ב-2023 יהיה יותר יקר לטייל, ומה עוד צפוי לענף התעופה בשנה הבאה

התאוששות ענף התעופה לאחר המכה שספג בעקבות מגפת הקורונה נמשכת, אלא שסכנת המיתון המרחפת מעל הכלכלה העולמית כולה מאיימת גם עליו • אילו ביצועים יפגינו חברות התעופה, מה צפוי לקרות למחירי הטיסה והלינה, ואילו טרנדים חדשים מצפים למטיילים של שנת 2023

כמה יקר יהיה לטוס ב-2023 / צילום: Shutterstock
כמה יקר יהיה לטוס ב-2023 / צילום: Shutterstock

תחזיות האנליסטים לענף התעופה שומרות על אופטימיות זהירה. אומנם שנת 2022 סימנה התאוששות חיובית לענף שעוד מלקק את פצעיו שגרמה מגפת הקורונה, אך עם החשש הגובר ממיתון עולה גם חשש מירידה משמעותית בביצועי חברות התעופה.

לאחר התחלה חזקה בשנת 2022, חברות התעופה האירופיות רשמו ביצועים נמוכים, בעקבות המלחמה באוקראינה ועליית מחירי הנפט, למרות עלייה מחודשת בביקוש לנסיעות בקיץ האחרון.

לפי האנליסטים של בנק אוף אמריקה, שנת 2023 צפויה להראות מסלול הפוך: התחלה איטית תחת חששות מאקרו מתמשכים, ולאחר מכן שוב התאוששות בביקוש לנסיעות בקיץ 2023. 

מחירי המלונות בארץ יקרים פי שניים מאשר באירופה, ואלה לא כל החדשות הרעות
הסוף למצב טיסה: באיחוד האירופי יאפשרו שיחות טלפון במטוס 
שווי הנקודות יוכפל פי 50, התוקף יוארך: אל על משיקה תוכנית נוסע מתמיד חדשה 

מה יקרה למחירי הטיסות והמלונות?

הביקוש המתמשך אומנם עוזר להתאוששות חברות התעופה, אך אינו תורם להוזלת מחירי כרטיסי הטיסה.על-פי התחזית השנתית של חברת ניהול הנסיעות CWT ו-Global Business Travel Association (GBTA), שפורסמה באוגוסט, גורמים כמו עליית מחירי הדלק, מחסור בכוח-אדם ואינפלציה גואה עשויים להיות המניעים העיקריים למחירים גבוהים יותר במהלך 18 החודשים הבאים. CWT צופה כי מחירי הטיסה ירשמו עלייה שנתית של כ-50% עד סוף 2022, ולאחר מכן עלייה של 8.5% בשנה הבאה. תעריפי המלונות צפויים לזנק ב-18.5% השנה, ולאחר מכן בעוד 8.2% ב-2023.

"הצרכנים סובלים העלאות מסיביות של תעריפי הטיסה על-ידי חברות תעופה, מה שמשקף הן לחצים אינפלציוניים והן את העובדה שהן שולטות באופן הדוק בקיבולת שהן מכניסות לשוק", אמרה ל"רויטרס" אוליבייה ינקובק, מנכ"ל איגוד תעשיית שדות התעופה ACI Europe.

קבוצת הנסיעות Flight Center חשפה את התחזיות שלה לשנת 2023, שם היא צופה כי עלויות הנסיעות הבינלאומיות ימשיכו להישאר גבוהות עד שחברות התעופה הסיניות יחזרו לפעולה, וכאשר תוסר מדיניות אפס ההדבקה הסינית ואיסורי הנסיעה יסתיימו.

טום וולי, מנהל בכיר ב-Flight Center, מסביר ל"יאהו פייננס" כי להיעדרותם של שחקניות סיניות בתעשייה הייתה השפעה עצומה על התחרות' וכתוצאה מכך עלויות הטיסות הבינלאומיות ממשיכות לעלות. על-פי ההערכות, חברות התעופה הסיניות יחזרו במחצית הראשונה של 2023, ויחזירו את התחרות לשוק ואת קיבולת הטיסה לכ-90% מהרמות שלפני המגפה עד אמצע השנה הבאה. בנוסף, וולי צופה כי היצע השכרת המלונות והמכוניות יגדל בתחילת השנה הבאה, מה שיתרום להורדת המחירים גם בתחומים אלה.

מה יקרה להכנסות חברות התעופה?

