"סערה מושלמת": הבנקים שקרסו בעד 36% מאז מינוי ג'ונסון לתפקיד ראש ממשלת בריטניה

מאז שחסיד הברקזיט הקשה בוריס ג'ונסון התמנה לראש ממשלת בריטניה, מניות הבנקים באירלנד רשמו ירידות בשיעור דו-ספרתי • האיום של יציאת בריטניה מהאיחוד ללא הסכם רק מוסיף לקשיים של הבנקים האיריים, שנשלטים ע"י המדינה לאחר החילוץ בימי משבר הסאב-פריים

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג’ונסון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג’ונסון / צילום: רויטרס

רוצים לראות עד כמה אירלנד פגיעה לברקזיט ללא הסכם? תסתכלו על הבנקים שלה. מאז שחסיד הברקזיט הקשה בוריס ג'ונסון התמנה לראש ממשלת בריטניה, מניית קבוצת בנק אוף אירלנד ירדה ב-24%. מניית קבוצת AIB ירדה ב-36%, והייתה בעלת הביצוע הגרוע ביותר במדד מניות הבנקים האירופי אירו סטוקס מסוף יוני. האיום הגדל של ברקזיט (יצירת בריטניה מהאיחוד האירופי, ויצירת גבול פיזי בין אירלנד וצפון אירלנד) ללא הסכמי סחר חדשים מוסיף על קשיים אחרים שמהם סובלים הבנקים האיריים.

"הרטוריקה סביב הברקזיט עלתה מדרגה מאז שבוריס ג'ונסון נכנס לשלטון, והאווירה באירלנד השתנתה בהתאם", אמר איימון יוז, אנליסט בחברת הברוקרים גודבודי בדבלין. "לפני כמה חודשים נשמעה הפרשנות כי אירלנד תהנה מכמה יתרונות כתוצאה מהברקזיט. כעת כולם חושבים שהברקזיט יהיה מזיק מאד".

שר האוצר האירי, פסקל דונהיו, יגיע ללונדון בשבוע הבא כדי להיוועד עם משקיעים באג"ח האיריות ועם הבנקים. נציין כי אירלנד עדיין שולטת בחלק גדול מהמערכת הפיננסית שלה מאז המשבר הפיננסי של 2008. הבנקים רגישים במיוחד להיחלשותה של בריטניה במקרה של יציאה מהאיחוד האירופי. דונהיו אמר ש-80,000 משרות באירלנד עלולות לעמוד בסכנה במקרה של ברקזיט קשה.

"זו סערה מושלמת לבנקים", אמר אואן קלאן, אנליסט באינבסטק בדבלין.

שר האוצר האירי צפוי להיפגש עם משקיעים ב-9 בספטמבר. הם צפויים להציג את חששותיהם לגבי מערכת הבנקאות האירית, החל במדיניות הריבות הנמוכות לאורך זמן מצד הבנק האירופי המרכזי, ועד שערוריית חיובי היתר על המשכנתאות, אך ברור שהברקזיט מאפיל על הבעיות האחרות.

המצב הזה הומחש בדוחות הכספיים החצי-שנתיים של הבנקים כאשר הרווח של AIB (לפני מס) צנח ב-43% בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד, וזאת על רקע הירידה במרווחי הריבית והגידול בעלויות. המנכ"ל קולין האנט הזהיר ש"הסביבה הגיאופוליטית הופכת קשה יותר ויותר".

הבנק של אירלנד הודיע בתוך כך למשקיעים שמרווח הריביות שלו יצטמצם בשנים 2020 ו-2021. ריביות נמוכות יותר ואי הוודאות בנושא הברקזיט פירושם שיעדי ההכנסות מהלוואות שנקבעו לבנק לפני שנה יהיו קשים מדי להשגה, מסרה המנכ"לית פרנצ'סקה מקדונאו.

מבחינת שר האוצר דונהיו, הצניחה במניות הבנקים הללו מהווה בעיה נוספת: המדינה מחזיקה ב-71% מ-AIB וב-14% מהבנק של אירלנד, אחר שהיא חילצה אותם בשנים שעברו.

מניית AIB ירדה ב-60% מהשיא של 5.80 אירו בינואר 2018. המניה נסחרת כעת במעט יותר ממחצית של 4.40 אירו, מחיר המניה כשהממשלה מכרה אחזקה ב-2017.

הירידה הזו מאיימת על התחייבות הממשלה להחזיר לעצמה כ-30 מיליארד אירו מכספי סיוע שסיפקה לבנקים במשבר הפיננסי, בין היתר באמצעות מכירת אחזקותיה בבנקים. "AIB נסחר מתחת להון העצמי שלו בכל מקרה, והממשלה לא צריכה להיצמד למחיר ההנפקה שלו. העולם השתנה מאז", אמר קלאן.