מתלבטים בין מלון חמישה כוכבים לארבעה? לא בטוח שיש הבדל

מה באמת ההבדל בין ארבעה כוכבים לחמישה, מי מעניק ומפקח על דירוג הכוכבים למלונות ובמה הוא שונה מכל דירוג מקוון אחר? • צ'ק אין

מלון ביוון. מה המשמעות של דירוג הכוכבים במלונות? / צילום: Shutterstock
מלון ביוון. מה המשמעות של דירוג הכוכבים במלונות? / צילום: Shutterstock

שיטות דירוג המלונות ומקומות הלינה ברחבי העולם כל כך מובנת מאליה שהיא כבר נעשתה מטבע לשון - דירוג של כוכב אחד בוודאי יהיה זול, לעומת חמישה כוכבים שיבטיחו יוקרה ושירותים אישיים. לעומת דירוגים מקוונים בגוגל, באתר המלון או באתרי ביקורת - לדירוג הכוכבים יש מוניטין של רשמיות ואמינות. האמנם?

צ'קיטן דב, מבית הספר למלונאות של אוניברסיטת קורנל, הסביר ל-CNN כי ברוב העולם, מערכת דירוג המלונות נמצאת באחריות הממשלה, אלא שלרוב הדירוגים הללו לא מעודכנים. "אלה הממשלתיים נוטים להיות תקועים בעבר", מציין דב. "הם לא מעדכנים את הקריטריונים. הם לא לוקחים בחשבון שירות ועוד נושאים לא פיזיים".

בצרפת, למשל, למרבה ההפתעה, לא יהיה קל למצוא מלון חמישה כוכבים. בעבר, שיטת הדירוג שם נעצרה בארבעה. רק בשנת 2009 נוספה קטגוריית כוכב נוסף, וכך נוצר גם בצרפת הדירוג הסטנדרטי של חמישה כוכבים, אך הם עדיין לא נפוצים במיוחד במדינה. בשנה שלאחר מכן נוספה קטגוריה נוספת: מלונות יוקרה הנחשבים יוצאי דופן במיוחד מקבלים כעת תואר נפרד של "ארמון" על ידי הסוכנות הצרפתית לפיתוח תיירות.

גם בהודו לא יהיה קל למצוא מלון חמישה כוכבים, מסיבות בירוקרטיות בלבד: הודו הטילה מס יוקרה על מלונות חמישה כוכבים, מה שגורם גם לנכסים שנכללים בקטגוריה זו להציג את עצמם כנכסים של ארבעה או אפילו שלושה כוכבים. במקומות כמו צרפת והודו, וכן גם באוסטרליה, איטליה, ספרד ודובאי, בתי המלון מדורגים על ידי ממשלות, מועצות תיירות ומועצות תעשייה.

ארה"ב: קריטריונים מעודכנים, אבל לא אחידים

ארה"ב מציעה סוג אחר של בלבול. כאשר הדירוג, שאינו באחריות הרשויות, אמנם מבוסס על קריטריונים מעודכנים יותר, אבל לא אחידים. כך, למשל, ישנם מלונות המדורגים כחמישה כוכבים ב-Booking.com , ארבעה כוכבים ב- Forbes Travel Guide ושלושה כוכבים ב-Frommer's . הסיבה לכך היא שדירוגי הכוכבים "אינם מוסדרים באופן עקבי בכל הענף", אמר ל-CNBC אינגוואר סטרי, המנהל הכללי של קאפלה סינגפור.

ב-Booking הכוכבים מסומנים על ידי המלונות עצמם. פורבס משתמשים בפקחים מקצועיים ואנונימיים שבוחנים על פי "900 עמדות אובייקטיביות", כך לפי אתר האינטרנט. וכדי להוסיף לבלבול, האתר של Frommer's מציין שדירוג הכוכבים שלו עובר רק מכוכב אחד ("מומלץ") לשלושה כוכבים ("יוצא דופן").

המספר העצום של גופים ויחידים שמעניקים כוכבים לא מקל. בעבר, חברות מעטות חילקו כוכבים או יהלומים, שיטת דירוג נוספת שהיתה נהוגה, אבל כעת אינספור מגזינים, ספרי הדרכה ואתרי אינטרנט מנפיקים אותם. ועדיין, דירוגי כוכבים, על ידי הרשויות או על ידי המלונות עצמם, הוא כלי המשמש מטיילים רבים עבור תיאום ציפיות לגבי איכות ומחיר המלון. דירוג על ידי משתמשים עוזר ללקוחות לבצע את הבחירה הטובה ביותר עבורם, זו שתענה על צרכיהם באופן המדויק ביותר, ומדרבנת, כמובן, את נותני השירות לשפר ולשמר את הדירוג שקיבלו עבור לקוחות חוזרים וחדשים.