בדרך למיזוג? אגוד במגעים לרכישת תיק אשראי לרשויות מקומיות מדקסיה ודיסקונט

רשות התחרות אישרה את בנק אגוד כרוכש פוטנציאלי של תיק האשראי, שהרשות הכריחה את דיסקונט ואת דקסיה למכור על מנת שתתיר להם להתמזג • אגוד בעצמו נמצא במאבק משפטי על מיזוגו לתוך מזרחי טפחות

שבי שמר, מנכ"לית בנק אגוד / צילום: שלומי יצהר
שבי שמר, מנכ"לית בנק אגוד / צילום: שלומי יצהר

בנק אגוד, בניהולה של שבי שמר, נמצא ככל הידוע במגעים מתקדמים לרכישת תיק האשראי לרשויות מקומיות של הבנקים דיסקונט ודקסיה, שעליהם למכור כדי לקבל את אישור רשות התחרות למיזוג ביניהם. לדברי גורמים בשוק הבנקאות, דיסקונט ודקסיה מנהלים במקביל מגעים בשלבים פחות מתקדמים מול גופים נוספים.

היום הודיע בנק מוניציפל, שמו החדש של בנק דקסיה, כי "הממונה על התחרות אישרה את אחד מהתאגידים הבנקאיים בישראל כרוכש פוטנציאלי של תיק האשראי (שהיא עצמה הורתה לגופים למכור כתנאי מקדים והכרחי לאישור מיזוג דקסיה ודיסקונט, ר"ש), וכן אישרה את היקף והרכב תיק האשראי הצפוי להירכש על ידי אותו רוכש, כנדרש באישור הממונה על התחרות". מדובר כאמור באגוד, שבעצמו נמצא בלבו של מאבק משפטי להפוך איסור של רשות התחרות ולאפשר עסקה לרכישתו על ידי מזרחי טפחות.

לדברי גורמים מעורים בנושא, ישנם עוד בנקים וגופים אחרים שנמצאים בקשר עם דיסקונט בנוגע לתיק האשראי שאמור להימכר, כשגם שמו של מזרחי טפחות נקשר לנושא. ככל הידוע, המגעים מול אגוד הם הכי מתקדמים.

למועד הפרסום חשיבות, משום שלבנק דיסקונט הסכם חתום שמבטיח לו בלעדיות מול דקסיה, ושתקף עד סוף אוגוסט. גם אם הצדדים לעסקה רוצים להאריך אותו שוב, לא מדובר במהלך ברור מאליו מאחר שבנק ירושלים מוביל מאבק בעסקה ומציע הצעה נגדית עבור דקסיה. במסגרת זו שלח בנק ירושלים לאחרונה מכתב תקיף, שמטרתו להפעיל לחץ נגד הארכה נוספת לעסקת דיסקונט-דקסיה.

תיק האשראי של בנק דקסיה, שבניהול אוליבייה גוטמן ובראשות היו"רית לבנה שיפמן, עומד על כ-4.5 מיליארד שקל. דיסקונט מתכנן למזג אותו לתוך מרכנתיל דיסקונט בתמורה לסך של כ-670 מיליון שקל.

במאי האחרון נתנה רשות התחרות, בראשות הממונה מיכל הלפרין, אישור מותנה לעסקה. לפי האישור המותנה, היא תאשר את העסקה רק לאחר שדיסקונט ימכור מראש חלק ניכר מתיק האשראי לרשויות מקומיות שלו (כשהמכירה בפועל יכולה להתבצע גם מהתיק של דקסיה).

רכישת התיק האמור תראה רצינות של הגוף הרוכש בכל הנוגע לכוונתו להיכנס לפעילות עסקית בתחום האשראי לרשויות מקומיות. מכאן, שכדי לקבל את האישור הראשוני מרשות התחרות, בנק אגוד הציג תוכנית עסקית ליצירת פעילות עסקית ממשית בתחום האשראי לרשויות מקומיות.