צ'ק אין | פיצ'ר

טיסות ומלונות זה פאסה: סוכני הנסיעות מצאו את הנישה הרותחת החדשה – אטרקציות לילדים

בין אם זו הופעה, אירוע ספורט או פארק מים - קטגוריית "תיירות האטרקציות", המבוססות על פעילויות נופש, פנאי ותרבות, נחשבת לצומחת ביותר וכבר מגלגלת יותר מ-150 מיליארד דולר בשנה • סוכני הנסיעות, כמו גם האתרים הגדולים בתחום, לא נשארים להתבונן מהצד

פארק מים בטורקיה / צילום: Shutterstock
פארק מים בטורקיה / צילום: Shutterstock

כשאורך המגלשות בפארק מים שממוקם בכפר הנופש הופך להיות הסיבה לבחור ביעד מסוים לטיול המשפחתי בקיץ ואף להתגאות בו - משהו מתרחש בענף.

שני מכרים, כל אחד מהם על בני משפחותיהם, פקדו באוגוסט האחרון כפר נופש אחר באירופה. בכל אחד מהם אטרקציית מים משוכללת, ובקבוצת הוואסטאפ המשותפת הם לא חסכו זה מזה עקיצות בנוסח הכפר של מי יותר שווה. האינדיקציות כללו את זמן ההמתנה לכל מתקן או את איכות הראפטינג, והן מלמדות על השינוי בתפיסת הנופש בענף, שעיקרו בניית החופשה סביב קונספט מרכזי של חוויה. לנסוע לפריז בכדי לראות את מגדל אייפל? זה פאסה. לנסוע לפריז לראות הופעה של אריאנה גרנדה? זה מה שתופס - והתופעה רק הולכת ומתחזקת.

התוכן הוא המלך, גם בכל הנוגע לחופשה. התוכן נע על ציר גדול מאוד של אפשרויות - מאירועי ספורט, דרך הופעה/הצגה ותערוכה שווה ועד לפארק שעשועים או פארק מים. החוויה הזו תהווה גם את הזיכרון החזק ביותר של החופשה, יותר מאשר חווית הלינה או הטיסה.

את השינוי בהרגלי הטיול מתרגמים בענף לכסף. לפי הנתונים, כל תייר יבלה ב-7 אטרקציות כאלה במהלך ביקור ביעד מסוים, והן מהוות כיום את הסגמנט השלישי בהיקפו בענף התיירות העולמי, אחרי טיסות ולינות. הסגמנט, כך לפי ההערכות, גבוה יותר מההוצאה הכספית של התיירים על תחבורה יבשתית, לרבות נסיעה ברכבת או השכרת מכוניות.

זאת ועוד, ענף האטרקציות צומח מדי שנה, כאשר מי שמניע את צמיחתו הם - לא מפתיע לגלות - תיירי דור ה-Y ודור ה-Z, שמספרם הולך וגדל. כדי לסבר את האוזן נציין כי ענף התיירות כולו מגלגל כ-8.8 טריליון דולר על כל חלקיו (כלומר כל הוצאה שכרוכה בנסיעה).

"המטרה היא להעניק ערך לנוסע"

"תחום האטרקציות נוסק במהירות עצומה", אומרת ל"גלובס" מנכ"לית אתר השוואת המחירים טרווליסט, תמר גרזון. "עד לאחרונה אפילו לא היה לסגמנט הזה שם, כל אתר כינה אותו בקטגוריה אחרות, מ'חוויות' עד 'פעילויות'. רק לאחרונה הקטגוריה קיבלה הגדרה רשמית - IN Destination, והיא קטגוריה שנחשבת לצומחת ביותר בענף התיירות".

שני מנועים דוחפים את הקטגוריה: האחד כאמור השאיפה של התייר לגוון ולהעשיר את הנסיעות והחופשות; והשני - החיפוש של סוכני הנסיעות אחר מוצרים נוספים שיוכלו לשווק.

תמר גרזון,  מנכ"לית טרווליסט / צילום: וליץ סטודיו
 תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט / צילום: וליץ סטודיו

לפי הערכות בכיר בענף, "סוכני נסיעות שימשיכו להתמקד במכירה של טיסות או של מלונות לא יישארו בנוף, וזאת לאור המגמה המתחזקת של הצרכנים בכל העולם לרכישה ישירה באונליין". אותו בכיר מציין כי "סוכני נסיעות שקוראים נכון את המפה יודעים שהמטרה כיום היא להעניק ערך לנוסע, ערך שבונה אמון ושמאפשר להגדיל משמעותית את הרווחיות, דרך סל המוצרים שאפשר למכור לנוסעים, גם אם זה אומר למכור להם כרטיס כניסה לפארק שעשועים כחלק מחבילת השירות".

ואכן, יותר ויותר סוכנויות נסיעות קמות על טהרת מכירת כרטיסים למופעים, להצגות ולאירועי ספורט, בהם הטיסה והמלון הופכים להיות החלק הנלווה. האתרים הגדולים לא נשארים להתבונן מהצד: גם Airbnb, אקספדיה ו-Booking כבר מציעים רכישה לאטרקציות דרכם.

