פסגת ה-G7: למרות המינגלינג והחיוכים, במועדון האקסקלוסיבי של המדינות לא הצליחו להסכים

מי הפתיע, מי התחזק, מי נחלש, ומי בלטה דווקא בתמונה המשותפת אבל לא בשיחות • מנהיגי מדינות ה-G7 התכנסו בעיירת נופש בצרפת בצילם של אירועים בוערים, ונותרו עם חילוקי דעות בנושאי סחר וכלכלה

משתתפי פסגת ה־G7 בביאריץ / צילום: Philippe Wojazer, רויטרס
משתתפי פסגת ה־G7 בביאריץ / צילום: Philippe Wojazer, רויטרס

איראן גנבה את ההצגה

לרגע אחד אתמול (א') נראה היה כאילו פסגת ה-G7 צועדת לקראת פיצוץ. לקראת הצהריים פרסמה לשכתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון הודעה רשמית שלפיה הוא הוסמך על ידי המדינות החברות בארגון לשאת ולתת עם איראן בנוגע להסכם הגרעין. זמן קצר לאחר מכן יצאה הכחשה מצד האמריקאים והבהרה מצד ארמון האליזה, כי אכן אין "הסמכה רשמית" שכזו.

בצהריים הודלף לסוכנויות הידיעות כי מטוס איראני נחת בשדה התעופה של ביאריץ, עיירת הנופש שבה מתקיימת הפסגה, וכי מי שנמצא בו הוא לא פחות משר החוץ האיראני ג'וואד זריף, שעושה את דרכו למקום הכינוס. פרשנים בארה"ב מיהרו להגדיר זאת כ"עלבון" לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ וכ"סטירת לחי" לאורח הבכיר מהבית הלבן. כתבים החלו לחכות לציוץ זועם מהנשיא.

לאחר כמה שעות התברר כי מקרון עדכן מראש וביקש את רשותו את טראמפ - ושל מנהיגי חמש המדינות האחרות בפורום - להזמין את שר החוץ האיראני לפגישה "בשולי הפסגה". וכך זריף - שארה"ב הטילה עליו סנקציות אישיות ושארצו השתלטה על מכלית נפט בריטית וניסתה להשתלט על אחרת - נועד במשך שעות עם שרי החוץ והאוצר הצרפתים, ולאחר מכן גם נפגש לארוחת צהריים עם מקרון עצמו - במרחק כמה מאות מטרים ממשתתפי הפסגה.

משתתפי ה-G7 התכנסו במלון המארח את הפסגה, בעוד הצוות האיראני התארח בבית העירייה של ביאריץ. טראמפ, שרק בתחילת החודש ביקר את מקרון באופן פומבי על המשא-ומתן עם איראן ("רק ארה"ב מדברת בשם ארה"ב", כתב), העניק את הסכמתו לניהול השיחות.

לפי הדיווחים בתקשורת הצרפתית, העסקה שמבשל מקרון כוללת מתן אישור "חד-פעמי" לאיראן למכור נפט בכמויות עתק בתמורה להתחייבותה להפסיק העשרת אורניום החורגת מהסכם הגרעין שנחתם איתה, ושממנו פרשה ארה"ב בהובלת טראמפ במאי 2017. הסכמות אלה עשויות לסלול את הדרך להסכם מקיף יותר, שיכלול גם הגבלות על פיתוח טילים בליסטיים. זריף עזב את ביאריץ אתמול בערב. 

 G7 - כל החברות
  G7 - כל החברות

מקרון הופך לאיש החזק של אירופה

ביקורו המפתיע של זריף מהווה ניצחון תדמיתי חשוב למקרון, ש"חזר מהמתים" מבחינה פוליטית, ונראה שהצליח להתגבר על המחאה הפנימית, "האפודים הזוהרים", ששיתקה את צרפת בשנה האחרונה ולשוב לאמביציה הקודמת שלו - להיות הדמות שמובילה את האיחוד האירופי. זו אינה משימה קשה בהתחשב בכך שמנהיגת גרמניה אנגלה מרקל הפכה את עצמה ל"ברווז צולע" עם הודעתה כי זוהי כהונתה האחרונה, ובהתחשב בצרות של גרמניה מבית - קואליציה שברירית שעשויה לקרוס בשל פרישה של הסוציאל-דמוקרטים ומיתון כמעט-בטוח המאיים על הכלכלה הגדולה ביותר באירופה.

מרקל, אגב, היא המנהיגה האישה היחידה שהשתתפה בכינוס, ואף כי לא בלטה בדיונים עצמם, בהחלט בלטה בתצלום המשותף של משתתפי הפסגה.

עדיין, מקרון הצליח במשימתו לכנס את מנהיגי מדינות ה-G7 לאירוע מלא הזדמנויות צילום פוטוגניות וסמול טוק שנראה ידידותי. הוא הזמין את המשתתפים לארוחת ערב במגדלור של ביאריץ, בשם הרצון להראות כי מועדון המדינות הוא מעין מגדלור לעולם; הוא הפגיש בין המנהיגים לארוחות בלתי-פורמליות; הם טיילו על החוף המאובטח (ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצביע על סלע שאליו נהג לשחות בחופשותיו במקום עם משפחתו), ורעיות המנהיגים הובלו לסיור שכלל שתיית סנגריה (ביאריץ ממוקמת בארץ הבאסקים, משני צדיו של הגבול הצרפתי-ספרדי) ושופינג, כמיטב הקלישאה.

