סרטון ההתעללות בשופרסל: העובדים פוטרו ונעצרו לחקירה

שלושה עובדי שופרסל פוטרו היום בעקבות סרטון התעללות שהופץ ברשתות בסוף השבוע האחרון, שבו נראה עובד של הרשת מתעד עובד נוסף מתעלל בעובד בעל צרכים מיוחדים • מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן במכתב לעובדים: מורה למנהלים לקיים שיחות עם כל עובדי הרשת

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

חמישה ימים לאחר שצולם סרטון שבו מתועדת התעללות בעובד בעל צרכים מיוחדים ברשת שופרסל, ל"גלובס" נודע כי שלושת העובדים שהיו מעורבים בהתעללות קיבלו היום (ב') מכתב פיטורים בהמשך לשימוע שנערך להם מוקדם יותר. עוד נודע כי המשטרה עצרה לחקירה שניים מהעובדים - את העובד המכה ואת צלם הסרטון. עובד שלישי שהיה מעורב באירוע פוטר אף הוא.

בסוף השבוע האחרון הופץ ברשתות החברתיות סרטון שבו נראה עובד המתועד על-ידי עובד אחר כשהוא מתעלל בעובד חסר ישע בסניף של שופרסל בגוש עציון. במהלך הסרטון שצולם בחמישי האחרון מצולם העובד קושר את ידיו של העובד חסר הישע באמצעות ניילון נצמד וחובט בו באמצעות הגליל, תוך כדי שהוא דורש ממנו לחזור על המשפט "אתה מנהל חלב". העובד חוזר על דבריו, ומוכה פעם נוספת. בהמשך העובד הקשור בניילון מבקש שיסירו את הניילון הנצמד מידיו וקורא: "תפתח, חם לי".

בתוך כך, מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, שהגיב לאירוע כבר בסוף השבוע השבוע באמצעות סרטון משלו, יצא היום במכתב לעובדים, שבו הוא מורה למנהלי החברה לקיים שיחות בנושא עם כ-14 אלף עובדיה. אברכהן פונה למנהליו וכותב: "תפקידו של כל מנהל בחברתנו, לפני כל אחריות מקצועית או ניהולית שחלה עליו, להיות אחראי לשמירה על כבודם של עובדיו ולדאגה לזכויותיהם ולרווחתם, ובפרט של עובדים עם מוגבלות".

עוד הוא כותב כי "בכדי ליישם אחריות וכדי לעשות ככל יכולתנו להבטיח כי התרבות הארגונית שלנו תואמת את הערכים עליהם אנו מצהירים - הנכם נדרשים לקיים במהלך היומיים הקרובים שיחה יזומה בנושא עם צוות העובדים בסניף או היחידה שבאחריותכם".

"אבקש כי כל מנהל ידווח לממונה עליו עד יום חמישי הקרוב על ביצוע השיחה עם העובדים הכפופים לו", כותב אברכהן, תוך שהוא מבקש ממנהליו לעדכן ולהציף נקודות ש"יש לשים לב אליהן ברמת הנהלת המרחב או החברה", כשהוא מוסיף: "אנו נפעל ללמידה ולהפקת לקחים".

עוד כותב אברכהן כי "על כל אחד ממנהלי החברה ועובדיה להיות רגיש למתרחש ולנאמר סביבו ולדווח לדרגים הבכירים ואף לי, במקרה שנתקלים באירועים שאינם עומדים בהלימה לערכים אלה. דברים אלה רלוונטיים לכל עובד בחברה, אולם נדרשת רגישות גבוהה במיוחד בנוגע לעובדים עם מוגבלות".

שופרסל היא רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, והיא מעסיקה כאמור כ-14 אלף עובדים, כ-3% מהם בעלי צרכים מיוחדים.