גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פופוליזם וחולשה באירופה? פורטוגל שוברת את הרצף

בום תיירותי גובר, ירידה חדה באבטלה, עלייה בהשקעות זרות וצמיחה נאה - המדינה הדרום-אירופית, שנזקקה לחילוץ לפני פחות מעשור, מציגה התאוששות בהובלת ממשלה סוציאל-דמוקרטית

כיכר רוסיו בליסבון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
כיכר רוסיו בליסבון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בין הדיווחים על מיתון מתקרב בגרמניה להשפעות השליליות של הברקזיט ומלחמת הסחר על הכלכלה האירופית, מדינה אחת בגוש האירו מציגה בשנים האחרונות דופק כלכלי חיוני יותר מהשאר - פורטוגל. כשהיא נהנית מבום תיירותי הולך ומתגבר, מירידה חדה בשיעור האבטלה ומצמיחה שנתית חזויה של 1.7% - המדינה הדרום-אירופית, שהייתה זקוקה לחילוץ לפני פחות מעשור, משגשגת היום יותר מבכל רגע שעבר מאז.

"העתיד הוורוד של פורטוגל מעניק קצת תקווה לאירופה", קבע בחודש שעבר ה"פייננשל טיימס", קצת אחרי שסוכנות דירוג האשראי מודי'ס הקפיצה את דירוג המדינה מ"יציב" ל"חיובי".

ההצלחה של פורטוגל, על אף שהיא עדיין צנועה ובולטת בעיקר על רקע היחלשות מדינות אחרות ביבשת, היא גם נקודת אור נדירה לסוציאל-דמוקרטים באירופה.

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, הצטרפה ב-2011 פורטוגל למדינות אירופיות אחרות ונזקקה להלוואות עתק מגוף המורכב מהבנק המרכזי האירופי, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית כדי לשרוד. גוף זה השית עליה צעדי צנע חמורים, שכללו קיצוץ במשכורות המגזר הציבורי וקיצוץ בפנסיות ובתשלומי רווחה. מי שנבחרה לבצע את המשימה הקשה של קיצוץ ופיטורים הייתה המפלגה השמרנית (PSD). בסך הכול, קיבלה פורטוגל 78 מיליארד אירו בהלוואות בחמש השנים שאחרי 2011.

כמו ביוון, בספרד ובמדינות אחרות, משטר הצנע הכלכלי גרר תגובת נגד פוליטית - והבחירות הכלליות שהתקיימו ב-2015 הובילו למעשה למבוי סתום פוליטי. השמרנים אולי זכו במספר המושבים הגדול ביותר, אולם נכשלו בהקמת קואליציה. הצנע שחק את התמיכה בהם ובשותפיהם לקואליציה, וממשלת מיעוט שהקימו לא שרדה הצבעת אי-אמון כמה חודשים אחרי הבחירות.

קואליציה נגד הצנע

בשלב זה עלה לבמה אנטוניו קוסטה. הפוליטיקאי הסוציאל-דמוקרטי כיהן במהלך שנות המשבר הכלכלי כראש העיר ליסבון, ובבחירות של 2015 הוביל את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (PS). קוסטה, 58, פוליטיקאי ותיק ומנוסה, הצליח להקים אחרי כישלון השמרנים את מה שכינה "קואליציה נגד הצנע" - בעזרת שיתוף פעולה עם מפלגת השמאל הפורטוגלית (Left Bloc) והמפלגה הקומוניסטית. שיתוף פעולה הוא דבר נדיר בשמאל, גם בפורטוגל, ורבים חזו לממשלת המיעוט שהקים קץ מהיר.

זה לא קרה, וכך, בעוד מפלגות סוציאל-דמוקרטיות ברחבי היבשת נחלשות-על-סף-קורסות, ושמות קץ למסורת פוליטית של יותר ממאה שנים, דווקא בפורטוגל הובילה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית את המדינה בבטחה להתאוששות כלכלית. קוסטה עשה זאת על ידי שורת צעדים שבעצם ביטלו חלק מצעדי הצנע: הוא ביטל את הקיצוץ החד בפנסיות והעלה אותן חזרה ב-30%, הוא העלה את שכר המינימום, והשיב את השכר הממוצע לרמתו מלפני תקופת הצנע.

