המאבק על עצמאות מועצת הכבלים והרשות השנייה הגיע עד מבקר המדינה

האמוציות שבאו לידי ביטוי בהקלטה שנחשפה אפילו לא מגרדות את הלחצים שהפעיל שר התקשורת עצמו בזמן אמת על הרגולטורים שפעלו באותה תקופה כדי שיעשו כמבוקש מהם - לחצים שהביאו, כך מסתבר, גם לבדיקה של מבקר המדינה

שר התקשורת לשעבר איוב קרא. הפעיל לחצים / צילום: שלומי יוסף
שר התקשורת לשעבר איוב קרא. הפעיל לחצים / צילום: שלומי יוסף

בהקלטות שחשף אמש (ב') העיתונאי ספי עובדיה בחדשות 13 נחשפו חלק מהלחצים שהפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על שר התקשורת דאז איוב קרא כדי לזרז את אישור שינוי החוק שיאפשר לערוץ 20 לשדר חדשות ו"הצעות ייעול" להשגת מטרה זאת - למשל האפשרות להביא לסגירת מועצת הכבלים והלוויין שפיקחה עליו.

אולם האמוציות שבאו לידי ביטוי בהקלטה אפילו לא מגרדות את הלחצים שהפעיל השר קרא עצמו בזמן אמת על הרגולטורים שפעלו באותה תקופה כדי שיעשו כמבוקש מהם - לחצים שהביאו, כך מסתבר, גם לבדיקה של מבקר המדינה בנוגע להתערבות של משרד התקשורת בהתנהלות מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה.

ל"גלובס" נודע כי לפני שנתיים נפתחה חקירה של מבקר המדינה דאז יוסף שפירא, שבחנה את מידת העצמאות של מועצות הכבלים והלוויין ושל הרשות השנייה אל מול משרד התקשורת תחת ניהולו של השר איוב קרא. הרקע לבדיקה הייתה תלונה שהגישה למבקר מי שכיהנה אז כיו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, סביב לחצים ואיומים שהופעלו עליה כדי שמועצת הכבלים והלוויין תאשר לערוץ 20 לשדר חדשות.

התלונה למבקר המדינה הוגשה במקביל לשתי תלונות נוספות שהוגשו למשטרה וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בתלונה שהגישה בן-חי-שגב באמצעות עורכי דין מטעמה (ולא מטעם מועצת הכבלים והלוויין), נטען כי שר התקשורת קרא נזף בה ואמר לה: "אין לך זכות קיום, אני אפזר את המועצה, לא תהיה מועצה".

נזכיר כי מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה הן גופים רגולטוריים עצמאיים שאמורים לנהל את ענייניהם לפי שיקול-דעתם. שר התקשורת אומנם ממנה את מנהלי המועצות, אך הם אינם סרים למרותו - בדיוק כפי שמועצת תאגיד השידור אינה כפופה לו.

התלונה ליועמ"ש לא הניבה צעדים אקטיביים, למעט מכתב ריענון שנשלח לשר קרא והזכיר לו שהחוק קובע עצמאות מוחלטת לשתי המועצות, אך נראה כי מבקר המדינה בדק את הדברים באופן יסודי יותר ותחקר את האופן שבו מתנהל משרד התקשורת אל מול הרגולטורים העצמאיים גם עם חברי המועצות וגם עם בכירים במשרד התקשורת - ביניהם שירלי שיף, ראש הלשכה של קרא ומי שמתוארת על-ידי רבים כאשת סודו. 

ל"גלובס" נודע כי ביולי 2018 הועבר למנכ"ל משרד התקשורת, ליו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן-חי-שגב וליו"רית הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' דוח להתייחסות באשר לפגיעה לכאורה בעצמאות מועצת הכבלים והלוויין, התערבות בעבודתה והאיום בסגירתה. על-פי גורמים שנחשפו לדוח, הוא כלל התבטאויות חמורות בנוגע למעורבות לכאורה של משרד התקשורת תחת השר איוב קרא - בין היתר סביב האיומים לפטר את בן-חי-שגב ולסגור את מועצת הכבלים והלוויין. עוד הופיעה בדוח התייחסות לצורך בהקמת רשות תקשורת עצמאית. טיוטת דוח אחרונה הועברה לעיון המועצה ביולי 2018, אולם עד עצם היו הזה הוא לא נחתם ולא פורסם לציבור.

נזכיר כי על מועצת הכבלים והלוויין הופעל לחץ גדול סביב הבקשה של ערוץ 20 לשדר חדשות - לחץ שהפך די מהר לאישי והתמקד ביו"רית בן-חי-שגב. במועצה טענו כי ערוץ 20 איננו עומד בדרישות הרישיון שלו, במסגרתו הוא אמור לשדר תכני מורשת. כפועל יוצא מכך אף הופעלו נגדו סנקציות. קרא, שמונה זמן קצר קודם לכן לשר התקשורת, הוביל את המאבק התקשורתי, והסכסוך בינו לבין בן-חי-שגב סוקר בהרחבה.

נזכיר כי בסופו של דבר השינוי במעמדו של ערוץ 20, כמו במעמדם של שאר הערוצים הייעודיים, נעשה באמצעות שינוי חקיקה שהובילה בכנסת ועדת קיש. הערוצים הייעודיים הפכו לערוצים מסחריים, והפיקוח עליהם הועבר ממועצת הכבלים והלוויין לרשות השנייה, שאתמול נשמע השר קרא מתבטא לגביה כאילו היא תחת שליטתו.

"העונש הגיע", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה, "מועצת הכבלים שילמה את המחיר של 'לא להתיישר'. הענישו אותם והעבירו את זה למי שנתפס כיודע 'לטפל יפה'".