זאת ועוד, עסקאות בהיקף של מאות מיליוני דולרים נחתמו בשנה האחרונה להשקעות בחברות שמתמחות במכירה של אטרקציות לתייר. אל טריפ אדווייזר, שרכשה את האתר Viator, מצטרף הסטארט-אפ הגרמני Get Your Guide, שמשמש כמרקט פלייס של כרטיסים לאטרקציות וגייס בחודש מאי האחרון 484 מיליון דולר (ובסה"כ היקף הגיוסים שלו הגיע ל-600 מיליון דולר).

עם הגיוס פרסמה החברה הערכות לפיהן ענף האטרקציות גלגל השנה 150 מיליארד דולר, היקף שצפוי לגדול לפי הערכות ל-183 מיליארד דולר ב-2020. נתון אחר שסיפקה החברה הוא אודות קצב המכירות שלה: 25 מיליון כרטיסים לאטרקציות, סיורים ופעילויות אחרות היא מכרה ב-2018, לעומת 10 מיליון ב-2017. קטלוג המוצרים של האתר צמח מ-35 אלף ל-50 אלף בתקופה הזו.

חודש לפני כן פלטפורמה אחרת שמוכרת אטרקציות לתייר, החברה ההונג-קונגית KLOOK, השלימה גיוס של 225 מיליון דולר, רק חצי שנה אחרי שכבר גייסה 200 מיליון דולר.

הפלטפורמה, ששווייה מוערך במיליארד דולר, מציעה יותר מ-100 אלף פעילויות ב-270 יעדים, ומספר עובדיה כבר הגיע ל-1,000.

רוב התיירים עדיין רוכשים בקופה

המגמה אם כך ברורה, וכשיש סגמנט שצומח בקצב של אבוב שמחליק על מגלשת מים - כל העוסקים בענף רוצים נתח מהעוגה. לפי חברת המחקר Phocuswright המתמחה בתחום התיירות, למרות הקידמה ולמרות הטכנולוגיה שעומדת לרשות הקונים - עדיין יותר מ-60% מהתיירים רוכשים כרטיסים רק עם הגיעם לקופת הכניסה של האתר שבו הם מבקרים, פחות מרבע רוכשים אצל סוכן הנסיעות, כ-20% רוכשים באתרי האינטרנט של אתרי הבילוי, כ-5% רוכשים דרך קונסיירג' בבית המלון, ופחות מזה רוכשים באתרי האונליין של סוכני הנסיעות (OTA).

"ברור שבדומה לשאר הענפים, גם התחום הזה יעבור לאונליין", אומרת גרזון. "שוק האטרקציות רותח, ונעשים בו הרבה תהליכים במקביל - מאוטומציה, עד ניהול הזמנות והנגשה במובייל. ולראיה - עד לפני עשור לא היה כרטיס טיסה אלקטרוני, והיום זה טריוויאלי - זה מה שיקרה גם עם כרטיסים לאטרקציות שמונגשים יותר ובהרבה ערוצים".

המגמה הזו תעמיק בין היתר לאור השאיפה הברורה של כל תייר לחסוך מעצמו בזבוז של שעות על עמידה בתור (כן, גם למגדל אייפל כדאי להזמין כרטיס מראש אונליין), מה גם שהזמנה מקוונת מאפשרת לרכוש כרטיס מוזל או כרטיס מועדף (skip the line) לכל אתר כמעט - מהוותיקן ועד ליורו דיסני.

בראש הרשימה: אתרים היסטוריים

היכן התיירים רוצים לבלות? לפי סקר שפרסמה חברת התיירות ARIVAL, שבו השתתפו 4,000 תיירים מארבע מדינות - גרמניה, צרפת, בריטניה וארה"ב - בראש רשימת האטרקציות שבהן ביקרו התיירים בשנה האחרונה ניצבים אתרים היסטוריים ולאחר מכן אתרי טבע. שלישיים ברשימה נמצאים מוזיאונים וגני חיות. במקום הרביעי סיורי Sightseeing, לאחר מכן מופעי אמנות ופעילויות כושר/בריאות (בעיקר עבור הגרמנים והצרפתים והרבה פחות בקרב התיירים מארה"ב). במקום השביעי דורגו פארקי שעשועים.

אחת המסקנות שעלו מהמחקר הן ש-4 מתוך 7 האטרקציות הפופולריות הן כאלה שהכניסה אליהן כרוכה בתשלום - מכאן הפוטנציאל העסקי לכל הנוגעים בדבר. בניתוח התשובות של הנשאלים לפי גילם עולה כי התיירים הצעירים (בגילאי ה-18 עד 34) בעיקר מעדיפים פארקי שעשועים, סיורי אוכל, טיולי טבע מאורגנים, פעילויות ספורט וסיורים נושאיים (למשל בעקבות סדרת טלוויזיה או סרט).

מבחינת המשווקים, המשימה ברורה: להנגיש את האתרים, את המידע ואת המכירה באופן שנוגע יותר מכל בתיירים, כלומר דרך המובייל - הסגמנט הצומח ביותר לקניות בכל הענפים. גם במקרה הזה סוכני הנסיעות צריכים לוודא שהם עומדים בקצב של התייר ולהבין שמי שלא שם, עוד מעט לא יהיה קיים.