גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה זה תמ"א 38?

מה מאפשרת תמ"א 38 לבעלי הדירות, מה אפשר לקבל מהיזם, מה הקריטיונים לזכאות ואיך יודעים אם אפשר לחזק את הבניין הקיים או שאפשר להרוס ולבנות את הכל מחדש.

מה זה תמ"א 38 / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
מה זה תמ"א 38 / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

במדינת ישראל מאות אלפי דירות ישנות נבנו לפני שנים ארוכות ולא עומדות בתקן הרלוונטי לעמידות בפני רעידות אדמה. כדי להתמודד עם המציאות הזאת ולנסות ולהוביל לחיזוק הדירות הישנות, אישרה ממשלת ישראל בשנת 2005 את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, תוכנית שרובנו מכירים בשמה המקוצר - תמ"א 38.

בנובמבר 2019 המועצה הארצית לתכנון ולבניה קבעה כי  תמ"א 38 תוארך רק עד אוקטובר 2022 ולא עד מאי 2025 כפי שתוכנן במקור. עוד נקבע שרשויות מקומיות שירצו בכך יוכלו להאריך התמ"א עד מאי 2025 בכפוף לגיבוש תוכנית התחדשות עירונית בשטחן והגשתה לאישור עד מאי 2022. לאחר תום תוקף התמ"א חיזוק המבנים יוכל להעשות רק במסגרת אישור תוכנית בנין עיר (תב"ע) ויקוצץ הפטור מהיטלי השבחה הקיים היום. חשוב להתעדכן במינהל ההנדסה ברשות המקומית מה סטטוס תמ"א 38 ברשות הרלוונטית.

מה מקבלים בתמ"א 38?

תמ"א 38 היא תוכנית הנוגעת לכל שטח מדינת ישראל וקובעת כי מבנה למגורים שיעמוד בכמה קריטריונים (יפורטו בהמשך) יכול לזכות בתמריצים משמעותיים - במטרה לקדם את חיזוק הבניין ואת הגברת עמידותו בפני רעידות אדמה. כלומר, הרעיון הוא לנצל את עוצמת השוק החופשי באמצעות הענקת סל זכויות משמעותי ליזמים/ לקבלנים, והם בתמורה יחזקו את הבניין הישן - בהסכמה של בעלי הדירות.

היזם מקבל: זכויות בנייה נוספות לבניין הקיים, המאפשרות בניית דירות נוספות בכמה קומות חדשות שייבנו מעל גג הבניין או/ וגם בקומת העמודים המפולשת. את הדירות הללו יוכל היזם להשכיר או למכור, וכך יהפוך הפרויקט למשתלם כלכלית עבורו. במקרה שמדובר במסלול "הריסה ובנייה" (הסבר בהמשך), מדובר בזכויות נוספות לבניית בניין חדש, שיכלול דירות לבעלי הדירות המקוריים לצד דירות נוספות שיוכל היזם לשווק ולמכור בשוק החופשי.

היזם מתחייב בתמורה לעשות כך: לחזק את יסודות הבניין הישן לשם הגברת עמידות ברעידות אדמה וכן לבנות מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) לכל דירה בבניין במידת האפשר (תמ"א 38 מעודדת בניית ממ"ד - אולם אינה מחייבת לעשות זאת במקרה של אילוצים תכנוניים). במקרה של מסלול "הריסה ובנייה" היזם יבנה בניין חדש לגמרי ויממן לבעלי הדירות הישנות מגורים בשכירות עד תום הבנייה, אז יקבלו דירות חדשות גדולות יותר.

מה בעל הדירה מקבל בתמ"א 38?

  • חיזוק הבניין והגברת עמידותו כנגד רעידות אדמה - מבחינת המחוקק זו ההטבה העיקרית שבזכותה אישרו את תמ"א 38 בממשלה. אך לעתים היא נשכחת בצד לאור ההטבות האחרות. חשוב לזכור שהחיזוק כמו גם המיגון הם חלק עיקרי בפרויקט, גם אם לפעמים המשמעות תהיה מ"ר פחות במרפסת החדשה.
  • זכויות בנייה נוספות המאפשרות תוספת של עד 25 מ"ר לשטח הדירה הקיים - שטח זה יכול לכלול גם ממ"ד, מרפסת ושטח נוסף, אולם הכול בכפוף לאפשרויות התכנון, למאפייני המבנה הישן ולמגרש שעליו הוא בנוי.
  • תמורות על חשבון היזם בבניין המשותף - מעלית חדשה, שיפוץ חדר מדרגות, שיפוץ לובי, חידוש תשתיות משותפות (גז, חשמל, מים) ועוד. ההיקף והאופי של התמורות עשויים להשתנות (לקטון או לגדול) מבניין לבניין בהתאם להצעת הקבלן, לאילוצים תכנוניים, להוראות הרשות המקומית ועוד.

האם אפשר לעשות תמ"א 38 בבניין שלי?

הקריטריונים שנקבעו לזכאות של בניין לתמ"א 38 פשוטים אך מחייבים, ואלה הם:

  • היתר הבנייה שהונפק לבניין בזמן בנייתו ניתן לפני ה-1 בינואר 1980. את התשובה לשאלה הזאת ניתן למצוא במשרדי מינהל ההנדסה ברשות המקומית המחזיקה במסמכים הרלוונטיים.
  • הבניין לא עומד בתקן 413 (תקן ישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה). את הקריטריון הזה ניתן לבדוק באמצעות פנייה לעו"ד או למהנדס הבקיאים בתחום.

מהו פרויקט תמ"א 38 במסלול "הריסה ובנייה" (תמ"א 38/2)?

בעוד המסלול המקורי של תמ"א 38 נגע רק לחיזוק המבנה הישן ולתוספת של דירות חדשות על הגג, בשלב מאוחר יותר הוחלט לבצע כמה תיקונים בנוסח התמ"א המקורית ולקבוע מסלול נוסף - המאפשר לא רק חיזוק ותוספת בינוי, אלא גם את הריסת המבנה הישן ובניית מבנה חדש במקומו. הרעיון שעמד בבסיס התיקון היה לאפשר מסלול ובו תמריץ גדול יותר ליזמים וגם לבעלי הדירות.

מצד היזם: בפרויקט של הריסה ובנייה במסגרת תמ"א 38 מדובר בזכויות נוספות שניתן לעתים לקבל, ביחס למסלול המקורי. הסיבה לדבר היא ניצול של זכויות שנקבעו בתב"ע (תוכנית בניין עיר) ולא נוצלו בעבר בידי מי שבנה את הבניין המקורי. היזם או הקבלן שמקדם תמ"א 38 יכול לשלב בין זכויות התמ"א לזכויות התב"ע ולא פעם מדובר בזכויות נרחבות יותר (אם כי גם הקלות המיסוי ופטורים מסוימים עשויים להשתנות בהתאם).

מצד בעלי הדירות: במקרה של הריסה ובנייה מדובר בקבלת דירה חדשה לגמרי מהקבלן בתום הבנייה. גם במקרה הזה הדירה תהיה גדולה יותר בשטחה ב-25 מ"ר לכל היותר אבל תמיד תכלול ממ"ד, בניגוד לתמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בינוי, שבשל אילוצים תכנוניים עשויה לעתים לא לכלול את החדר המוגן. נוסף על כך, במקרים מסוימים תימצא הדירה החדשה בקומה גבוהה יותר בבניין החדש, שדרוג נוסף שגם הוא שווה לא מעט כסף.

עוד תמריץ משמעותי לבעלי הדירות במסלול הריסה ובנייה הוא שבעוד המסלול הרגיל של חיזוק ותוספת בינוי מחייב בדרך כלל את בעלי הדירות להישאר ולהתגורר בבניין הישן בזמן הבנייה, במסלול זה בעלי הדירות עוברים לדירה חלופית במימון היזם למשך תקופת הבנייה. גובה שכר הדירה לתקופת הבנייה ייקבע במסגרת משא ומתן עם היזם או עם הקבלן, ובעלי הדירות יאתרו בעצמם את הדירות החלופיות.

במקביל, תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מאפשרת גם פתרון חניה מובנה (לעומת תמ"א 38 במסלול הרגיל, ובמסגרתה לא תמיד יש פתרון נוח - או פתרון כלשהו - לחניות של הדירות הקיימות) ופתרונות נוספים לסוגיית העומס על התשתיות כמו גם לתכנון העירוני הכולל הקיים באותו רחוב או באותה שכונה.

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר