הגיוסים המפתיעים בלינקדאין שהממשל הסיני לא רוצה שתדעו עליהם

מרגלים סיניים השתמשו ברשת החברתית המקצועית לינקדאין כדי לנסות לגייס אלפי סוכנים זרים, כך לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס" • לינקדאין, הנשלטת בידי מיקרוסופט, מסרה כי היא פועלת להסרת חשבונות מזוייפים באופן פרואקטיבי

לינקדאין / צילום: רויטרס
לינקדאין / צילום: רויטרס

מרגלים סיניים השתמשו ברשת החברתית המקצועית לינקדאין כדי לנסות לגייס אלפי סוכנים זרים, כך לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס". לינקדאין, בבעלות מיקרוסופט, היא הרשת החברתית האמריקאית הגדולה היחידה שלא חסומה בסין, ומתאימה למטרות גופי המודיעין הסיניים מכיוון שמיליונים משתמשים בפלטפורמה למטרות חיפוש עבודה, ורבים מהעובדים הממשלתיים לשעבר אף מפרסמים באתר שיש להם סיווג בטחוני, כדי לשפר את הסיכויים שלהם להתקבל למשרות שונות.

לפי הדיווח, סוכנים זרים מנצלים את הרשתות החברתיות בכלל ולינקדאין בפרט למטרה זו, ורשויות מודיעין בארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת כבר הוציאה אזהרות מפניהם. גם מרגלים ממדינות נוספות משתמשים בלינקדאין לטובת מאמצי גיוס, אך הסינים הם כנראה הפעילים ביותר.

על מנת לנסות ולגייס מרגלים, הסוכנים הסיניים העמידו פנים שהם מגייסים עובדים עבור תפקידים בחברות שונות בתחום הייעוץ, המחקר, או כדי לנאום באירועים שונים, והציעו למועמדים הפוטנציאליים שישלמו על הנסיעה לסין עבורם כדי שיוכלו לדון בהזדמנויות תעסוקה.

וויליאם אוונינה, מנהל מרכז סיכול המודיעין והאבטחה הלאומי, רשות ממשלתית אמריקאית שמנטרת מאמצי ריגול, אמר לניו יורק טיימס כי, "ראינו את שירותי המודיעין של סין עושים את זה בקנה מידה עצום. במקום לשלוח מרגלים לארה"ב כדי לגייס מטרות יחידות, יותר יעיל לשבת מאחורי מחשב בסין ולשלוח בקשות חברות לאלפי מטרות באמצעות חשבונות מזויפים". בעוד שרבים מהמועמדים המתאימים בעיניי הסוכנים הזרים יהיו כאלה שעזבו לאחרונה משרות ממשלתיות, אוונינה אמר כי הם פונים גם לאנשים מהמגזר הפרטי והאקדמיה, "גופי המודיעין הזר מחפשים כל אחד עם גישה למידע שהם רוצים, בין אם הוא מסווג או לא, כולל סודות מסחריים של תאגידים, קניין רוחני ומחקרים", אמר.

מהמשל הדני עד לממשל אובמה: בכירים לשעבר קיבלו הצעות בלינקדאין ממתחזים בחסות הממשל הסיני

מספר בכירים העידו בפני הניו יורק טיימס כי סוכנים זרים פנו אליהם. בכיר לשעבר בתחום מדיניות החוץ בממשל אובמה, שביקש להישאר בעילום שם וסיפר כי קיבל הודעת לינקדאין שהציעה להטיס אותו לסין ולחבר אותו ל"הזדמנויות בשכר גבוה". כשביקש ממי שפנה אליו להזדהות, הגורם הסיני הזדהה כעובד בחברת ייעוץ מהונג קונג, ו"אישש" את זהותו באמצעות אתר אינטרנט. אותו בכיר זיהה מיד שמדובר באתר מאולתר ושם החברה שהאדם הציג כלל לא הייתה רשומה בהונג קונג.

ג'ונאס פרלו-פלזנר, בכיר לשעבר במשרד החוץ הדני, אמר כי קיבל הצעה לראיון עבודה מאישה שלטענתה עובדת בחברת סינית. פרלו-פלזנר נעתר לבקשת המגייסת להיפגש איתו בבייג'ינג, אך במקומה הגיעו שלושה גברים, ללא כרטיסי ביקור, שאמרו שיוכלו לעזור לו לקבל "גישה למערכת הסינית" ויממנו עבורו את המחקר שלו אם ישתף איתם פעולה.

ברט ברואן, בכיר לשעבר בבית הלבן בתקופת ממשל אובמה קיבל הצעה חברות בלינקדאין מאישה שהצהירה כי היא עמיתת מחקר במכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech), אך השתמשה בתמונה של שחקנית בפרופיל שלה. בנוסף, בדיקה העלתה כי לא קיימת עמיתת מחקר בשם שהציגה במכון הטכנולוגי של קליפורניה.

"הסינים רוצים לבנות את האופציות האלה עם האליטה הפוליטית, האקדמית והעסקית", אמר פרלו-פלזנר לניו יורק טיימס. "הרבה מזה נמצא באיזור האפור על הספקטרום בין חיפוש השפעה או הפרעה לבין ריגול קלאסי". הוא ובכירים נוספים לשעבר אמרו כי אנשים שרק עזבו את הממשלה הם פגיעים במיוחד לנסיונות אלו מאחר שהם מחפשים עבודה חדשה.

מלינקדאין נמסר לניו יורק טיימס כי החברה מוצאת ומסירה חשבונות מזויפים באופן פרואקטיבי: "אנחנו אוכפים את המדיניות שלנו, והיא מאוד ברורה: יצירה של חשבונות מזויפים או פעילות הונאה עם כוונה להטעות או לשקר לחברי הפלטפורמה היא הפרה של תנאי השימוש", נמסר מהחברה, שהוסיפה כי היא משתמשת במידע ממגוון מקורות, כולל רשויות ממשלתיות. משרד החוץ הסיני לא הגיב לבקשת הניו יורק טיימס לתגובה.

בשנה שעברה דווח ב"רויטרס" כי רשויות מודיעין אמריקאיות מזהירות מפני פעילות סינית "מאוד אגרסיבית" בפלטפורמה. עובד לשעבר ב-CIA, קווין מלורי, נדון במאי ל-20 שנים בכלא על ריגול עבור סין. יחסיו עם סין החלו לאחר שענה להודעה בלינקדאין בפברואר 2017 מסוכן מודיעין סיני שהעמיד פנים שהוא נציג ארגון מחקר, לפי ה-FBI.