שוק הקריפטו התנדנד באוגוסט בין חרדות לתקוות

פורטוגל פוטרת ממס עסקאות במטבעות דיגיטליים • בשותפות המטבע הדיגיטלי של פייסבוק מתחילים להתגלע סדקים • התשקיף של INX מסמן צעד תקדימי להנפקות הקריפטו • מחיר הלייטקוין צנח ב-35% בעקבות חציית התגמולים על כריית המטבע • סיכום אירועי אוגוסט בשוק המטבעות הדיגיטליים

חווה לכריית מטבעות דיגיטליים / צילום: רויטרס, Alessandro Bianchi
חווה לכריית מטבעות דיגיטליים / צילום: רויטרס, Alessandro Bianchi

קיץ 2019, שהסתיים בסוף השבוע האחרון, התאפיין במגמה כללית שלילית בשוק המטבעות הדיגיטליים. שוויו הכולל של שוק הקריפטו, המונה יותר מ-2,500 מטבעות, התנדנד בסוף אוגוסט סביב 248 מיליארד דולר, אחרי ירידה חודשית של 10%, על פי נתוני אתר CoinMarketCap. בכך המשיכה המגמה שנרשמה בשוק בחודש יולי, שבו איבד משוויו 15%, לאחר שביוני צמח ב-26%.

הביטקוין ממשיך להוביל את שוק הקריפטו ללא עוררין, והדומיננטיות שלו בשוק רק גוברת והולכת. הנתח של הביטקוין משוויו של כל שוק המטבעות הדיגיטליים הגיע בסוף אוגוסט ליותר מ-69% - שיעורו הגבוה ביותר מאז מרץ 2017. שווי השוק של הביטקוין, המחושב כמכפלת מחיר המטבע במספר המטבעות שהונפקו עד כה, ירד מ-179 מיליארד דולר בתחילת אוגוסט ל-171 מיליארד דולר בסוף החודש - ירידה חודשית של כ-4%. שער הביטקוין (BTC) נע בשבת בלילה סביב 9,560 דולר, אחרי ירידה חודשית של כ-5%. אף שהירידה החודשית עשויה להיחשב למתונה, בשיאו של החודש טיפס הביטקוין לזמן קצר לרמה של 12,270 דולר - ומאז בתוך כשלושה שבועות צנח ב-22%.

במקום השני בשווי השוק ממשיך לעמוד את'ר (ETH), המטבע של רשת את'ריום, שאיבד באוגוסט 22% מערכו, ובסופו עמד שווי השוק שלו על כ-18 מיליארד דולר. אחריו ניצב עדיין XRP, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין ריפל, שמחירו צנח באוגוסט ב-19% ובסוף החודש שיקף למטבע שווי שוק של 11 מיליארד דולר. במקום הרביעי בין המטבעות המובילים בשוק, ביטקוין קאש (BCH) ירד בחודש האחרון ב-15% לשווי שוק של 4.9 מיליארד דולר.

אוגוסט היה חודש רע למטבעות הדיגיטליים המובילים
 אוגוסט היה חודש רע למטבעות הדיגיטליים המובילים

תת'ר בשיא של כל הזמנים

במקום החמישי בשוק המטבעות הדיגיטליים ניצב Tether - מטבע מסוג Stablecoin, המגובה בדולר ארה"ב ביחס של אחד לאחד. שווי השוק של תת'ר הגיע בסוף אוגוסט לשיא של כל הזמנים, כשעלה מעל ל-4 מיליארד דולר. מטבעות תת'ר מונפקים על ידי חברת Tether Ltd מהונג קונג המוחזקת על ידי חברת iFinex, שהיא גם בעלת בורסת הקריפטו Bitfinex. הגידול במחזורי המטבע מוסבר בשימוש הגובר והולך בתת'ר על ידי סוחרי קריפטו ברחבי העולם, ובעיקר בסין, שרוכשים באמצעותו ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים, בעיקר בבורסות שאינן מקבלות דולרים.

מחירו של מטבע הקריפטו השישי בגודל השוק שלו, לייטקוין (LTC), צנח באוגוסט ב-35%, ושווי השוק שלו ירד לפחות מ-4 מיליארד דולר. צניחת שווי הלייטקוין נרשמה על רקע חציית תגמול הכרייה (halving) של המטבע הדיגיטלי, שיצאה לפועל ב-5 באוגוסט. בעקבות חציית התגמול, כורי המטבע מקבלים כיום רק 12.5 לייטקוין על כל בלוק חדש בבלוקצ'יין, לעומת תגמול של 25 לייטקוין שקיבלו קודם לכן. ירידת התגמול הובילה לצניחה במספר כורי המטבע, ועל פי נתוני שותפות הכרייה BTC.com, איבדה רשת הכרייה של לייטקוין באוגוסט 28% מכוח החישוב שלה. כריית הלייטקוין, המתבצעת בדומה לכריית הביטקוין על ידי מחשבים ייעודיים, מייצרת מטבעות דיגיטליים חדשים ושומרת על רישום תנועות המטבע בבלוקצ'יין מפני זיופים.

הקריפטו בפורטוגל פטור ממס

חודש אוגוסט לא היה דל בחדשות בכל הנוגע לשוק הקריפטו. בשבוע שעבר התפרסם דיווח שלפיו פורטוגל פוטרת ממס תשלומים ומסחר במטבעות קריפטוגרפיים. על פי עיתון העסקים הפורטוגלי "Jornal de Negocios", אישרה רשות המסים במדינה כי לא ייגבה מע"מ על עסקאות בכל מטבע דיגיטלי. נוסף על כך, ציינה הרשות בהבהרה שפרסמה כי גם לא ייגבה מתושבי פורטוגל מס הכנסה על שכר שיתקבל במטבעות קריפטו. גם בניו זילנד קיבלו החודש מחזיקי המטבעות הדיגיטליים בשורה חיובית, כשרשות המסים במדינה הודיעה על תקנות חדשות, שלפיהן ניתן יהיה לשלם לעובדים ניו זילנדים שכר במטבע דיגיטלי.

