גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על עתידו של פרקליט המדינה: מוטב ששי ניצן ייקח תקופת צינון ארוכה לפני שהוא רץ לביהמ"ש העליון

רגע לפני קבלת ההחלטה בתיקי נתניהו, עו"ד שי ניצן חייב להכריז כי הוא אינו מתכוון להתמודד על משרת שופט עליון בשנים הקרובות • אם לא יעשה כך, מוסד פרקליט המדינה ייתפס בציבור כקרש קפיצה לג'וב הבכיר הבא וכמקום פוליטי שההחלטות מתקבלות בו מתוך מחשבה על העתיד ● פרשנות

פרקליט המדינה שי ניצן ונשיא העליון לשעבר, השופט בדימוס אשר גרוניס / צילום: יוני המנחם
פרקליט המדינה שי ניצן ונשיא העליון לשעבר, השופט בדימוס אשר גרוניס / צילום: יוני המנחם

עם פרישתו בדצמבר הקרוב מוכרח שי ניצן לצאת לתקופת צינון ארוכה ומשמעותית בטרם יוכל להתמודד על תפקיד שופט בבית המשפט העליון. הצינון הזה חייב להימשך הרבה מעבר לשמונה עשר החודשים שקובע כיום חוק בתי המשפט. טוב יעשה ניצן אם יודיע בקולו שאין לו כל כוונה להתמודד על משרת שיפוט בשנים הקרובות, ואם לא יעשה כך - טוב יעשה המחוקק אם ישלול את האפשרות הזו ממנו, ומהבאים אחריו, באמצעות תיקון החוק.

במהלך אוקטובר הקרוב יבחן ניצן את טיעוניו של נתניהו לאחר השימוע הצפוי לו. הוא ישקול את הדברים אל מול חומר הראיות המצוי בידיו ויגבש את המלצתו בתיק. ככל שיחליט להמליץ ליועץ המשפטי לממשלה על המשך ההליכים הפליליים נגד ראש הממשלה וזה יקבל את המלצתו, ניצן עתיד להיות פרקליט המדינה הראשון שהגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן. לא מתקבל על הדעת שבמהלך יצירת הדרמה הזו, שכמותה לא הייתה - התחנה הבאה בחייו המקצועיים של ניצן (כיום בן 60) כלל לא תחלוף בראשו.

החשד שלי בניצן אינו שונה מהחשד שיש לי בכל פרקליט אחר שהיה נמצא בסיטואציה הבלתי אפשרית שניצן מצוי בה כיום. זהו חשד מוסדי ובפירוש לא אישי. זה חשד בטבע האנושי. ואין לי שום סיבה להאמין שניצן חמק מהטבע הזה ועשוי מחומרים אחרים. במובנים רבים אני מאמין שתקופת צינון ארוכה עשויה לתרום מאוד גם לשי ניצן עצמו. כעת ובעתיד. ביחס למוסד פרקליט המדינה היא בוודאי תעשה רק טוב.

רבים בצמרת המשפטית משוכנעים כי זמן קצר לאחר סיום תפקידו כפרקליט מדינה יבקש ניצן להתמודד על משרת שיפוט בבית המשפט העליון. העמדת ראש ממשלה לדין פלילי היא ללא ספק נקודת פתיחה מצוינת לקמפיין הזה, ככל שמדובר בהשגת התמיכה מצד נציגי בית המשפט העליון החברים בוועדה. היא משדרת אומץ לב וחוסר משוא פנים כנדרש משופט בעליון. היא עלולה כמובן להתברר בעוד מספר שנים, עם התקדמות ההליך הפלילי, כנמהרת ולא מקצועית, אבל עד הבירור המשפטי הזה שי ניצן יוכל כבר להיות חלק מהרכב השופטים שבגבעת רם.

שרוף בקרב הפוליטיקאים

המשוכנעים בכוונתו של שי ניצן להתמנות לעליון מחזיקים בעמדה זו למרות שמסביבתו של ניצן נמסר בעבר שמשרת שיפוט כלל אינה מעניינת אותו. למעשה רק אצל חלקם השכנוע העמוק הזה מתקיים חרף ההכחשות האלה. אצל רבים אחרים הוא מתקיים דווקא בשל ההכחשות האלה. וכאן יש לומר - ההכחשות הרפות האלה.

