למרות הטון הפייסני של סין וארה"ב: המכסים נכנסו לתוקפם

בייג'ין תטיל מכסים של 5% על נפט גולמי מארה"ב, ובין היתר ייגבה מכס של עוד 10% על בשר חזיר, בקר ועוף מארה"ב • מנגד, ממשל טראמפ החל לאכוף מהבוקר מכסים בגובה של 15% על סחורות יבוא מסין בשווי של כ-125 מיליארד דולר, כולל רמקולים חכמים, אוזניות בלוטות' ומוצרי הנעלה

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק
מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק

למרות התקררות המתח בין סין לארה"ב בשבוע שעבר, עם ההבהרה של סין כי לא תסלים את מלחמת הסחר, היום (א') נכנסו לתוקפם העלאות המכסים שהשיתה סין על ארה"ב וגם אלה שהטיל הנשיא דונלד טראמפ בתגובה.

בייג'ין תאכוף מהיום הטלת מכסים של 5% על נפט גולמי מארה"ב. בין היתר ייגבה מכס של עוד 10% על בשר חזיר, בקר ועוף מארה"ב, והמכס על פולי סויה עלה ב-5% ל-30%.

מנגד, ממשל טראמפ החל לאכוף מהבוקר מכסים בגובה של 15% על סחורות יבוא מסין בשווי של כ-125 מיליארד דולר, כולל רמקולים חכמים, אוזניות בלוטות' ומוצרי הנעלה, וזאת למרות התנגדות של אנשי עסקים וחברות בארה"ב שהפצירו בטראמפ לא להטיל מכסים.

נזכיר כי ב-23 באוגוסט האחרון הכריזו הסינים על מכסי גומלין (על הטבלת המכסים הקודמת של טראמפ) בהיקף של 5%-10% על יבוא מארה"ב בהיקף של 75 מיליארד דולר. יום לאחר מכן ארה"ב העלתה בתגובה מכסים על סחורות סיניות בהיקף 550 מיליארד דולר בעוד 5%.

בהמשך לכך, נתוני ההכנסה האישית וההוצאות האישיות ליולי שפורסמו בשבוע החולף מדגישים את המשך העוצמה של צרכנים האמריקאים ואי-רגישותם להסלמה של מלחמת הסחר ושל החשש מן ההאטה בכלכלה העולמית, כך כותבים בלאומי שוקי הון.

ההוצאה האישית הנומינלית עלתה ביולי ב-0.6% בהתאמה לגידול מכירות הקמעונאיות בחודש שעבר. ההוצאות עלו ב 0.4% במונחים ריאליים, וזהו שיעור גידול נאה שיתרום תרומה משמעותית לצמיחה ברביע השלישי. לפי כלכלני לאומי שוקי הון, שיעור העלייה הצפוי בצריכה הריאלית ברביע השלישי הוא בין 3.5% ל-4% במונחים שנתיים. כתוצאה מכך, צמיחת התוצר ברביע השלישי צפויה להיות כ-2% במונחים שנתיים. עם זאת, העלייה בהכנסה האישית ביולי הייתה רק בשיעור של 0.1%.