר בל"ד לשעבר, ג׳מאל זחאלקה, צייץ הבוקר כי דברי איימן עודה מנוגדים לעמדה של המשותפת ושל בל"ד. זהו תרגיל מסוכן ביחסי ציבור ומתן לגיטימציה למפלגת הגנרלים שביצעו פשעי מלחמה ומתפארים בהם.

שחאדה אמר ל"גלובס" כי "השינוי שאנחנו רוצים ושהרשימה המשותפת צריכה לשאוף אליו הוא שוויון זכויות מלא במדינת כל אזרחיה, לא לשבת בקואליציה עם מפלגה כזו או אחרת שמתייחסת באופן עקבי לאזרחים הערבים כאויבים וכאזרחים סוג ב'. עמדת בל"ד ברורה בנושא: לא נשב בקואליציה עם גנרלים, גזענים ופושעי מלחמה".

ח"כ היבא יזבק מבל"ד מסר: ‫"עמדתנו ברורה: אין הבדל בין גנץ ונתניהו. לא נהיה חלק מגוש חוסם של ממשלת גנרלים ולא נהיה חלק מקואליציה שאין בה אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין הגזעני, שלא מציעה צדק אמיתי ושוויון מלא לאזרחים הערבים, שלא פועלת לסיום הכיבוש ופירוק ההתנחלויות, ושפנייתה לציבור הערבי היא צינית ואינטרסנטית".‬

בליכוד מיהרו הבוקר להגיב באמצעות שרת התרבות והספורט מירי רגב כי הצהרת "עודה- טיבי" היא תחילתה של מדינת כל אזרחיה ואוסלו 2 וסופה של המדינה היהודית דמוקרטית.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס אף הוא. לדבריו, הצהרת עודה מכשירה את כניסת המשותפת לשיתוף-פעולה עם הליכוד.

"הודעתו של איימן עודה מהיום, שהרשימה המשותפת מוכנה לשבת בממשלת שמאל באה להכשיר את שלב ב' בתוכנית השלבים של נתן אשל. מה שמסתתר מאחורי ההודעה המוזרה הזו זה ניסיון לתת גושפנקה למהלך מסוכן של שת"פ בין הליכוד לרשימה המשותפת, כאשר היעד הוא הקמת ממשלה עם החרדים בתמיכת המפלגות הערביות. ישראל ביתנו לא תסכים לשת"פ עם איימן עודה והרשימה המשותפת בשום צורה. מקומו של איימן עודה, שפעם אחר פעם מתייצב לצד חמאס וחיזבאללה וכל אוייבי ישראל, בפרלמנט ברמאללה ולא בכנסת ישראל. ישראל ביתנו תתמוך אך ורק בממשלה לאומית ליברלית רחבה ולא נהיה חלק מממשלה צרה, לא בראשות גנץ ולא בראשות נתניהו".

מהליכוד נמסר כי "עכשיו זה כבר ברור מתמיד: בני גנץ יקים ממשלת שמאל עם איימן עודה והמפלגות הערביות. מי שרוצה ממשלת ימין, חייב להצביע רק לליכוד". 

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, מסר בתגובה: "אם הרשימה המשותפת מקבלת על עצמה להיכנס בשותפות לממשלה ציונית, אין סיבה לדחות אותה, כי המשמעות היא שהרשימה המשותפת השתנתה. צריך לראות בכך מהלך חשוב שעשוי לשנות מקצה לקצה את תפיסת העולם של ערביי ישראל והשייכות שלהם לחברה הישראלית, דבר שעשוי להרגיע את המתחים בין האוכלוסייה הערבית והיהודית בישראל".

פרץ אומר את הדברים ברקע מאמצים גדולים של העבודה להחזיר לעצמה קולות מהמגזר הערבי. בשיחה עם "גלובס" בשבוע שעבר אמר פרץ כי הוא מעריך שמפלגתו תקבל שתי מנדטים מהבוחרים הערבים.