הרצליה | בלעדי

הקרקע האחרונה על חוף הים במרכז: נחשפת התוכנית לבניית 11 אלף דירות בחוף התכלת בהרצליה

המתחם הפנוי הגדול ביותר במרכז הארץ לקראת בנייה • ל"גלובס" נודע כי לאחרונה פורסמו מסמכים שמחלקים את מתחם חוף התכלת שבדרום-מערב הרצליה למתחמים לקראת הפקדתו • לאור הפקעות נרחבות הבעלים כבר נערכים להגשת התנגדויות

חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף

זריקת מרץ לבעלי הקרקעות הרבים במתחם חוף התכלת בהרצליה. לאחרונה פרסם מינהל התכנון מסמכים רשמיים בנוגע לתוכנית הבנייה הענקית במתחם חוף התכלת שבדרום מערב-הרצליה. לפי המסמכים השטח יחולק לשבעה מתחמים שכוללים פארק חופי נרחב ויחידות מלונאיות בחלק המערבי שסמוך לים. כן כוללת התוכנית בניית כ-11.5 אלף דירות.

פארק חופי נרחב באזור הים

תוכנית חוף התכלת (הר/2200 א') כוללת כ-2,000 דונם שתחומים בין אזור התעסוקה של הרצליה בצפון, הגבול עם תל-אביב בדרום (כביש 5) כשממזרח ומערב נמצאים הים וכביש החוף. בתחילת 2007 קיבלה עיריית הרצליה, אז בראשות השרה לשעבר יעל גרמן, אישור ממשרד הפנים להתחיל ולתכנן את השטח. מדובר במתחם שמוחזק על ידי מספר רב של בעלים פרטיים. במשך השנים נדונה התוכנית מספר פעמים במסגרת הוועדה המקומית של עיריית הרצליה שבראשה עומד כיום משה פדלון. לאחרונה, כאמור, פורסמו מסמכים רשמיים של התוכנית המסתמנת שמחלקת את השטח לכמה מתחמים. שני מתחמים שבמערב השטח ייכללו פארק חופי, מלונאות ואלפי דירות. החלק המרכזי של השטח יכלול בעיקר בנייה למגורים, ואילו החלקים המזרחיים בתוכנית ייכללו אזורי תעסוקה. כן תכלול התוכנית קו של הרכבת הקלה, מסוף אוטובוסים, ומחלף בהיקף משמעותי (מחלף הרב מכר) שבין היתר יסייע בגישה למתחם המרינה.

"התוכנית כוללת רובע עירוני של רחוב מרכזי, שבו עובר הקו הירוק של הרכבת הקלה, שמגיע מהמשך רחוב אבן גבירול שמגיע מדרום. היא גם מאפשרת פארק מצוקי כורכר וחופי גדול מאוד", מסביר האדריכל דני קייזר, שבעבר שימש כמהנדס עיריית תל-אביב, ושמשמש מזה שנים כמתכנן תוכנית חוף התכלת. גורמים שמכירים את התוכנית עמם שוחחנו ציינו כי התוכנית כוללת במפתיע צפיפות נמוכה מהמקובל באזור - בהשוואה לתוכניות כמו רובע שדה דב ו-3700 שמדרום לחוף התכלת. מדובר בצפיפות של 6 יח"ד לדונם שנחשבת לנמוכה. לדברי קייזר ההסבר לכך טמון בשיעורי הפקעות גדולים במיוחד - כ-70%, שרובם מיועדים לפארק החופי. "הכוונה לקיים דיון על הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית תל-אביב, בחודש נובמבר, מקסימום תחילת דצמבר" צופה קייזר.

כך תיראה מפת חוף התכלת בדרום מערב הרצליה
 כך תיראה מפת חוף התכלת בדרום מערב הרצליה

שווי השטח עומד על כ-24.4 מיליארד שקל

מעבר למשמעויות התכנוניות, להחלטה על הפקדת התוכנית יש משמעויות כלכליות עצומות. מדובר במתחם הבלתי בנוי הגדול ביותר שסמוך לחוף במרכז הארץ, ועל כן הפוטנציאל הנדל"ני שבו רב מאוד. בשנים האחרונות מתקיים בשטחו מסחר ער של קרקעות ספקולטיביות. השמאי ישראל יעקב מספר, כי חטיבות קרקע של 100 מ"ר נמכרות כיום במחירים של 600 אלף שקל ומעלה, וכי הקרקעות היקרות ביותר נמצאות בצפון המתחם. זאת בעוד שהקרקעות בצד המזרחי, המיועדות לתעסוקה, זולות יותר.

יעקב ערך באחרונה בדיקת שווי של המתחם. להערכתו, אחרי שלבי ההתנגדויות והוצאת היתרי הבנייה שוויו הכולל יעמוד על כ 24.4 מיליארד שקל. להערכתו, היום מחירו עומד על כמחצית מכך. ואולם מדובר בהערכות שמרניות מאוד, ויש שמעריכים את המתחם במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים.

"המדינה תהיה חייבת להיות מעורבת מאוד בחוף התכלת מבחינת השקעה בתשתיות, ומי שמצפה שבעתיד הקרוב תירשם התקדמות בשטח - טועה", אומר יעקב. דוגמה בולטת לכך היא מחלף הרב מכר, שהקמתו אומנם כלולה בהסכמי הגג של עיריית הרצליה עם המדינה, ואולם נכון לעכשיו אין כל בטחון שהוא יוקם בזמן הקרוב. יעקב אף צופה כי הפקדת התוכנית תגרור התנגדויות רבות עקב ההפקעות הנרחבות שהיא כוללת
"אנשים שקונים קרקעות במתחם לא מבינים, שמהמגרש של 100 מ"ר שרכשו, יישארו להם בסוף 30 מ"ר", אומר יעקב. "סביר, לפיכך שחלק גדול מהם יתנגדו לתוכנית עקב ההפקעות הנרחבות".

לדברי עורך הדין יוסי מוסרי, המייצג עם שותפתו עו"ד מורן חביב, כאלף בעלי זכויות במתחם, נראה, כי עם תוכניות פינוי שדה דב וקידום תוכנית הבנייה שם, תוכנית חוף התכלת לא רלוונטית. "מדובר בצפיפות נמוכה שאינה מתאימה לתוכנית מודרנית ובייחוד לאחר שמגבלת הגובה בעקבות פינוי שדה דב בוטלה", מסביר מוסרי, שצופה גם הוא גל התנגדויות.