האגודה לזכויות האזרח לוועדת הבחירות: "הדרישה לשירות צבאי לא רלוונטית לתפקידי פיקוח בבחירות"

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר בדרישה שיורה על הסרת מודעת דרושים למפקחים ביום הבחירות • זאת בשל הדרישה שהמועמדים יהיו אחרי שירות צבאי מלא

קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום ליו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, בדרישה שיורה על הסרת מודעת דרושים למפקחים ביום הבחירות, בשל הדרישה שהמועמדים יהיו אחרי שירות צבאי מלא.

"הדרישה לשירות צבאי הנה דרישה לא רלוונטית לתפקיד של פיקוח בבחירות", כתב עו"ד גיל גן מור במכתב הפנייה. אם גיוס עובדים, שמטרתם לפקח על הבחירות, יהיו רק יוצאי צבא, הרי שעובדים מן המגזר הערבי, המגזר החרדי ושאר ישראלים שלא שירתו בצבא, לא יוכלו להשתתף במשימת פיקוח הבחירות ובכך תנתן העדפה מובהקת לעובדים ממגזרים מסויימים.

מספר מודעות שהתפרסמו בימים האחרונים מטעם גופים בשם "צוות 3" או מטעם גופים אחרים, הציגו את דרישת השירות הצבאי כתנאי לקבלה לעבודה.

האגודה לזכויות האזרח כתבה למלצר כי דרישת סף שכזו "'חשודה' כניסיון עקיף להימנע מגיוס עובדים שנמנים על קבוצות אוכלוסייה שככלל אינן משרתות - חרדים וערבים".

"ככל שחברה זו התקשרה עם ועדת הבחירות לצורך אספקת שירותי פיקוח ביום הבחירות, יש להורות לה להסיר מודעה זו ולפרסם מודעה חדשה ללא דרישה לשירות צבאי מלא. הדרישה לשירות צבאי הינה דרישה לא רלוונטית לתפקיד של פיקוח בבחירות", נאמר במכתב.

גם מרכז עדאלה הצטרף לפניה להסיר את מודעת גיוס העובדים. עו"ד סאוסן זהר מסרה: "מלבד ההפרה הבוטה של חוק הזדמנויות שוות בעבודה, מניעת העסקת ערבים בתפקידי השגחה על הבחירות יש בה משום מסר חמור כי לא ניתן לתת בהם אמון להשגיח על טוהר הבחירות. הדבר מצער במיוחד משום שיחידת הפיקוח הזו באה לעולם לאחר דיון במבצע המצלמות של מפלגת הליכוד שנועדה להעביר מסר גזעני זהה, והשופט מלצר עמד על כך בהחלטתו שלא לאשר למפלגות להציב מצלמות בקלפיות. כעת, אנו מבקשים כי ועדת הבחירות המרכזית תוודא כי מי שמעניק לה שירותים יעסיק עובדים באורח שוויוני וכי מודעה זו תוסר ככל שהיא לטובת גיוס אליה".

גם עו"ד אברהם יוסטמן, שיגר מכתב לשופט מלצר, בדרישה להסיר את תנאי הסף של שירות צבאי מלא לתפקיד משקיף בקלפי עם מצלמה. "דרישה זו מפלה ומדירה ציבורים שלמים במדינת ישראל, בהם נשים חרדים וערבים", כתב.