בריסל התנגדה

הוא עשה זאת בתחילה, למורת רוחה של בריסל והמלווים, על ידי העמקת הגירעון. למעשה, פורטוגל היא מעין תקדים עדכני למה שהממשלה הפופוליסטית באיטליה ניסתה לעשות בשנה שעברה מאז שעלתה לשלטון (ועד שהתפרקה) - להמריץ את הכלכלה באמצעות קיצוץ מסים, העלאת שכר ובעיקרון - הזרמת כסף לצד הביקוש בשוק והגדלת הצריכה.

בפורטוגל המדיניות הוכיחה את עצמה: האבטלה ירדה ל-6.7%, התמ"ג חזר לרמתו לפני המשבר של 2011, וההשקעות במדינה זינקו. בשנה שעברה עמדה הצמיחה בתמ"ג על 2.7%, יותר מהממוצע בגוש האירו.

חלק מהמומחים הכלכליים סבורים כי נסיבות אחרות שיחקו תפקיד מרכזי בהצלחה. חלק ממבקריו של קוסטה אומרים כי הוא פשוט "קוצר" את פירות הרפורמות וצעדי הצנע שיזמה הממשלה הקודמת, וכי ההצלחה של פורטוגל נובעת בין השאר מחולשתן של כלכלות אחרות. קוסטה עצמו אינו חושב ככה, ומסייע להפוך את עצמו למעין "מודל סוציאל-דמוקרטי" לאירופה.

"אנשים היו מאוד סקפטיים לגבי המדיניות הכלכלית שלנו", אמר בראיון בחודש שעבר ל"פייננשל טיימס", "אבל הראינו שאפשר גם להעלות שכר, גם להגביר השקעות פרטיות ולצמצם אבטלה - ובאותו הזמן לנהל תקציב ציבורי איתן".

אכן, אחרי החריגה מהגירעון המותר לפי כללי גוש האירו, בשנים האחרונות הממשלה שינתה את המגמה וצמצמה אותו בהדרגה. בשנה שעברה עמד הגירעון על 0.2% מהתמ"ג בלבד - השיעור הנמוך ביותר מאז שפורטוגל הפכה לדמוקרטיה לפני 45 שנים. השנה - לפי הערכות - תצליח פורטוגל לשמור על תקציב מאוזן לחלוטין, בסגנון ה"אפס השחור" של גרמניה. זה מה שהוביל את מודי'ס להעלות את דירוג המדינה ל-Baa3, מה שמשיב את המדינה לקטגוריה "חיובית" מבחינת השקעות. הסוכנות ציינה לחיוב את הקטנת שיעור החוב הממשלתי, שלווה בצמיחה וברפורמה במערכת הבנקאית.

יש גם סיכונים

עדיין, ישנם סיכונים לכלכלה. המדיניות של קוסטה - וההיסטוריה הכלכלית של המדינה בעשור האחרון - הובילו לכך שיחס החוב-תוצר של פורטוגל הוא השלישי בגובהו בגוש האירו (אחרי יוון ואיטליה). בנוסף, ממשלתו של קוסטה לא חפה משערוריות. האשמות על נפוטיזם ועל הקשרים המשפחתיים הענפים בתוך המפלגה הסוציאל-דמוקרטית כמעט הביאו לנפילת הממשלה בהצבעת אי אמון. בקבינט, למשל, מכהן זוג נשוי - שר הפנים והשרה לענייני ים, וכן אב ובתו בשני תפקידים שונים. שחיתות אינה כה חריגה, והמדינה נמצאת רק במקום ה-34 במדד התחרותיות העסקית של הפורום הכלכלי העולמי (ישראל ניצבת במקום ה-20).

באחרונה גם פתחה ממשלת פורטוגל בקמפיין לעודד תושבים שעזבו בגלל המצב הכלכלי בשנות המשבר, לחזור אליה, ומציע לתושבים חוזרים מענקים כדי להיקלט מחדש במדינה ותשלומי מס מופחתים לחמש שנים. סקר שהתקיים באחרונה בקרב מנכ"לים של חברות העלה כי אחת הבעיות העיקריות שלהם היא גיוס כוח אדם. כמו במדינות אחרות באירופה, שיעור הילודה בפורטוגל נמוך ומביא לגידול שלילי, אם לא מביאים בחשבון הגירה למדינה (ראו מסגרת).

גם המבקרים וגם התומכים אומרים כי גם למזל יש יד בהצלחה הפורטוגלית. התיירות, במיוחד, בעידן של עלייה מתמדת במספר התיירים, ועל רקע צניחה במספר המבקרים ביעדים כמו טורקיה, היא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה הפורטוגלית. בחצי השנה הראשונה של השנה עלה מספר התיירים, לפי הערכות, ב-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עוד ניצחון בדרך?

