גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה על שניים: מהפכת הרכב החשמלי היוקרתי מחלחלת גם לכלים דו-גלגליים

האופנועים החשמליים מציעים חיסכון רב בעלויות, אפס זיהום אוויר ואפס רעש - ובכל זאת מצליחים לסובב אחריהם את הראש ברחוב

הארלי LIVEWIRE: מאצ'ו בלי רעש

האופנועים המאצ'ואיסטים והרועשים של הארלי דיווידסון האמריקאית הם הדבר הרחוק ביותר שניתן לדמיין מאופנוע חשמלי שקט וידידותי לסביבה. לפיכך, כאשר הארלי הודיעה לפני שנתיים על כוונתה להשיק אופנוע חשמלי "נאמן לרוח המותג" התייחסו לכך רבים בתור תרגיל יחסי ציבור "סביבתי" ברוח התקופה.

אבל הארלי התייחסה לפרויקט ברצינות והקיץ היא החלה בקבלת הזמנות מוקדמות לגרסת הייצור של ה-LIVEWIRE, הדו-גלגלי החשמלי הסדרתי הראשון בתולדותיה. העיצוב של הדגם הסדרתי פחות דרמטי מזה של אב הטיפוס הראשוני, אבל הוא עדיין מצליח לשמור על המראה "המכאני" המאסיבי והאופייני של המותג וכולל פריטי רטרו טיפוסיים דוגמת פנס קדמי ענק. כמקובל אצל הארלי יש גם מגוון רחב של אפשרויות התאמה אישיות, החל מצביעה ייחודית על-פי הזמנה, עבור דרך תפירת עור אישית וכלה בארגזים ומתקני נשיאה.

אבל החידוש הוא במערכת הנעה חשמלית מפיתוח עצמי, שלפחות על הנייר מציעה נתונים מרשימים. מנוע של 105 כ"ס ומומנט ברוטאלי מייצרים תאוצה מאפס ל-90 קמ"ש ב-3 שניות בלבד, מה שהופך את הכלי לבר-תחרות לדגמי סופר-ספורט מונעי בנזין. סוללות ליתיום בדחיסות גבוהה מספקות, על הנייר, טווח בין טעינות של עד 235 ק"מ בתוך העיר ועד 152 ק"מ ממוצע.

המטען הפנימי תומך גם בטעינה באמצעות תחנות הטענה ציבוריות מהירות, שמאפשרות טעינה של 80% מהקיבולת תוך 40 דקות בלבד. יש גם מחשב ניהול מתקדם ששולט במגוון מערכות בטיחות אלקטרוניות, כולל בקרת פניות, בקרת החלקה ועוד, ויש גם שלל אפשרות מתוכנתות לבחירת מצב הרכיבה כולל "מצב דראג" לזינוקים אגרסיביים במיוחד - על חשבון קיצור הטווח. את הפינה הטכנולוגית משלימה היטב מערכת טלמטריה סלולארית, שמאפשרת לבצע דיאגנוסטיקה מרחוק ולהוריד לאופנוע עדכוני תוכנה. והמחיר? החל מ-30 אלף דולר. לא משהו שיזעזע את הלקוחות הטיפוסיים של טסלה.

JOHAMMER 200: מזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני

רוב יצרני אופנועי הפרימיום החשמליים מעדיפים לנקוט ב"שיטת טסלה" בכל הנוגע לעיצוב הכלים שלהם. כלומר, כלי חשמלי שנראה ומתפקד כמו דגם בנזין רגיל - למעט המנוע. יש לשיטה הזו הרבה יתרונות בכל הנוגע לחיסכון בעלויות, ייצור ולוגיסטיקה.

אבל יש גם יצרני בוטיק שמעדיפים לזרוק את התכנון הקיים דרך החלון ולתכנן כלי שונה לחלוטין, מהבסיס מעלה, שמבטיח תשומת לב טוטאלית. דוגמה אחת היא חברת JOHAMMER האוסטרית, שהאופנוע שלה נחשף בתור קונספט עתידני כבר ב-2014 ויצא לשוק שנתיים לאחר מכן עם מעט מאוד שינויים.

בבסיס הכלי ניצבת שלדה אופקית ייחודית, שמזכירה יותר מכונית מאשר אופנוע. היא משלבת בתוכה בולמי זעזועים שנמצאים בתוך "קופסה" אופקית ומעבירים את הכוח לתוך מנוע מקורר בהספק 16 קילוואט, שמותקן בתוך הגלגל האחורי. המתלה הקדמי אופקי גם הוא ותומך בגלגל מלמטה, וכל העסק עשוי מאלומיניום תעופתי.

אבל אלה לא הפיצ'רים היחידים שמקדימים את זמנם. בשל העובדה שהעיצוב לא מותיר מקום ללוח מחוונים מקובל, מותקנת התצוגה הדיגיטלית בתוך מראות הצד. גם הפנסים ייחודיים והגלגלים האטומים מכילים בתוכם את מנגנון הבלימה. כל העסק עטוף במרכב אחוד וזורם, שנמתח לאורך 2.2 מ', על בסיס גלגלים של 1.4 מ', ומזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני.

החברה טוענת שזה לא גימיק אלא אופנוע ספורטיבי ראוי עם כובד נמוך מאוד, שמספק לו התנהגות רהוטה ויציבות רבה למרות העיצוב. יש מארזי סוללות מתקדמים, מתוצרת עצמית, שמספקים טווח של עד 200 ק"מ בממוצע בגרסה הבכירה, המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש, הטעינה אורכת כשעתיים ו-20 דקות ותאוצות הביניים מרשימות בזכות משקל עצמי מתון יחסית של כ-178 ק"ג כולל הסוללה.

