הקלף המנצח של טראמפ? הממשל האמריקאי בוחן את האפשרות לפדות אג"ח סיניות עתיקות

ממשל טראמפ מחפש אג"ח סיניות בנות מאה שנים ויותר, שהונפקו לפני המהפכה הקומוניסטית במדינה • נציגי הממשל נפגשו עם מייסדי "קרן בעלי האג"ח האמריקנית" • "כל מי שעובד בשביל טראמפ באוצר חושב שזה סיפור מטורלל", אמר פרופ' באונ' דיוק ומומחה לחובות ריבוניים, "אבל ברמה המשפטית אלו הם חובות לגיטימיים"

חזרה לקראת חגיגות ראש השנה הסיני במקדש האדמה בבייג'ינג / צילום: Thomas Peter, רויטרס
חזרה לקראת חגיגות ראש השנה הסיני במקדש האדמה בבייג'ינג / צילום: Thomas Peter, רויטרס

המהלך הבא של הנשיא טראמפ בסכסוך המסחרי עם סין יכול להיות היסטורי בכל המובנים: הממשל האמריקאי בודק את האפשרות לתבוע פדיון של אגרות חוב סיניות בנות מאה שנים ויותר, שהונפקו לפני המהפכה הקומוניסטית במדינה, כך מדווח אתר "בלומברג".

האג"ח הסיניות הללו שלא נפרעו מעולם יכולות להימצא בעליות הגג של אלפי אמריקנים או באתר אי ביי, שבו הן נמכרות כמזכרות בשווי כמה מאות דולרים לאג"ח. הרפובליקה העממית (קומוניסטית) של סין, שבאה אחרי הרפובליקה הסינית שקמה על חורבות המשטר הקיסרי, מעולם לא הכירה בחוב הזה, למרות שלאורך עשרות שנים נעשו ניסיונות לגבות עליו תשלומים.

הדבר המוזר אפילו עוד יותר מהסיפור הזה נוגע לדמויות שהן חלק מהעלילה. הנשיא טראמפ, שר האוצר סטיבן מנוצ'ין ושר המסחר, ווילבור רוס, נפגשו בעליהם של האג"ח הללו. אם בעבר קירביון קולדוול, כומר בכנסיה גדולה בטקסס ששימש מורה רוחני של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, הואשם על ידי המפקח רשות ניירות ערך בארה"ב במכירת האג"ח הללו לגמלאים מבוגרים, "עם הנשיא טראמפ, זה משחק חדש לחלוטין", אומרת ג'ונה ביאנקו, חוואית בקר מטנסי שמובילה קבוצת בעלי אג"ח סיניות עתיקות, שנועדה עם טראמפ. "שאלוהים יברך אותו", הוסיפה.

אחת מהאגרות חוב הללו עשויה להיות שווה במיוחד, והיא האג"ח של רכבת הוקואנג, המודפסת עם שוליים מעוטרים ונושאת את הסמל המסחרי של הרכבת בראש האיגרת. מדובר באג"ח שהונפקה ב-1911 על מנת לממן את הבנייה של קו הרכבת מהאנקו לסצ'ואן.

בארה"ב התייחסו להשקעות בסין בתחילת המאה ה-20 כ"דיפלומטיה של דולרים", כלומר: דרך לבנות יחסים עם מדינה על ידי עזרה לתיעוש שלה. לסינים יש מונח אחר למדיניות הזו. אצלם היא מוגדרת "מאה שנות ההשפלה", בהמשך לוויתורים שכפו מעצמות המערב על סין הקיסרית במאה ה-19 (שאחד מהם היה הונג קונג).

כעת, מבחינת טראמפ האג"ח הללו עשויות להיות נשק חדש במלחמה הכלכלית מול סין. זה מה שמקווה ביאנקו, החוואית מטנסי, שנמנית עם מייסדי "קרן בעלי האג"ח האמריקנית" ב-2001, שמייצגת את מחזיקי האג"ח הסיניות העתיקות. היא הספיקה מאז להיפגש עם בכירי ממשל טראמפ שצוינו מעלה.

"אני חושב שכל מי שעובד בשביל טראמפ במשרד האוצר חשוב שזה סיפור מטורלל", אורמ מיטו גולאטי, פרופסור באוניברסיטת דיוק ומומחה לחובות ריבוניים (אג"ח מדינה), "אבל ברמה המשפטית אלו הם חובות לגיטימיים לגמרי. הבעיה היא רק שצריך עורך דין מבריק מאד כדי לממש אותם".