ביום רביעי האחרון התחילה Binance, בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, הפועלת מיפן, להציע ללקוחותיה שירותי הלוואות במטבעות דיגיטליים. כפי שפורסם ב"גלובס", כניסתה של בייננס לפעילות זו צפויה להחריף את התחרות במגזר הלוואות הקריפטו, שאחת השחקניות המובילות בו כיום היא חברת Celsius Network הישראלית-אמריקאית.

לפי דיווח בשבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס", מערכת המסרים המיידיים טלגרם תשיק בקרוב את המטבע הדיגיטלי שלה, הנקרא Gram, ובכך תקדים את מועד ההשקה שתוכנן לסוף אוקטובר. בתחילת 2018 ביצעה טלגרם מכירה מוקדמת של מטבעות גרם, באחת מהנפקות המטבע הדיגיטלי (ICO) הגדולות אי-פעם, שבה גויסו כ-1.7 מיליארד דולר.

פייסבוק מאבדת שותפים בליברה?

לפני כשבוע קיבלה ענקית המדיה החברתית פייסבוק בשורות מדאיגות בנוגע לפרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שעליו הכריזה ביוני. ב"פיננשל טיימס" הבריטי דווח כי לפחות שלוש מבין 27 החברות השותפות בפרויקט שוקלות להפסיק את השתתפותן בו בעקבות התגברות הלחץ הרגולטורי סביבו בעולם. כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף יולי, גם פייסבוק עצמה הזהירה בדוחותיה הרבעוניים כי מהלכי הרגולציה הנוגעים למטבעות דיגיטליים בעולם עלולים "לדחות או לסכל" את השקת המטבע ליברה, שתוכננה לשנת 2020. עם שותפותיה של פייסבוק בקונסורציום ליברה נמנות, בין השאר, ענקיות כרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד, חברת התשלומים המקוונים פייפאל, רשת שיתוף ההסעות אובר ורשת שיתוף המוזיקה ספוטיפיי.

למרות המגמה השלילית בשוק הקריפטו, היו בחודש האחרון גם כמה בשורות מעודדות עבורו. כך למשל, לפני כשבועיים דווח כי ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג הוסיפה אפשרות לשימוש בביטקוין בערכת המפתחים שלה ליישומי בלוקצ'יין. תוספת זו תאפשר למשתמשים במכשירי אנדרואיד של סמסונג לבצע תשלומי ביטקוין באמצעות הסמארטפונים שלהם.

בגזרת גיוסי ההון בשוק הקריפטו, שבה נרשמה דעיכה משמעותית בשנה האחרונה, חלה בחודש האחרון התפתחות מעודדת. כפי שנחשף ב"גלובס" ב-20 באוגוסט, הוגשה לרשות ניירות ערך בארה"ב טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי על ידי חברת הקריפטו הישראלית INX Limited, בהובלתו של שי דתיקה. אם ה-IPO של INX ייצא לפועל, מדובר בפעם הראשונה שבה מטבע דיגיטלי יונפק בארה"ב כנייר ערך. INX תנסה לגייס בהנפקה עד 130 מיליון דולר, עם רף מינימלי של 5 מיליון דולר, שמתחתיו ההנפקה לא תצא לפועל.

ביום שלישי האחרון הודיעה חברת Algo Capital כי גייסה 200 מיליון דולר לקרן השקעות חדשה, Algo VC Fund. הקרן מתמקדת בפרויקטים בסביבת הבלוקצ'יין של Algorand - חברה שהקים פרופ' סילביו מיקאלי, שב-2012 זכה בפרס טיורינג יחד עם פרופ' שפי גולדווסר הישראלית על מחקרם בנושא של הוכחה באפס ידיעה. הגיוס מגיע כחודשיים בלבד לאחר שבמכירה פומבית ראשונה של Algo, המטבע הדיגיטלי של אלגוראנד, גויסו 60 מיליון דולר. מחיר האלגו צנח בכ-80% בתוך חודשיים מאז שהתחיל להיסחר.

תל אביב מצפה לשבוע הבלוקצ'יין

לקהילת הבלוקצ'יין הישראלית היו באוגוסט גם חדשות פחות משמחות. כך למשל, כפי שנחשף ב"גלובס", חברת הבלוקצ'יין Orbs ושניים ממייסדיה, האחים אוריאל ודניאל פלד, נתבעו על ידי שותפם לשעבר, אלעד ארד, בתביעה המוערכת בעשרות מיליוני דולרים. עוד נודע בחודש החולף כי הסטארט-אפ Colu סוגר את פעילות הבלוקצ'יין שלו ומציע לרכוש בחזרה את המטבע הדיגיטלי שלו מכלל מחזיקי המטבע. הצעד של קולו, בהובלתו של עמוס מאירי, נעשה כשנה וחצי בלבד אחרי שהחברה גייסה 19 מיליון דולר ב-ICO.

בסוף אוגוסט משך אליו שבוע הבלוקצ'יין בברלין יזמים, משקיעים ומפתחים רבים בתחום מכל רחבי העולם. החודש צפויים רבים מהם לבקר בישראל, לרגל שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב. בין האירועים שירכזו עניין במהלך השבוע יהיו ועידת D&DD, סדנאות Scaling Bitcoin, ועידת Ethereal, כנסים של הסטארט-אפ Starkware ושל בנק ג'יי פי מורגן, ולבסוף פסטיבל החדשנות DLD.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.