המחיר, לעומת זאת, כלל אינו מתון: בסביבות 25 אלף אירו לדגם בעל הסוללה הגדולה.

SUPER SOCO: טכנולוגיה מתקדמת במחיר נגיש

בעלות על אופנוע חשמלי אמיתי אינה כרוכה בהכרח בלקיחת משכנתא, וכאן נכנסים לתמונה היצרנים הסינים. השוק הסיני הוא הגדול והמתקדם בעולם כיום לכלים דו-גלגליים חשמליים, ולמרות שעיקר התוצרת מתמקדת בטוסטוסים וקטנועים פשוטים, פה ושם מגיע גם יצרן עם יכולות ושאיפות בינלאומיות.

אחד מהם הוא היצרן HENZI שמתחיל לשווק כיום באירופה תחת שם המותג הקצת-מוזר SUPER SOCO. לחברה שני דגמים, שעיצובם מזכיר קצת את הדגמים של זירו האמריקאית. הדגם הראשון- TS1200R - הוא אופנוע חשמלי-ספורטיבי עם עיצוב זורם ומודרני, פנסי LED אופנתיים בחזית ולוח מחוונים דיגיטלי מתקדם.

כמו יצרני OEM סיניים רבים, גם האופנועים הללו כוללים כלומר ערב רב של רכיבים מתוצרת יצרניים גלובליים מוכרים. סוללות הליתיום, למשל, הן מתוצרת פנסוניק או LG, ואילו המנוע החשמלי, שמניע ישירות את הגלגל האחורי, הוא מפיתוח של בוש הגרמנית.

הסוללות מגיעות במארז אלומיניום נתיק, שלא רק מגן עליהן במקרה של נפילה אלא גם מאפשר החלפה מהירה נוסח "בטר פלייס". כלומר שולפים תוך שניות את המארז שהתרוקן, מחליפים אותו במארז חלופי שהוטען מבעוד מועד ויוצאים לדרך ללא צורך להמתין לטעינה. הפטנט הזה אידיאלי עבור חברות שליחויות או סתם מי שעובד במקום שבו אין אפשרות לטעינת סוללה.

ולא רק זאת: החלל בשלדת האופנוע מותאם להכיל שני מארזים כאלה, כלומר ניתן להכפיל את הטווח האפקטיבי (בעיר) מ-80 ק"מ ל-160 ק"מ כאשר המחיר הוא תוספת של כ-11 ק"ג בלבד למשקל העצמי. פרט לכך המארזים תומכים בהטענה מהירה - תוך 20 דקות בלבד ניתן להוסיף טווח רכיבה של 30-20 ק"מ.

הכלי מותאם לתקנות האירופאיות העירוניות, שמגבילות את המהירות המרבית של כלים כאלה ל-45 קמ"ש. אבל יש להניח שהמגבלה הזו קלה להסרה. כך או כך היתרון הגדול הוא המחיר: כ-3,000 אירו בלבד. ויש גם דגם רטרו בנוסח אופנועי ה"קפה רייסר" של פעם.

זירו DSR - ק"מ בין טעינות

חברת ZERO האמריקאית היא אחת החלוצות של פלח הפרימיום-דו-גלגלי-חשמלי. מה שהתחיל בתור סטארט-אפ בוטיק של מהנדס יוצא נאס"א, עם כמה כלים קצת מגושמים, הוא היום אופרציה גלובלית שמייצרת ומייצאת לעשרות מדינות ומהווה השראה ללא מעט חברות סטארט-אפ בענף הדו-גלגלי.

דגם הדגל האחרון והמתקדם של החברה, למשל, חדשני לא פחות מרכבי טסלה. הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של 70 כ"ס עם מומנט מאסיבי, 15.7 קג"מ, שעולה על זה של אופנועים עם מנועי בנזין בנפח 1 ליטר.

כמו רכבי טסלה זהו אופנוע IOT עם חיבור אלחוטי בין מחשב הניהול לאפליקציה בסמארטפון, שמאפשרת לרוכב לקבל נתונים שוטפים על מצב הטעינה להפעיל פונקציות בטיחות ונוחות שונות ועוד, גם מהנוחות של הבית.

מערך סוללות בעלות דחיסות גבוהה מאוד ומטען פנימי מתקדם מאפשרים לדגם החדש להיטען באמצעות מטענים מסחריים מהירים (דרגה 2) כדי להוסיף טווח נסיעה של כ-160 ק"מ בתוך שעה אחת בלבד - פי שישה מהר יותר מדגמים חשמליים מהדור הראשון.

כמו טסלה, זירו מציעה את הסדרה בשתי תצורות סוללה לבחירה, וטווח בהתאם. המארז לטווח ארוך מציע טווח של עד כ-300 ק"מ בין טעינות ברכיבה עירונית או כ-144 ק"מ מחוץ לעיר בזכות סוללה בקיבולת של כ-18 קילוואט-שעה. יש גם אופציה לחיבור של מארז ניתק נוסף של 4 קילוואט להגדלת טווח מיידית.

עם המארז המוגדל מגיע דגם ה-DSR לטווח כולל של כ-328 ק"מ בעיר ו-156 ק"מ מחוץ לעיר - טווח ממוצע של כ-212 ק"מ בין טעינות. המהירות המרבית מוגבלת ל-164 קמ"ש, מה שהופך את הכלי לאחד החשמליים המהירים בשוק המסחרי, והמשקל הכולל עומד על כ-210 ק"ג. המחיר בארה"ב בסביבות 16,500 דולר.

עוד כתבות

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים