סימנט מסלימה את התחרות בשוק: תייבא גם מלט לבניית תשתיות

לפי הודעת סימנט, שנמצאת בבעלות מספנות ישראל, היא קיבלה לאחרונה תקן ממכון התקנים שמאפשר לה לייבא את סוג המלט החדש - מלט סיגים - ממפעלים ביוון • מהלך זה צפוי לאתגר את שתי יצרניות המלט הישראליות, הר טוב ונשר

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

סימנט איי.אס הודיעה היום (ב') כי תחל לייבא לישראל מלט סיגים, שמיועד בעיקר למיזמים בתחום התשתיות ובהם בניית גשרים, נמלים, יציקות גדולות ועוד.

לפי הודעת סימנט, שנמצאת בבעלות מספנות ישראל, היא קיבלה לאחרונה תקן ממכון התקנים שמאפשר לה לייבא את סוג המלט החדש ממפעלים ביוון. בחברה אמרו שזו הפעם הראשונה שמלט מסוג זה ייובא לישראל, וזאת בעקבות מגמת הגידול שחלה בשנים האחרונות בהקמה של מיזמי תשתיות גדולים.

מדובר במלט שנחשב איכותי וחזק, זאת לאחר שבתהליך הכנתו נעשה שימוש בסיגים, שהם תוצר לוואי של תעשיית הפלדה והברזל. שילוב הסיגים במלט הופך אותו לחזק במיוחד, והוא נחשב כאידאלי לבניית תשתיות וליציקות גדולות.

על-פי הערכות בתעשייה, שוק מלט הסיגים בישראל נאמד בכ-300-400 אלף טון בשנה, והביקושים למוצר זה רושמים מדי שנה עליות שבין 5% ל-10%. בסימנט איי.אס מעריכים כי המשך תנופת פיתוח התשתיות בישראל בשנים הבאות יוביל לגידול משמעותי בביקוש למלט סיגים. כך, יש בכוונתה לייבא בכל שנה כ-100 אלף טון של מלט מסוג זה. מחיר של טון מלט סיגים נמכר בישראל בכ-325 שקל.

בסימנט איי.אס מסרו היום כי מאז שהחלה החברה לייבא מלט אפור, לפני כ-4 שנים, חלה בענף ירידת מחירים בשיעור של עד 30%. כך, היא טענה כי מספר השחקנים שמעורבים בענף הריכוזי שהתאפיין במשך עשרות שנים בשליטה מוחלטת של המונופול נשר - זינק במהלך השנים האחרונות לכעשר חברות.

לדברי מנכ"ל סימנט, אייל הכט, המרוויחים המרכזיים מהרחבת יבוא המלט יהיו משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות, כל אלה נחשבים לצרכנים הגדולים של מלט מסוג סיגים: "הקופה הציבורית צפויה להרוויח עשרות מיליוני שקלים בשנה מפתיחת תחרות גם בתחום זה", אמר.

יבוא מלט סיגים בידי סימנט צפוי לאתגר את שתי יצרניות המלט הישראליות, הר טוב ונשר, שמתמודדות מזה שנים מיבוא בתנאי היצף של מלט אפור מטורקיה ומיוון שנעשה בעיקר על ידי סימנט.

מלט הר טוב הובילה במשך תקופה ארוכה מערכה שנועדה להגביל את יבוא המלט בידי סימנט, וביקשה מהממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, להטיל היטל היצף על מלט מיובא. תלונתה של מלט הר טוב אודות יבוא בהיצף של מלט, שנמכר בשוק הישראלי במחירים נמוכים ממחיר המכירה בשוק המוצא שלו, נתמכה גם בידי נשר.

הרחבת יבוא המלט בידי סימנט איי.אס משפיעה על היצרנים המקומיים, כך שלטענת הר טוב, מזה תקופה ארוכה שהיא מפסידה כסף ושורדת רק בזכות הזרמות הון מצד הבעלים שלה, משפחת וויל, ואילו נשר הפסידה ברבעון הראשון של השנה כ-15 מיליון שקל, והיא נערכת לשורה של מהלכי התייעלות בחברה.

באחרונה פתח הממונה על היטלי הסחר בבדיקה מחודשת של הטענות לגבי יבוא מלט בהיצף על-ידי סימנט איי.אס. בעבר קבע טל כי החברה אכן מייבאת לארץ במחירי היצף - אך הוועדה המייעצת להיטלי הסחר המליצה לשר הכלכלה אלי כהן לא להתערב בתחרות שנוצרה בשוק זה. כהן קיבל את ההמלצה והטיל היטל מינימלי על יבוא של מלט מטורקיה ומיוון, באופן שהשפעתו על השוק היא שולית.

מנשר נמסר היום בתגובה להחלטה של סימנט להתרחב ולייבא גם מלט סיגים כי "נשר מייצרת מזה עשרות שנים מלט סיגים באיכות הגבוהה ביותר ובהתאמה לאלמנטים הייחודיים של הסביבה המקומית. במלט סיגים, ששימושיו ייחודיים, יש חשיבות לניסיון הנצבר ולהיכרות עם השוק".