סטיב ווזניאק, מייסד אפל: החברה הייתה צריכה לעבור פירוק

ווזניאק התייחס לענקיות הטכנולוגיה בכלל, ואמר כי הוא "בעד בחינה של פירוק חברות", והוסיף כי "הלוואי שאפל הייתה מחליטה להתפרק מרצונה לפני הרבה זמן, ונותנת לחטיבות שלה לעבוד באופן עצמאי. אבל זו רק דעתי"

סטיב ווזניאק / צילום: רויטרס
סטיב ווזניאק / צילום: רויטרס

סטיב ווזניאק, שהקים את אפל יחד עם סטיב ג'ובס, אמר בראיון לבלומברג כי לדעתו אפל הייתה צריכה לעבור פירוק, בטענה שצעד כזה היה מיטיב עמה. הוא התייחס לענקיות הטכנולוגיה בכלל, ואמר כי הוא "בעד בחינה של פירוק חברות", והוסיף כי "הלוואי שאפל הייתה מחליטה להתפרק מרצונה לפני הרבה זמן, ונותנת לחטיבות שלה לעבוד באופן עצמאי. אבל זו רק דעתי". דבריו של ווזניאק נאמרים על רקע קריאות של פוליטיקאים כמו אליזבת' וורן, שמתמודדת לראשות המפלגה הדמוקרטית, לפרק את חברות הטכנולוגיה הגדולות, והתבטאות של יו"ר רשות הסחר הפדרלית (FTC), ג'ו סימונס, מהתקופה האחרונה, לפיה הרשות מוכנה לפירוק ענקיות הטכנולוגיה, אם יהיה בכך צורך.

ווזניאק הביע בראיון ביקורת כלפי ענקיות הטכנולוגיה ואמר כי הוא חושב שהן הפכו להיות "גדולות מדי, הן כח עוצמתי מדי בחיים שלנו, והן לקחו מאיתנו את האפשרות לבחור. קשה לברוח מהן". הוא הוסיף כי "אני מאוד מתנגד לשימוש בכוחות מונופוליסטיים באופן לא הוגן מבחינת הגבלים עסקיים, במקום לפתוח את העולם לתחרות הוגנת, ואני חושב שזה מה שקורה הרבה בחברות טכנולוגיה גדולות, ושהן יכולות לעשות הרבה דברים רעים ולהתחמק מההשלכות".

הוא טען כי "כשלחברה שיש נוכחות חזקה בשוק אחד ומשתמשת בה כדי לצמוח בשוק אחר זה לא כל כך הוגן", והשווה את המצב לבעלים של "כל תחנות הדלק" שישנה אותן כך שיפעלו רק עם המכונית שהוא מפתח. "אנחנו רואים את זה כל הזמן - אפליקציות שמגיעות מובנות בתוך מוצרים כמו טלפונים עושות את זה במובן מסוים", טען. בשנה שעברה גוגל נקנסה ע"י האיחוד האירופי בקנס שיא של 5 מיליארד דולר מאחר שדרשה מיצרניות של מכשירים מבוססי אנדרואיד להתקין אפליקציות ושירותים של גוגל על המכשיר, כדי לקבל רישיון להשתמש בחנות האפליקציות של גוגל. תלונה דומה נבחנת גם נגד אפל עצמה ע"י האיחוד - שירות הזרמת המוזיקה ספוטיפיי טוען שהיא מנצלת לרעה את כוחה בחנות האפליקציות כדי לקדם את אפליקציית אפל מיוזיק.

ווזניאק דווקא סייג את הביקורת שלו כלפי הענקיות בכל הנוגע לאפל, בכך שאמר כי אפל היא "הטובה ביותר מבין החברות" מאחר ש"אכפת לה מהלקוחות" והיא מרוויחה כסף בעיקר ממכירת מוצרים ולא ניטור אנשים. לדבריו החברות האחרות, בהן פייסבוק, צריכות להציע למשתמשים גם אפשרות לצרוך את שירותיהן בתשלום, בתמורה לניטור מינימלי. הוא הוסיף כי פייסבוק צריכה לאפשר למשתמשים גם לייצא את כל הדאטה שלהם, הכולל גם את רשימת החברים שלהם, לפלטפורמה אחרת. "זה ייצור תחרות, שתכריח את החברות לפתח מוצרים טובים יותר במקום ללכוד את הלקוחות".

ווזניאק התייחס גם לפרסומים מהתקופה האחרונה על האזנות של ענקיות הטכנולוגיה, בהן אפל, להקלטות שנאספו על המשתמשים באמצעות העוזרות הדיגיטליות ושירותים קוליים אחרים, והביע ביקורת על הפרת הפרטיות. "אם אנשים חושבים שהם מקבלים רמת אבטחה מסוימת, הם צריכים לקבל אותה. לאף אחד לא צריכה להיות גישה למידע פרטי. תראו מה אנחנו שומעים על אלכסה וסירי, שאנשים מקשיבים למידע מוקלט, למרות שהמשתמשים האמינו שהם מקבלים רמה מסוימת של פרטיות", אמר.

הוא מתח ביקורת גם נגד מטבע הקריפטו, ליברה, שפייסבוק מפתחת. "אני בטוח שגם המטבע ליברה, שאני לא יודע עליו הרבה, נכנס לקטגוריית הפרת ההגבלים העסקיים. כי יש לפייסבוק כל כך הרבה לקוחות, ופתאום היא תוכל לגרום להם להשתמש במטבע הקריפטו שלה ולהתחרות בביטקוין. זה משהו שצריך להיעשות באופן עצמאי ועם תחרות. אני לא ממש נגד זה, אבל אני נגד יישומים שלא נותנים למשתמשים ברירה או מידע. תהיו כנים ושקופים", אמר.

בחודש פברואר ווזניאק מתח ביקורת על אפל כשאמר כי החברה לא תהיה מובילת טרנד הסמארטפונים המתקפלים.