שביתת תלמידים בכיכר הבימה: "להכריז על מצב חירום אקלימי"

כ-150 ילדים מרחבי הארץ מתנועת "שובתים בשביל העתיד" יצרו הבוקר מיצג מחאה בכיכר הבימה בת"א במחאה על חוסר הטיפול המתמשך בסכנות משבר האקלים • "אנחנו חייבים להתחיל תהליך ולעשות שינוי, לפני שנגיע לנקודת האל-חזור"

הפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי
הפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי

את שנת הלימודים החדשה שנפתחה הבוקר (א'), יש ילדים שהחליטו לפתוח דווקא בשביתת תלמידים. הם מוחים על חוסר הטיפול המתמשך בסכנות משבר האקלים, שתוצאותיו עשויות להשפיע על העולם שהם עתידים לרשת מן המבוגרים. הילדים הישראלים של תנועת "שובתים בשביל העתיד" העולמית, אותה הקימה האקטיביסטית בת ה-16 גרטה טונברג, קיימו הבוקר שביתת מחאה מקומית, במסגרתה התייצבו בכיכר הבימה בתל-אביב במקום בבתי הספר.

כ-150 ילדים מרחבי הארץ - הקוראים "אם לעולם אין עתיד, למה לי להיות תלמיד" ו"רווחים לא עושים על חשבון הילדים, דורשים צדק אקלימי עכשיו" - יצרו מיצג מחאה על שטח הכיכר, בו הניחו על הרצפה את התיקים והמחברות, בהם אין טעם לדבריהם להשתמש מבלי שמקבלי ההחלטות והמבוגרים יבטיחו את עתידם.

התלמידים המוחים דורשים מהממשלה להכריז על מצב חירום אקלימי, לבצע מעבר ל-100% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2050 ולחדול משימוש בדלקים מאובנים, להפחית את פליטת גזי החממה בהתאם ליעדי ה-IPCC, לרבות במשק החי ובתעשייה, ולהחיל תוכניות לימודים מעמיקות על מדבר האקלים בכל כיתות הלימוד. 

הפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי
 הפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי

עדי וגנר, בת 15, אמרה ל"גלובס": "התעוררתי בארבע בבוקר כדי להגיע לכאן מנהריה. באתי לכאן כי אכפת לי, ואני רוצה לשנות. נמאס לי מזה שלא שמים על העתיד שלנו, אני רוצה שיהיה לי סיכוי לעתיד. הממשלה צריכה להכריז על מצב חירום אקלימי כמה שיותר מהר. אנחנו חייבים להתחיל תהליך ולעשות שינוי, לפני שנגיע לנקודת האל-חזור. אני רוצה להיות רופאה כשאגדל, וזו אחת הסיבות שאני מוחה. אני רוצה להגשים את החלום שלי. לכל אחד מהילדים כאן יש חלום, וצריך לתת לו את הסיכוי להגשים אותו. אם אני צריכה להיות כאן במקום להיות עם החברים שלי בכיתה הבוקר - סימן שהמצב שלנו רע". 

הפגנת התלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי
 הפגנת התלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי

איך ההורים והמורים שלך הגיבו?

"ההורים שלי תומכים וחושבים שזו מטרה נהדרת. הם היו מופתעים מזה שלא הלכתי לבית הספר היום, אבל הם מקבלים את זה, כי הם מבינים שחשוב לי להשפיע ולשנות. העברתי שיעורים בבית הספר שלי על הנושא. רוב התלמידים בכלל לא שמעו על זה, וכשהם הבינו מה זה, הם התחילו להצטרף למחאות. במחאה האחרונה היינו 20 רק מבית הספר שלי. בבית הספר היסודי הייתה לי מורה שדיברה על הנושא, ובשנה שעברה שמעתי על התנועה העולמית של גרטה והצטרפתי למחאה המקומית. הגעתי לכל ההפגנות. המנהלת שלי תומכת בנו ומאפשרת לנו ללכת להפגנות. לא ציפיתי לזה". 

הפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי
 הפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי

"לילדים יש ראש גדול" 

התלמידים המוחים לא עמדו לבד הבוקר. אליהם הצטרפו גם מספר מורים, בהם איתי הכהן, מורה למתמטיקה המלמד בירושלים, שבחר לגבות הבוקר את התלמידים ודרישותיהם במקום להתייצב בבית הספר. "לפני שנתיים תפסתי את הפער בין המציאות שהמדענים מדווחים עליה, לבין הנפח שזה תופס בציבור, בתקשורת ובכנסת. מה שגרטה מספרת שקרה לה בגיל 8, קרה לי בגיל 57. אני חרד יחד עם התלמידים שלי. הם צעירים, והם הולכים לחיות בעולם הרבה יותר קשה. האחריות שהם לוקחים על זה היא מאד מובנת. העולם שאנחנו משאירים להם הוא קשה, ואסור לנו להפיל עליהם את כל האחריות להתמודדות עם זה. הם חייבים תמיכה. אם הייתי תלמיד והייתי חווה את זה בלי תמיכה מהמבוגרים, זה היה לי קשה בהרבה. זו חוויה של חרדה וחוסר אונים. הצטרפתי בעצמי לפעילות המקומית של תנועת המרד בהכחדה העולמית. העולם בסכנה, אבל לאנושות יש מה לעשות". 

מורה מפגין בהפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי
 מורה מפגין בהפגנת תלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי

האם השנה אתה הולך להקדיש לזה זמן בכיתה?

"אני כמעט בטוח שכן. הבטחתי לעצמי שחלק מהעיצוב של שנת הלימודים שלי יוקדש גם לזה. אני בטוח שזה יעורר דיונים. התלמידים הם מאד סקרנים ולא ישאירו את זה ללא שאלות ושיח. אני סומך עליהם שאם נדבר על זה, אם נראה להם חומרים בנושא, הם יתחילו לשאול שאלות. לילדים יש ראש גדול, ואני חושב שבבית הספר שאני מלמד בו הם שומעים על זה גם בבית. אני מזהה בהם גם ילדים שדומים לגרטה בצורה שהם חושבים ומגיבים לדברים האלה. הם גם ילדים רגישים, ואני חושש להם. זו אחת הסיבות שאני פה. צריך לתמוך בהם. הם לא ילדים קהים".

איך אתה חושב שצריך להתייחס השנה לנושא במערכת החינוך?

"עוד לפני שהתחלתי להיות מורה, חשבתי שצריך לשנות את מערכת החינוך. המערכת לא מכינה מספיק את הילדים לעולם האמיתי, וזו מערכת שמייצרת אזרחים שלא יוזמים ולא משנים, וכך מקבלים את המשך הקיבעון. זו הופכת להיות נבואה שמגשימה את עצמה. בבית הספר שלנו יש שני מורים שהנושא בראש סדר העדיפויות שלהם. עברתי השתלמות במרכז השל, כדי לקבל כלים ללימוד התלמידים. המערכת צריכה להכניס את הנושא בצורה הרבה יותר אינטנסיבית. זה הדבר הכי חשוב שיש היום בעולם".

ביום חמישי הגיעה גרטה טונברג לניו יורק, והיא עתידה לשאת נאום בעצרת האו"ם שתתקיים ב-23 בספטמבר ותעסוק בנושא משבר האקלים. את מסעה בן השבועיים לארה"ב עשתה ביאכטה סולארית, כשהיא נמנעת משימוש במטוסים או בספינות מזהמות.

תפסו את שר החינוך להרצאה

התלמידים לא מחו רק בהבימה, אלא גם הפתיעו את שר החינוך רפי פרץ במחאה יוצאת דופן. כשיצא מבית ספר בלוד, חיכו לו ילדי "שובתים בשביל העתיד", והקריאו בפניו נאום שהכינו מראש לגבי רפיון הידיים וחוסר המעש אל מול משבר האקלים. התלמידים הזהירו את שר החינוך כי אין עוד הרבה זמן לפעול, וכי אנחנו במרחק 10 שנים מנקודת האל חזור, בה כבר לא יהיה ניתן למנוע את הקטסטרופה המתממשת. "אסון אקלימי שלא יאפשר חיים וביטחון על פני כדור הארץ", אמרו.

ביום השביתה המרכזי שארגנה התנועה של טונברג בחודש מרץ השנה השתתפו כמיליון וחצי ילדים ברחבי העולם. תנועת המרד בהכחדה, תנועת "שישי בשביל העתיד" ו"שובתים בשביל העתיד" יצטרפו ב-20 וב-27 בספטמבר לשביתות העולמיות שיזמה תנועת 350.org כדי לעורר מודעות לנושא. 

הפגנת התלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי
 הפגנת התלמידים בכיכר הבימה בנושא משבר האקלים / צילום: שני אשכנזי