בורסת הקריפטו הגדולה בעולם נכנסת לשוק ההלוואות במטבעות דיגיטליים

זירת המסחר הסינית Binance תאפשר לסוחרי קריפטו להלוות מטבעות דיגיטליים לעמיתיהם בריבית שנתית של 7%-15% • אחת השחקניות המובילות במגזר הלוואות הקריפטו היא חברת צלזיוס הישראלית-אמריקאית • הלוואות אלה כוללות גם מימון למסחר ממונף, הכרוך בסיכון גבוה

צ'אנגפנג זאו, מייסד ומנכ"ל Binance / צילום: רויטרס
צ'אנגפנג זאו, מייסד ומנכ"ל Binance / צילום: רויטרס

חברת Binance, המפעילה את בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, הודיעה ביום שני כי תתחיל להציע ללקוחותיה שירותי הלוואות במטבעות דיגיטליים. על פי הודעת בייננס, שהוקמה בסין ופועלת מיפן, החל מיום רביעי יוכלו המחזיקים במטבע הדיגיטלי שלה, BNB, וכן במטבע את'ר קלאסי (ETC) ובמטבע צמוד-הדולר תת'ר (USDT), לתת הלוואות במטבעות אלה לעמיתיהם, לקוחות הבורסה. הלוואות אלה יישאו ריבית שנתית של 7%-15%.

מייסד ומנכ"ל בייננס, צ'אנגפנג זאו, המוכר בכינוי CZ, אמר בהודעתו ללקוחות הבורסה: "הריבית על כל הלוואה היא מובטחת, כך שיתרת הקריפטו שלכם תמיד תצמח, בלי קשר לאיך שהשוק ינוע". כניסתה של בייננס לפעילות זו צפויה להחריף את התחרות במגזר הלוואות הקריפטו, שאחת השחקניות הבולטות בו כיום היא חברת Celsius Network הישראלית-אמריקאית, המנוהלת על ידי מייסדיה, אלכס משינסקי ודניאל לאון.

צלזיוס, המאפשרת מתן הלוואות עמית לעמית (P2P) למחזיקי מטבעות דיגיטליים, מבטיחה ללקוחותיה ריביות של עד 10.5% על הלוואות ברשת שלה. באחרונה דיווחה החברה על צמיחה של יותר מ-2,000% בהפקדות שנעשו ברשת שלה בשנה שחלפה מאז תחילת פעילותה. לפי נתוני צלזיוס, בשנת פעילותה הראשונה ניתנו ברשת שלה יותר מ-160 אלף הלוואות והצטברו נכסים פיננסיים בשווי כ-345 מיליון דולר. מדיווח של חברת BitGo, המספקת לצלזיוס שירותי משמורת, עולה כי ברשת צלזיוס הועברו יותר מ-1.5 מיליארד דולר בשנה החולפת. במרץ 2018 גייסה צלזיוס 50 מיליון דולר בהנפקה ראשונית (ICO) של המטבע הדיגיטלי Cel.

המסחר הממונף מגדיל את הסיכון

לפני כשלושה שבועות, כפי שפורסם ב"גלובס", הודיעה צלזיוס כי לאחר כחודש וחצי שבהם חסמה בפני משתמשים מארה"ב את האפשרות לקבל תשלומי ריבית במטבע Cel, החסימה הוסרה. החברה הסבירה כי החליטה להחזיר את המטבע לשימוש בעקבות ייעוץ משפטי שקיבלה בעניין, לאחר שהוסרו הספקות בנוגע לעמידתה בכללי הרגולציה בארה"ב.

ואולם, נראה כי בכך לא תמו האתגרים העומדים בפני חברת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקאית. כתבה שפורסמה ביום שני באתר הקריפטו האמריקאי The Block מגלה כי המימון הניתן באמצעות רשת צלזיוס כולל, בין השאר, גם הלוואות ישירות לסוחרי מטבעות דיגיטליים העוסקים במסחר ממונף (Margin Trading, "מסחר ביטחונות") בבורסות קריפטו, הכרוך בסיכון גבוה.

צלזיוס מצהירה באתר שלה כי היא מספקת לקרנות גידור, לסוחרים מוסדיים ולבורסות הלוואות ופיקדונות נושאי ריבית. לדברי משינסקי, מנכ"ל צלזיוס, חלק מהפיקדונות ניתנים למוסדות שיכולים לתת ערבות של 50%-150%, בהתבסס על המאזנים הפיננסיים שלהם. עם זאת, צלזיוס לא הבהירה עד כה למשתמשים ברשת שלה כי ההלוואות לבורסות עשויות לכלול גם הלוואות ישירות ללקוחות באותן בורסות, שבהן יש תוכניות של הלוואות P2P עבור מסחר ממונף.