צרפת גם הזמינה לפסגה השנה מנהיגי מדינות חסות שלה באפריקה ומדינות אחרות ביבשת (כולל נשיא מצרים א-סיסי) ומנהיגי מדינות חשובות, כמו הודו ואוסטרליה. מקרון - אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון - חיזק את מעמדו הבינלאומי והפנים-אירופי.

טראמפ מתעקש שארה"ב אינה מבודדת

עמוק מאחורי החיוכים, מה שהעיב על הפסגה - כפי שהוא מעיב על השווקים באופן יומיומי - היא מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. טראמפ הגיע לפסגה הישר אחרי עוד הגבהה של מכסים על סחורות סיניות, וניסה במהלך שלושת ימי הוועידה לשדר כי ארה"ב אינה מבודדת כפי שנראה, וכי מדינות אחרות יוכלו לפצות את הכלכלה האמריקאית על הפגיעה כתוצאה מהעימות עם סין.

בפגישה עם ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון - שאותו הגדיר קודם לכן בעצמו כ"טראמפ הבריטי" - הבטיח טראמפ לכונן "הסכם סחר ענק" עם בריטניה אחרי שזו תפרוש מהאיחוד. ג'ונסון מצדו לא התעקש על הצהרותיו לפני היציאה לצרפת, שלפיהן יש "לבטל את המכסים" כדי להבטיח סחר חלק ומשגשג ברחבי העולם.

בפגישה עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה הודיע טראמפ על חתימת הסכם סחר שכולל תוצרת חקלאית, נושא המאיים על התמיכה במפלגה הרפובליקאית במרכז ארה"ב. הוא הגדיר את פגישתו עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כ"מעולה", ובאופן כללי האשים את התקשורת בכך שהיא יוצרת מראית עין של פילוג במקום שיש אחדות. הבוקר צייץ: "כולנו בצרפת צוחקים עד כמה הדיווח של התקשורת האמריקאית על השיחות והאירועים ב-G7 אינו מדויק. המנהיגים כאן... מקבלים שיעור לדוגמא על 'פייק ניוז' במיטבו! התקשורת שוגה לגבי הכול - מאיראן, דרך תעריפים על סין ועד בוריס!"

בפגישתו היום (ב') עם מרקל אפילו הודיע טראמפ כי יבקר בעתיד בגרמניה, דבר שנמנע ממנו מאז תחילת כהונתו. "גרמניה אצלי בדם", אמר בהתייחס למוצאו הגרמני. 

האם רוסיה בדרך לשוב למועדון?

בנושא אחד לא הסתיר טראמפ את חילוקי הדעות עם יתר החברות במועדון- הצטרפותה מחדש של רוסיה לפורום. נשיא ארה"ב הודיע עוד לפני יציאתו לפסגה בביאריץ כי הוא תומך בצירופה מחדש של רוסיה, שהושעתה ב-2014 מהחברות בארגון לאחר כיבוש וסיפוח קרים. בארוחת הערב המסכמת אתמול, לפי הדיווחים, עלה הנושא לדיון בין הנוכחים, והיה גורם לחוסר הסכמה. בעוד רוב ראשי המדינות האחרים (כולל נשיא המועצה האירופית, הפולני דונלד טוסק, המצטרף לדיונים ב-G7) אמרו כי המועדון צריך להיות מוגבל לדמוקרטיות ליברליות, טראמפ לא ראה בכך שיקול מרכזי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מצדו, אמר בפגישה שהתקיימה בתחילת השבוע עם מקרון כי ה-G7 כבר אינו רלוונטי, משום שאינו כולל כלכלות ומדינות ענק כמו סין והודו.

בסוף כולם מתעסקים בכסף

בסופו של דבר, למרות שריפות הענק באמזונס ומשבר האקלים, ההבטחה של מארגני הפסגה לעסוק באי-שוויון או במשבר המתגלגל בקשמיר ההודית - מנהיגי שבע המדינות החברות במועדון האקסקלוסיבי עסקו בעיקר במה שהם תמיד מתעסקים בו - כסף.

בין שמדובר בנפט וגז איראני לאירופה ובסחר עם הרפובליקה האיסלאמית, בהסכמי סחר בין מדינות או בהבטחות להם, בתפריט הדיונים נכללו בעיקר נושאים כלכליים וגיאו-פוליטיים המשפיעים עליהם. אין בכך צביעות, לא צביעות רבה לפחות, משום שזו אחת המטרות של הארגון. מעבר לכך, העובדה שבפעם הראשונה מאז שנוסד הפורום, המדינות החברות בו לא יפרסמו הודעה משותפת, אלא יסתפקו בהצהרות משותפות בנושאים שונים (כשהם מתעלמים מנושאים שנויים במחלוקת כמו סחר), מעידה על מצב העניינים העולמי יותר מאשר התמונות המחויכות ממפרץ ביסקאיה.