הפתיחה המחודשת של אסיה ועלייה בביקוש לנסיעות עבודה ונסיעות רחוקות עשויות להניע את התעשייה גם אם אכן יהיה מיתון, כך לדעתם של כלכלני בנק אוף אמריקה. "אנו צופים כי ההכנסות יתאוששו ל-95% מרמות 2019 ויעלו אף ל-110% מהן ב-2023".

במקביל, לעומת תעשיית התעופה האירופית שככל הנראה תמשיך לדשדש גם בתחילת השנה הבאה, דוח חדש מצביע על כך שתעשיית הנסיעות אסייתית עשויה להיות היחידה בעולם שתתאושש עד 2023.

הדוח השנתי של מועצת הנסיעות והתיירות העולמית - "האימפקט הכלכלי של נסיעות ותיירות" - מראה כי בהשוואה לרמות שלפני המגפה, ההכנסות מתיירות בשנת 2020 ירדו יותר באסיה (59%) מאשר בכל מקום אחר. מאמצי ההתאוששות קפאו כמעט בשנת 2021, משום שרוב המדינות האסייתיות, וסין בראשן, שומרות על הגבלות גבולות קפדניות.

עם זאת, הדוח מראה כי תעשיית התעופה באסיה צפויה לסגור את הפער ב-2023, כאשר כמות ההכנסות מנסיעות תרמה לתחזיות צמיחת הכלכלה לעלות ב-71%.

אילו חידושים צפויים בענף?

בנוסף לביצועים הכלכליים של חברות התעופה ועליית המחירים כתוצאה מביקוש גובר והיצע מוגבל, שנת 2023 צפויה לרשום חידושים גם בהתנהגות הצרכים. חברת טכנולוגיית הנסיעות אמדאוס חשפה את הפיתוחים החדשים שצפויים לקחת חלק בעיצוב חוויית הנסיעה במהלך השנה הקרובה.

"העולם נהג לחזות את השפעת הטכנולוגיה על נסיעות בצורה פיזית לחלוטין, תוך הדמיה של אמצעי תחבורה גדולים ומהירים יותר מתמיד", אמר דניאל בטצ'לור, סגן נשיא לשיווק תאגידי גלובלי של אמדאוס, לאתר התיירות travel pulse. לדברין, "אנשים רוצים לצמצם את ההשפעה שלהם על כדור הארץ תוך שימת דגש על יחסי אנוש וחברה מכילה יותר". המטא-וורס, האפשרויות הביומטריות החדשות, היכולת לעבוד מכל מקום, לטייל בלי כבודה ועוד, צפויים לשנות את נוף התיירות ב-2023.

לדברי בטצ'לור, המטא-וורס, שיהפוך לסוג חדש של סוכן נסיעות, ייקח את המטיילים ואת חוויית הטיול לרמה חדשה. זה טיול - אבל לא כמו שאנחנו מכירים אותו. מטיילים יוכלו ליהנות מחוויות תרבותיות עמוקות יותר בעולם וירטואלי מקוון, בנוסף להזדמנות חסרת תקדים בתחום - "לנסות לפני הקנייה".

התפתחות תחום התשלומים הביומטריים, כמו דרך אפל פיי וגוגל פיי, הם כבר עניין שבשגרה, אבל ככל שהמגמה תופסת תאוצה, היא מעודדת את חברות התעופה, את המלונות ואת שאר ספקיות התיירות לאפשר עוד ועוד פתרונות תשלום נוחים יותר ומאובטחים יותר, למשל בתשלום עבור כרטיסי רכבת, בשדרוג למחלקת עסקים, בארוחות בטיסה, בתשלום מאוחר למלון ועוד.

נסיעות בלי כבודה היא מגמה נוספת שתופסת תאוצה עם עליית המודעות של הנוסעים לטביעת הרגל הפחמנית שלהם. אם פעם מזוודות המעצבים היו סמל סטטוס, היום הנוסעים מחפשים לטייל "ירוק", מה שהביא את המלונות ואת אתרי הנופש להציע פתרונות מתאימים, כמו האפשרות לשכור פריטים וציוד במקום.

מצב שוק התעסוקה החנוק משפיע גם הוא על אופי התיירות, עם התחזקותה של מגמת העבודה מרחוק. ארגונים רבים מציעים לצוות את ההזדמנות "לעבוד מכל מקום" למשך פרק זמן בכל שנה, מה שמאפשר לעובדים לנסוע לחו"ל או מקומי ולעבוד בו-זמנית. הגבול בין עובדים לתיירים ילך וייטשטש ככל שיתרבו "הנוודים הדיגיטליים", מה שיביא לשהות ממושכת הרבה יותר ביעדים השונים.