מסחר ממונף מגדיל פי כמה את הסיכון הגבוה מלכתחילה שנוטלים על עצמם הסוחרים בשוק, שבו תנודות המחירים הן קיצוניות ומהירות. במסחר הביטחונות, הנפוץ בבורסות קריפטו רבות בעולם, נוטלים הסוחרים הלוואות P2P, המאפשרות להם להשקיע סכומים גבוהים הרבה יותר משווי ההחזקות שלהם, והמלווים נהנים מריבית על ההלוואה. בהלוואות כאלה, הבורסות הן שקובעות את סכומי הבטוחות להלוואות והן גם שלוקחות על עצמן את סיכון חדלות הפירעון (Default Risk). באמצעות הלוואות אלה יכולים הסוחרים, למשל, לבצע מכירה בחסר ("שורט") של ביטקוין בהיקף גדול פי כמה מהיקף החזקותיהם במטבע הדיגיטלי.

סיכון נוסף הכרוך במסחר ביטחונות בבורסות קריפטו, הוא שהסוחרים העוסקים בו צריכים להחזיק את המטבעות הדיגיטליים הנסחרים בחשבונות של הבורסות עצמן, ולא בארנקים הדיגיטליים הפרטיים שלהם. ניסיון העבר מלמד כי חשבונות כאלה חשופים הרבה יותר לסיכונים של פריצה וגניבה, בהשוואה לארנקים פרטיים.

במאי האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", נפרץ אחד מארנקי הביטקוין של בורסת בייננס ונגנבו ממנו מטבעות דיגיטליים בשווי יותר מ-40 מיליון דולר. זאת היתה הפריצה הגדולה ביותר לבורסת קריפטו מאז ינואר 2018, אז נגנבו מטבעות דיגיטליים בשווי כחצי מיליארד דולר מבורסת קוינצ'ק היפנית.

בורסת ביטפינקס ממשיכה להיחקר

פעיל בשוק הסביר לאתר "דה בלוק" כי "בהלוואות עמית לעמית הניתנות לסוחרי ביטחונות בבורסות הקריפטו, המלווים נסמכים על ניהול הסיכונים של הבורסות. אם קורה משהו שאינו כשורה, המלווים צריך לסמוך על הבורסה שתחליט איך לטפל בכך". עם זאת, לא בטוח עד כמה המשקיעים ברשת צלזיוס מודעים לסיכון הגבוה שהרשת חשופה אליו בהלוואות אלה. אם בורסת קריפטו תחדל לפעול באופן פתאומי, כפי שקרה לא אחת בשנים האחרונות, כל ההלוואות באותן בורסות, כולל אלה שניתנו על ידי צלזיוס, עלולים להפוך לחובות אבודים.

עם בורסות הקריפטו שצלזיוס מציעה בהן הלוואות למסחר ממונף, נמנית בין השאר Bitfinex, אחת מזירות המסחר הגדולות בשוק הקריפטו. לדברי משינסקי, ביטפינקס שומרת על אשראי חיובי, עם רווח של 378 מיליון דולר שרשמה בשנה שעברה ועם גיוס של מיליארד דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי שביצעה באחרונה. עם זאת, כפי שפורסם ב"גלובס", ביטפינקס נחקרת בחודשים האחרונים על ידי משרד התובע הכללי של ניו יורק (NYAG) בכל הנוגע להתנהלות הכספית שלה.

בורסת ביטפינקס מוחזקת בידי חברת iFinex מהונג קונג, המחזיקה גם בחברת Tether. תת'ר מנפיקה מטבע דיגיטלי "יציב" (Stablecoin) שאמור להיות מגובה בדולר ארה"ב, ביחס של אחד לאחד. מטבעות Tether נהפכו בשנים האחרונות לאמצעי הנפוץ ביותר לרכישה ומכירה של מטבעות דיגיטליים. על פי החשדות הנבדקים בחקירה, iFinex עירבבה בין כספי לקוחות וכספי שתי החברות שלה, ביטפינקס ותת'ר, כדי לכסות על אובדן של 850 מיליון דולר מהעתודות הדולריות המיועדות לגיבוי המטבע תת'ר. 

דניאל לאון, שותף מייסד בצלזיוס, מסר ל"גלובס" בתגובה: "צלזיוס מספקת הלוואות אך ורק לשותפים שעוברים את תהליך בדיקת הסיכונים שלה, כמו Binance, Bitfinex או Galaxy Digital. החברה עובדת עם 11 בורסות הקריפטו המובילות ועם יותר מ-130 קרנות גידור מובילות כדי לייצר הכנסות לקהילת המשתמשים ברשת צלזיוס. אנחנו דוחים את הבקשות של רוב החברות שמבקשות ללוות מטבעות דיגיטליים מצלזיוס, כדי לא לחשוף את הקהילה לסיכונים של אי עמידה ברגולציה. צלזיוס מחזירה 80% מההכנסותיה בחזרה לקהילת המפקידים ברשת שלה - יותר מכל החברות המספקות הלוואות קריפטו גם יחד".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.