ניצן אינו רק פרקליט מעולה. הוא גם שחקן ממולח מאוד. הוא מבין עד כמה "נשרף" אצל רבים בקרב המחנה הימני ועד כמה מנייתו בשפל. התנהלותו בזמן ההתנתקות, הגנתו על השב"כ בזמן שחקר את עצורי דומא ומקרים נוספים עשו את שלהן. יתכן שאמירות לא מחייבות של "סביבתו" על סוף דרכו הציבורית הן הגרסה של ניצן לתכנית ההרגעה. כעת מרגיעים, לא מתחייבים, אחר כך פורשים, מסתובבים סיבוב קצר וכשנקראים אל הדגל - נענים. כולנו מבינים שאדם במעמדו בוודאי לא יעביר את שנותיו הבאות באחד מענפי העבודות המועדפות של משרד הכלכלה.

המסמנים את דרכו של שי ניצן לעליון זוכרים כי קודמיו בתפקיד, כמו גבריאל בך, עדנה ארבל ודורית בייניש, התקדמו אל כס השיפוט באופן טבעי עם פרישתם מהפרקליטות. הם מודעים לכך שניצן מעולם לא הכחיש בקולו את העניין שיש לו במשרת השיפוט הבכירה הזו, גם בשעה שהתבקשה תגובתו הרשמית לכך. הוא לא הכחיש זאת גם כשהיה לו הרבה מה להרוויח מהכחשה שכזו. כמו לדוגמא בשעה שנטען לגביו שפנה, באמצעות אחרים, למי שהיה יושב ראש לשכת עורכי הדין, אפי נווה, על מנת לקבל את תמיכתו במינויו לשופט. נטען אז כי מיצוי הדין של ניצן עם נווה נובע מסירובו של האחרון לתמוך בניצן למשרת השיפוט הנכספת.

גיא ניצן

אבל לצורך הדיון העקרוני, ומכיוון שאיני בוחן כליות ולב, נניח לרגע בצד את שי ניצן ושאלת רצונו במשרת שיפוט. ובואו נעסוק לרגע בטיפוס דמיוני. דמיינו אדם בשם גיא ניצן. גיא הוא פרקליט מדינה ממש כמו שי. וכמו שי, גם גיא, מסיים את תפקידו בעוד מספר חודשים, וזאת לא לפני שיכריע בשאלת הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה. ההבדל היחיד בין גיא לשי, הוא שגיא הצהיר קבל עם ועולם שהוא מבקש להתמודד על כס השיפוט והעניין הזה ידוע לכולנו.

גיא, כמו שי, יודע שהדרך לכס השיפוט עוברת דרך תמיכה בו של חברי כנסת, שרים ושופטי העליון. האם מצופה מאיתנו להאמין, באמת ובתמים, ששאיפתו הברורה של גיא לקידומו המקצועי לא תשפיע על החלטתו? שאין סיכוי שיבקש למצוא חן בעיני השופטים באמצעות הקשחת עמדתו כלפי החשוד הבכיר? שאין סיכוי שיבקש למצוא חן דווקא בעיני הפוליטיקאים, שארבעה מהם, או מחבריהם, עתידים לשבת בעניינו זמן קצר לאחר פרישתו ולהכריע בוועדה לבחירת שופטים ביחס לעתידו המקצועי? האם אנחנו אמורים להיות משוכנעים שאין כל סיכוי שגיא שלנו ייטה לכיוון אחד שהפוליטיקאים רוצים בו, או דווקא, כחלק מהקמפיין שלו, לכיוון האחר?

