גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ילדים צריכים ללמוד תכנות כדי ליצור, לא רק כדי להתקבל ל-8200"

מיומנות בתכנות הפכה לתנאי להשתלבות בעולם העבודה העתידי • משרד החינוך משקיע בתוכנית נרחבת שבה משתתפים מדי שנה כ-50 אלף תלמידים, אבל אין תקציב להחלתה על כל בתי הספר • מנהלת מינהל חינוך בעיריית ת"א, שירלי רימון-ברכה: "המטרה היא שלא יהיה ילד שיסיים את י"ב בלי לדעת לתכנת"  • ריסטרט לבית הספר – פרויקט מיוחד 

תכנות בסקראץ / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
תכנות בסקראץ / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשבוע שעבר פירסם בנק ישראל קריאת כיוון לגבי הדרכים לשיפור הפריון מעבודה בישראל. אחת ההמלצות שהופיעה בדוח הייתה להרחיב את לימודי התכנות בבתי הספר. "הקניית ידע בסיסי או מתקדם בתכנות במהלך הלימודים, לכמה שיותר תלמידים, עשויה לתרום למיומנויות העובדים העתידיים בכלל המשק, ולא רק לאלה שצפויים להיקלט בתעשיית ההיי-טק", נכתב בדוח.

לימודי תכנות, בטח בגן הילדים או בבית ספר יסודי, נשמעים כמו דבר מאיים. בפועל מדובר בתוכניות מותאמות לילדים, שלא כוללות שורות קוד מסובכות. למשל, סקראץ' - סביבת פיתוח פופולרית לילדים שפותחה במעבדות MIT - פועלת על בסיס תכנות מונחה עצמים. על המסך מופיעים בלוקים מסוגים שונים ובעלי פקודות קוד שונות, וכשילדים מחברים ביניהם הם יכולים ליצור פקודות מורכבות יותר ולבנות משחקים וסרטונים.

"התכנות מאפשר לילדים לחשוב על דרכים לפתרון בעיות", אומר ד"ר אורן צוקרמן, שעומד בראש המעבדה לחדשנות במדיה במרכז הבינתחומי, והיה שותף לצוות הפיתוח של סקראץ' ב-MIT. "למשל, אם אני מתכנן איך להוריד כלים מהשולחן - אני יכול לקחת אותן לכיור אחת-אחת, או להיות יעיל יותר, לערום את הצלחות ולקחת אותן יחד. אלו שני אלגוריתמים שונים ובחירה באחד מהם תלויה במשתנים נוספים כמו המרחק בין השולחן לכיור, כמה צלחות אדם יכול לסחוב ועוד. ילדים יכולים להתחבר לדוגמה כזו כי הם חווים את זה ביומיום, והמחשבה על תכנון אלגוריתם פותחת להם עולם שלם. כמובן שצריך לדבר איתם בשפתם, ולא להשתמש במילים כמו אלגוריתמים.

"כל הילדים נחשפים לטכנולוגיה, למרביתם יש מחשב בבית וסמארטפון", מוסיף צוקרמן. "אולם אלו שיש להורים שלהם יכולת לשלוח אותם לחוגי העשרה, יקבלו את הצד של החשיבה היצירתית, האינטלקטואלית והאנליטית עם הטכנולוגיה, ואלו שלא - יהיו משתמשי טכנולוגיה טובים, אבל לא יצרני טכנולוגיה. המשמעות של יצרני טכנולוגיה היא זה לדעת להשתמש בה לקידום השימושים שלך, למשל רופא שיוזם שימוש חדש בציוד טכנולוגי כי הוא מבין את התרומה לפעילות הצוות".

ד"ר אורן צוקרמן, / צילום:מיכל אולמרט ניישטיין

"אסור לבלבל בין מיומנויות לחשיבה"

מדי שנה משתתפים אלפי ילדים באליפות הסייבר שעורך משרד החינוך. אירוע השיא כולל תחרות גמר, הפנינג והופעות, אך קודמים לו חודשים ארוכים של תחרות בין 2,000 בתי ספר, שמשתתפים בה 350 אלף תלמידים. התחרויות כוללות תכנות ומתמטיקה, מדעי המחשב, רובוטיקה ורחפנים.

תוכנית הדגל של משרד החינוך בתחום התכנות היא קוד ורובוטיקה, שתפסה תאוצה בשנים האחרונות. התוכנית כוללת תכנות בסקראץ', ובמשרד מדגישים החשיבות החיבור עם העולם הפיזי, כלומר לא רק תכנות אפליקציה. התוכנית פועלת ב-585 יסודיים וחטיבות ביניים, ולומדים בה כ-50 אלף תלמידים, 49% מהם - בנות.

קוד ורובוטיקה

כיום עדיין מדובר בתוכנית ולא במקצוע, התוכנית פועלת רק בכשליש מבתי הספר, והלימודים מתחילים רק מכיתה ד'. השיקולים הם בעיקר תקציביים, אף שלא מדובר בסכומי עתק בשביל מערכת החינוך, שתקציבה עומד על יותר מ-60 מיליארד שקל.

לפי הערכות של גורמי חינוך, תקציב תוכנית קוד ורובוטיקה עומד על 10-12 מיליון שקל לכיתות ד'-ו'. הרחבת התוכנית לכיתות א'-ג' ולכלל בתי הספר תעלה בחישוב גס 60-70 מיליון שקל. הפעלת התוכנית גם בכיתות ז'-ט' דורשת 90-100 מיליון שקל בשנה.

עם זאת, כפי שפורסם השבוע ב"גלובס" - משרד החינוך עלול להתקשות להרחיב את התוכניות בגלל פערים טכנולוגיים אדירים בבתי הספר: יותר מחצי מהמוסדות סובלים ממחסור בתשתיות מחשוב. גם באלו שזכו להצטיידות במחשבים ממשרד החינוך, המצב עדיין אינו משביע רצון.

במשרד החינוך גם פיתחו משחקים לימודיים באמצעות חברות חיצוניות, במטרה לנסות לנגוס בשעות שבהן יושבים הילדים בבית מול המחשב. המשחקים מאפשרים למשרד לנתח שימושים ולקבל תובנות על היכולות שהילדים מטפחים. למשל, הם מספרים כי ילדים בכיתה ב' הצליחו להגיע להישגים גבוהים משמעותית מהרמה שציפו לה. במשרד לא נענו לבקשה לספק נתונים על שימושים אלו.

בבתי ספר תיכון, תלמידים יכולים להיבחן בבגרות ברמה של חמש יחידות במדעי המחשב, אך בסופו של דבר מספר הנבחנים נמוך ועומד על אלפי תלמידים. לפי מחקרים, היכרות מוקדמת עם תכנות מגדילה את הסיכויים ללמוד מדעי המחשב בהמשך, ולפי נתוני משרד האוצר, בגרות במקצוע זה מגדילה את הסיכוי לבחור בו בתואר הראשון. בתיכונים פועלת גם תוכנית "גבהים", שכוללת מסלול הגנת סייבר. את התוכנית הקימה קרן רש"י, אך מהשנה הבאה תפעיל אותה חברת מרמנת.

צוקרמן מדגיש כי "אסור לבלבל בין מיומנות לחשיבה, והן צריכות ללכת ביחד. רק ללמד את המיומנות, ולא משנה באיזה גיל, זאת טעות. אם לא נלמד את החשיבה, התלמידים יראו בזה רק כמוטיבציה של ההורים שהילדים יגיעו ל-8200. במערכת החינוך התחילו להבין את זה, ולכן המשרד החל בהכשרת מורים בצורה מתאימה".


בימים אלו נערך בלונדון כנס של קהילת סקראץ' העולמית. נדב וידוצינסקי, מנהל פרויקט סקראץ' ישראל, ונעה קורמן, מובילה טכנולוגית, שהיו נציגי הבינתחומי בכנס, מספרים כי רמת התכנות בישראל לא נופלת מהרמה בעולם, אבל הבעיה היא בחינוך ליצירה. "סיפרו בכנס כי ילדים מדברים בראיונות על החשיבות של קהילה בעבורם. אפשר להעלות פרויקטים של הילדים לאתר של סקראץ', דבר שמשרד החינוך לא עושה. ילדים מכל העולם יכולים לצפות בפרויקט ולעשות בו שימוש. זה מעצים מאוד את הילדים", הם אומרים. 

שיתוף-הפעולה של Wix, ירוחם ותל-אביב

בשבוע האחרון התכנסו בנמל תל-אביב עשרות מורים להכשרה לקראת שנת הלימודים. המיקום: משרדי Wix, שפיתחה פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט. מאחורי ההכשרה עומדת יוזמה של החברה, בשיתוף עיריות תל-אביב־יפו וירוחם, ללימודי הייטק בחטיבות הביניים. התלמידים אינם חשופים לכך שזאת יוזמה של Wix.

"אנחנו מתייחסים לתכנות כמו לשפה שילד צריך להכיר כדי להיות חלק מהעולם הגלובלי. כמו שאנחנו משקיעים בלימודי אנגלית, עברית וערבית לפי שפת האם, יצאנו בהחלטה להשקיע בלימודי שפה. שלא יהיה ילד שיסיים את י"ב בלי לדעת לתכנת. התוכנית היא לשלוש שנים והיא פועלת בכל חטיבות הביניים בעיר, חלקן לכל השכבה וחלקן כמקצוע בחירה", אומרת שירלי רימון-ברכה, מנהלת מינהל חינוך בעיריית תל-אביב.

יוסי חיות, מנהל תחום חינוך ב-Wix, אומר כי "המטרה שלנו היא לא להחליף את מערכת החינוך אלא לעבוד יחד איתה בשותפות רב-מגזרית כדי להגיע רחוק יותר. המחקרים מראים כי יש קשר ישיר בין מוביליות חברתית וצמצום פערים להמשך קיומה של ישראל כמעצמה טכנולוגית, ומערכת החינוך חייבת להיות חלק מזה".

יוסי חיות, מנהל תחום חינוך ב-Wix / צילום: אלן צצקין

תוכנית הלימודים גובשה בסיוע Wix, שרתמה למשימה את עמותת Code.org האמריקאית, שבדרך כלל מפעילה תוכניות לבתי ספר יסודיים. "לא רצינו להתחרות במשרד החינוך, שעושה עבודה נהדרת בבתי הספר היסודיים עם תוכנית קוד ורובוטיקה", מספר חיות. "גיבשנו תוכנית שלא כוללת רק תכנות, אלא גם חשיבה מחשובית, עיצוב מוצר, ניתוח נתונים ועוד. עיצוב מוצר יכול להיות שקול לתוכניות של ה'אחר זה אני', כי כשאתה מתכנן ומעצב מוצר טכנולוגי אתה ממקם את עצמך במקום המשתמש, צריך להקשיב לו כדי לפתור את הבעיה שלו, וצריך הרבה אמפתיה".

בנוסף לתוכנית זו, קיים שיתוף-פעולה של משרד החינוך, עיריית תל-אביב ו-Wix כדי להכשיר את המורים בעיר להכנסת "קוד ורובוטיקה" לכיתות ו' בשנת הלימודים הקרובה, כחלק מיצירת רצף חינוכי בתחום.

"תחרותיות מבריחה נערות"

אתגר נוסף בלימודי התכנות בישראל הוא שילוב בנות. בתעשיית ההייטק יש מיעוט של נשים, והסיבות לכך מתחילות כבר בבתי הספר. תחום המחשב נחשב גברי ואם תלמידות בוחרות ללמוד אותו, הן מוצאות את עצמן בדרך כלל במיעוט. "בנות חושבות שהן לא יכולות והן גם לא אוהבות את התחרות. אליפות הסייבר, למשל, מבריחה נערות", אומר שגיא בר, מנהל המרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י. "יש גם עניין תפיסתי - נתקלתי בנערות חילוניות בכיתה ט' ששואלות: 'האם אפשר לעבוד בהייטק ולהתחתן ולהביא ילדים'. נערות הן בוגרות יותר והעיסוק בקריירה ובעתיד שלהן הוא משמעותי, כבר בגיל הזה".

בר מציין כי לימודי תכנות וסייבר מקנים את הכישורים הרכים, וגם מספקים תחושת מסוגלות. "זה דומה מאוד לספורט, רק שאין צורך ביכולות פיזיות, אלא רק מחשב, מישהו שידריך אותך ויאפשר לך להתנסות.

"בנות צריכות לקבל יחס שונה - מתוכנית לבנות בלבד ועד קהילה וירטואלית שמלווה את הנערות. הקהילה הזאת, סייבר גירלז, כוללת למשל קבוצת ווטסאפ של בנות בלבד מכל הארץ, שבה יש להן מקום לשאול שאלות. יש שם גם חיילות ונשים שעובדות בסטארט-אפים שמסייעות לבנות. זה מצליח - המספרים הולכים וגדלים".

עוד כתבות

פרופ' ג'וזף כורש / צילום: יח''צ

חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון

פרופ' ג'וזף כורש, מחוקרי ההזדקנות המובילים, טוען שאנחנו כבר יודעים מה צריך לעשות כדי להאריך ימים, אבל לא מיישמים ● בראיון לקראת כנס Biomed 2024 שיתקיים השבוע, הוא מספר על התרופות החדשות שלא מדברים עליהן, אבל חשובות לא פחות מהתרופות נגד השמנה

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

המנהלת שמשוכנעת שהאינפלציה טובה לשוק המניות, וטיפ הזהב שלה למשקיעים

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

ירידות באירופה; הראלי בשוקי אסיה נעצר

מדד ניקיי עולה ב-0.4% ● ירידות קלות במחירי הנפט • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה הודיע לפני שבועיים על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במדינה וסימן בבירור את האיום: "רוסיה, איראן וסין עובדות יחד כדי לעצב מחדש את הסדר העולמי" ● מלבד ארה"ב, ההוצאות הצפויות יהפכו את בריטניה למדינה שהוציאה הכי הרבה על ביטחון בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

משרד עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן הותקף על־ידי האקרים

המשרד הודיע כי נמצאה "חדירה מוגבלת לאחד משרתי המשרד, במסגרתה הועתקו פריטי מידע" ולא הייתה פגיעה בעבודתו השוטפת ● המידע בדבר פריצת הסייבר נמסר למשרד על־ידי מערך הסייבר הלאומי

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר בניגוד עניינים מובהק ● חדד דחה את הטענה: "עדותו של פילבר הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך, והאינטרסים של נתניהו ושל פילבר אינם מנוגדים"

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

אילוסטרציה: Shutterstock

כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בעלת דירה ברחוב ויתקין בתל אביב סירבה לחתום על פרויקט הריסה ובנייה ונקטה שורת הליכים לעיכובו ● ביהמ"ש התערב

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; השקל מתחזק מול הדולר

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

בניינים בסיום בנייה בבאר שבע / צילום: דיאגו מיטלברג

יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות

סעיף מועד המסירה מגיע כבר ל־40 חודשים ואף יותר, בגלל הקשיים הנגרמים מהמחסור בכוח אדם ● בינתיים המדינה לא מצליחה להביא עובדים, ונראה כי לא תסייע לקבלנים להתמודד עם המצב