ה"דיאטה" של רשת טיב טעם מניבה פירות: רווח של 8 מיליון שקל במחצית השנה

סגירת רשת עדן טבע מרקט ומכירת רשת כלי הבית ומוצרי המעדנייה דומו תרמו לקפיצה של 135% ברווח התפעולי של טיב טעם במחצית הראשונה של 2019

חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם / צילום: יונתן בלום
חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם / צילום: יונתן בלום

אחרי תקופה ממושכת של חולשה, רשת קמעונאות המזון טיב טעם סיכמה את המחצית הראשונה של 2019 עם קפיצה של קרוב ל-70% ברווח הנקי שלה, שהתקרב ל-8 מיליון שקל. לצד זאת, צמצום פעילות הרשת שבשליטת חגי שלום הובילה אותה לסכם את מחצית השנה עם שחיקה של כ-3% בהכנסותיה ל-674 מיליון שקל, ומגמה שלילית נרשמה גם בשורה הגולמית למחצית השנה.

טיב טעם מפרסמת את דוחותיה הכספיים במתכונת חצי-שנתית, ובסיכום התקופה מייחסת החברה את הירידה בסך הכנסותיה לסגירת רשת עדן טבע מרקט - שהעיבה על תוצאותיה במשך תקופה ארוכה; וכן למכירת רשת כלי הבית ומוצרי המעדנייה דומו (Domo & Delicates) מוקדם יותר השנה.

עוד בסיכום מחצית השנה, טיב טעם נהנתה מיישום תקן החשבונאות החדש הקשור להחכרת נכסים (IFRS16) וכן מהיפרדות מעדן טבע ומדומו, כך שהוצאותיה השונות צומצמו בכ-10%, ל-187 מיליון שקל, וסייעו לרווח התפעולי שלה לקפוץ בכ-135% ליותר מ-24 מיליון שקל, לאחר שבשנה שעברה הוא גם נפגע מהוצאות הקשורות לרשת עדן טבע. למרות שאותו תקן חשבונאי השפיע גם על הגדלה של יותר מפי שלושה בהוצאות המימון שלה, ל-13 מיליון שקל, היא הצליחה להציג את השיפור ברווח הנקי שלה.

תוצאות טיב טעם, במיליוני שקלים
 תוצאות טיב טעם, במיליוני שקלים

טיב טעם מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - קמעונאות מזון באמצעות רשת הסניפים שלה; וייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון (באמצעות חברת ישרקו); ובסיכום מחצית השנה בולט זינוק של פי שלושה ברווחי פעילות הקמעונאות, שהגיעו לכ-21 מיליון שקל, לעומת התכווצות של 39% ברווחי פעילות שיווק מוצרי המזון, שהסתכמו בכ-3 מיליון שקל.

בשורה העליונה, בפעילות הקמעונאות מדווחת טיב טעם על עלייה במכירות "של מרבית הסניפים" וכן על עלייה במכירות באינטרנט, אולם סך הכנסותיה מפעילות זו נשחק ב-2% ל-553 מיליון שקל, בהשפעת הפרידה מעדן טבע ומדומו.

ירידה חדה יותר, של 9%, נרשמה בהכנסות פעילות שיווק מוצרי המזון שלה, שהסתכמו ב-185 מיליון שקל, וזאת, לפי טיב טעם, בעיקר בשל מהלכיה "להתמקדות בלקוחות רווחיים ולצמצום עד כדי הפסד של פעילויות לא רווחיות".

טיב טעם עלתה לכותרות בתחילת השנה בעקבות סכסוך שהתגלע בין בעל השליטה חגי שלום לבין מנכ"ל הרשת עדי כהן, בן זוגה לשעבר של בתו של שלום, שסיים את תפקידו כחלק מאותו סכסוך. ככל הידוע, הפרידה בין הצדדים הייתה קשורה גם לתוצאות עסקיות חלשות ולשחיקה במחיר מנייתה של טיב טעם  וגם להליך ההיפרדות בין בני הזוג. מהמועד שבו נודע על הסכסוך ועד כה התחזקה מניית טיב טעם בכ-13%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-250 מיליון שקל.

במהלך תקופת הדוח פתחה טיב טעם שתי חנויות חדשות, שדרגה חנות קיימת ונמצאת בתהליך שדרוג של שתיים נוספות. עוד מציינת טיב טעם כי בחציון השני צפוי שדרוג חנות נוספת, ובמקביל ממשיכה החברה לפעול לאיתור מיקומים נוספים לחנויות חדשות.

פתיחת הסניפים החדשים מתרחשת על רקע הדיווח של החברה מוקדם יותר החודש כי הפסידה במאבק על המשך הפעילות בשבת בעיר תל-אביב, לאחר שבית המשפט דחה את עתירתה בנוגע להפעלת חנויותיה בשבת, ובראשן חנות הענק שלה ברמת החייל. דחיית העתירה עלולה להשפיע על החברה באופן לא מהותי בשנת 2019, ולאחר מכן באופן ש"עלול להיות מהותי". מדובר באחד מסניפי הענק של הרשת, שפעילותו דומיננטית בסוף השבוע, כך שסגירתו בשבת מהווה פגיעה ברשת.