ביחס לגיא קל לנו מאוד להבין את הבעיה. אדם כמו גיא לא יוכל להתנתק בהחלטתו הנוכחית מעתידו הקרוב. ואם כך הוא הדבר ביחס לגיא, כך גם ביחס לשי. השמועות החזקות בדבר התחנה הבאה של שי ניצן הופכות את העניין למורכב יותר, אך לא הן שמייצרות את הבעיה. הן אולי רק מחריפות אותה. עצם קיומה של האפשרות עבור שי ניצן להתמנות לשופט בית המשפט העליון, תוך כדי שהוא נדרש להכריע את גורלו של ראש הממשלה, מציבה אותו בפקעת של אינטרסים שאין אדם שאני מכיר שיכול היה להתעלם ממנה. לא הדיבור על הפיכת תפקיד פרקליט המדינה לקרש קפיצה למשרת שיפוט הוא המכשול. המכשלה קיימת בעצם קיומו של הקרש.

קהילת המשפט מספרת לעצמה סיפורים מופלאים על היכולת הבלתי רגילה של חבריה להתנתק מסבך אינטרסים אישיים. אלא שמדובר כמובן בשטות מוחלטת. אותם האינטרסים העלולים להשפיע על כל בן אנוש עלולים בהחלט להשפיע גם על מי שמחזיק בתואר ראשון מאחת הפקולטות למשפטים. התעודה הזו אינה יכולה לשמש כתריס בפני הפורענות.

מה שנכון לרמטכ"ל נכון גם לפרקליט

הרעיון של הצינון אינו מוגבל כיום בחוק למשפטנים בכירים בשירות הציבורי לפני מינויים לחברים בבית המשפט העליון. הוא קיים ביחס לשכבה רחבה בהרבה של משרתי ציבור בדרגות הגבוהות. רמטכ"ל, מפכ"ל, ראש מוסד וראש שב"כ אינם יכולים להתמודד לתפקיד חבר כנסת. אלא שאצלם החוק קבע שהתקופה תימשך לא פחות משלוש שנים מיום פרישתם. מה פשר הנחת המשפטנים שחוק בתי המשפט קובע ביחס לפרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה? מדוע קציני הצבא ומערכות הביטחון צריכים להמתין שלוש שנים בטרם יעמידו עצמם לבחירה ואילו לקציני המשפט מספיקים 18 חודשים בלבד? האם החשד שלנו בקציני הצבא גדול מזה שיש לנו בקציני המשפט?

הניסיון שלנו לייצר מערכות ציבוריות החפות משיקולים פוליטיים, גם מבחינה מהותית וגם מבחינת מראית העין, אינו יכול להיות לצמצם את עצמו לאנשי כוחות הביטחון לפני התמודדותם לכנסת. הוא חייב להתרחב באופן משמעותי גם ביחס לאנשי המשפט שלנו לפני העמדתם את עצמם לבחירה למשרה ברשות השופטת.

אין שום סיבה לחשד מרחיק הלכת לפיו יקבל הרמטכ"ל החלטה צבאית שאינה ממין העניין, וזאת רק בשל שיקולים פוליטיים, ובמקביל לגלות תמימות באותו עניין בדיוק ביחס לפרקליט מדינה. מי שצריך להיבחר באופן ישיר על ידי הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי ודאי מושפע בהחלטותיו מהדרך בה חברים אלה יראו את החלטתו. וחברים אלה (שופטים, פוליטיקאים ועורכי דין) הלוא בוחנים את החלטותיו בזכוכית מגדלת. מי שיצא לו להכיר מעט את דרך עבודתה של הוועדה ידע להעיד על כך. 

תקופת הצינון שקבע המחוקק ביחס לבעלי תפקידים אחרים לפני התמודדותם לכנסת היא פרק הזמן המינימלי שצריך לעבור לפני התמודדות המשפטנים הבכירים שלנו לפני התמודדותם על משרה שיפוטית. שי ניצן, בגלל הנסיבות המיוחדות שנקשרו במקרה שלו, נקרא להיות הראשון שמקבל על עצמו את הנורמה הזו. 

הכותב שימש בארבע השנים האחרונות יועצה הבכיר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ואחראי מטעמה על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. בנוסף, שימש מרכז ועדת השרים לחקיקה וכמרכז ועדת שקד-לוין להגברת המשילות בישראל. הוא תלמיד לתואר שלישי באוניברסיטה העברית

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

המניה המפתיעה שבנק אוף אמריקה הכתיר כ"הבטחת השנה"

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה