היין ניצל: טראמפ ומקרון הגיעו לפשרה לגבי המס הדיגיטלי הצרפתי

לפני כחודש אושר בצרפת מס בגובה 3% על ההכנסות ממכירה של שירותים דיגיטליים בתוך גבולות המדינה • כצפוי, טראמפ זעם ואיים להטיל מס על יין צרפתי • אמש הודיע מקרון כי "עשינו הרבה עבודה משותפת והגענו להסכם שמתגבר על חילוקי הדעות בינינו"

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת ה-G7 / צילום: Christian Hartmann, רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת ה-G7 / צילום: Christian Hartmann, רויטרס

ארה"ב וצרפת הגיעו לפשרה לגבי המס הדיגיטלי הצרפתי על ענקיות הטכנולוגיה - כך הכריז אמש (ב') נשיא צרפת עמנואל מקרון במסגרת ועידת G7 שנערכת בצרפת. לפי ההסכם בין השתיים, צרפת תבטל את המס כאשר ה-OECD יגבש הסכם בינלאומי בנוגע למיסוי דיגיטלי, והחברות שהמס הוטל עליהן אף יקבלו החזר מממשלת צרפת ברגע שיעבור הסכם כזה.

ביולי אושר המס הצרפתי בגובה 3% על ההכנסות ממכירה של שירותים דיגיטליים בתוך גבולות צרפת. המס יחול על חברות שהכנסותיהן השנתיות עומדות על יותר מ-25 מיליון אירו בצרפת, ו-750 מיליון אירו באופן גלובלי, וצפוי להשפיע על כ-30 חברות בסך-הכול, רובן אמריקאיות. בארה"ב הגיבו בחריפות על ההחלטה להטיל את המס הצרפתי, ופתחו בחקירה כדי לבחון אם הוא מפלה נגד ארה"ב. בסוף השבוע האחרון נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף איים בפעם השנייה, לפני שיצא לוועידה, כי ארה"ב עשויה להטיל מס על יין צרפתי בתגובה למס הדיגיטלי.

אמש אמר מקרון במסיבת עיתונאים משותפת עם טראמפ כי "הגענו להסכם טוב מאוד. עשינו הרבה עבודה משותפת והגענו להסכם שמתגבר על חילוקי הדעות בינינו". מקרון אמר על חברות הטכנולוגיה הגדולות כי "השחקנים הגדולים והבינלאומיים האלה לא משלמים מסים, זה מוביל לחוסר יציבות משמעותית בצד הכלכלי, וזה לא הוגן". ה-OECD צפוי לפתח תוכנית ראשונית לגבי מיסוי דיגיטלי של חברות בינלאומיות עד ינואר הקרוב, כאשר המטרה היא לקבל את ההחלטה הסופית עד סוף שנת 2020.

צרפת טענה בעבר כי מטרת המס הדיגיטלי הוא לעדכן ולהתאים את מערכת המיסוי כך שתוכל להתמודד עם חברות שמייצרות ערך מאיסוף דאטה על משתמשים. הוא בא להתמודד עם המצב הקיים, בו חברות אינטרנט רב-לאומיות גדולות משייכות את הכנסותיהן ממכירת שירותים דיגיטליים למדינות עם מסים נמוכים, כמו אירלנד, ללא קשר למקור ההכנסות. הנציבות האירופית מעריכה כי עסקים מסורתיים משלמים 23% מס על רווחיהם באיחוד האירופי, ואילו חברות אינטרנט משלמות לרוב 8%-9% מס.

מנגד, ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות הביעו ביקורת כלפיו המס הצרפתי, ובשבוע שעבר אמזון, אלפבית ופייסבוק טענו במסגרת דיון שנערך במשרד נציבות הסחר האמריקאית כי רף ההכנסות עבור המיסוי נקבע כך שישפיע על החברות האמריקאיות, אך לא על מתחרותיהן הצרפתיות.