בחודש הבא יתקיימו בחירות בפורטוגל. על רקע הישגים אלה, הסקרים חוזים ניצחון לקוסטה ולסוציאל-דמוקרטים. ה"תופעה האיברית" - הצלחת הסוציאל-דמוקרטים בפורטוגל ובספרד (שגם בה מכהן ראש ממשלה סוציאל-דמוקרטי בממשלת מיעוט) - אמורה להמשיך להתקיים. קוסטה שיבח את הדרך הסוציאל-דמוקרטית כשיטה להילחם בפופוליזם הגואה באירופה. "בניגוד לפופוליסטים", אמר בנאום בפרלמנט האירופי, "אנחנו לא מנצלים את הפחדים של אנשים, אלא מעניקים להם במקום זאת תקווה לעתיד".

בנוגע לדרך השלטון האפשרית, אמר קוסטה כי יעדיף תסריט של ממשלת מיעוט ללא קשר לתוצאות הבחירות (אלא אם כן יעניק לו הציבור רוב מוחלט). אחד מסודות ההצלחה שמנעו בחירות מוקדמות בארבע השנים האחרונות, אמר, היה העובדה ש"כל מפלגה הייתה נאמנה לקווים שלה. קואליציה הייתה פתרון הרבה פחות יציב". במילים אחרות, הבהיר, "עדיף לא להרוס חברות טובה באמצעות נישואים רעים".

ויזה תמורת השקעות: פורטוגל הפכה למקום המפלט של העולם

ברזילאים שקצו באלימות המשתוללת בארצם ובשחיתות; טורקים חילוניים שמאסו בסגנון השלטון הדיקטטורי של ארדואן ותושבי הונג-קונג עשירים שאינם רואים את עתידם באיחוד עם סין - פורטוגל הפכה בשנים האחרונות למעין מקום מפלט לתושבי המעמד הבינוני-גבוה מרחבי העולם. היא עשתה זאת באמצעות הצעת "ויזת זהב" - אפשרות לקבל ויזה שמאפשרת תנועה חופשית במדינות שנגן, שאין ביניהן גבולות, וקבלת אזרחות אחרי שש שנים - למי שיקנה נדל"ן, ישקיע בחברה או יעסיק עובדים מקומיים.

בתחום הנדל"ן, למשל, כל מי שקונה נכס בעלות של חצי מיליון אירו זכאי לוויזה זו, או אפילו רק 350 אלף אירו, אם הם מושקעים בבניין שהממשלה הגדירה כזקוק לשיפוץ (עלות השיפוץ היא על הקונה). המחירים הנמוכים-יחסית של הנדל"ן בפורטוגל, שעלו בשנים האחרונות, מאפשרים לא רק למיליונרים לבצע את המהלך, אלא גם למי שמעוניינים להעתיק את חייהם למדינה.

לפי נתוני הממשלה, אף על פי שהתוכנית החלה ב-2012, היא צברה תאוצה רק בשלוש השנים האחרונות, עם התאוששות הכלכלה בפורטוגל. כ-7,500 בני אדם כבר קיבלו "ויזת זהב" כשהם מכניסים 5 מיליארד אירו לכלכלה הפורטוגלית. גם מדינות אחרות שנמצאו במשבר, כמו יוון, מציעות תנאים דומים, אבל היציבות שהפגינה פורטוגל מאז 2015 ככל הנראה שכנעה רבים באשר לעתיד האופטימי של המדינה.

המהגרים באמצעות ויזה זו הם חלק מגל הגירה רחב יותר. בשנה שעברה עלה מספר התושבים הזרים שעברו לפורטוגל ב-93 אלף בני אדם לעומת השנה הקודמת. כיום עומד שיעור התושבים שנולדו מחוץ לפורטוגל על כ-5% מהאוכלוסייה (חצי מיליון בני אדם). רבים מעריכים לא רק את ההזדמנות הכלכלית, אלא מה שנראה כקבלת פנים חיובית מצד האוכלוסייה המקומית - נכון לעכשיו. פורטוגל זקוקה בהחלט לידיים עובדות ולהגירה חיובית אם ברצונה לצמוח. כמו ביתר מדינות אירופה, שיעור הילודה בה קטן והגידול באוכלוסייה שלילי.

בין המהגרים החדשים ישנם גם כמה מאות ישראלים, לפי הערכות. ממשלת פורטוגל הפכה את האפשרות לישראלים להוציא דרכון פורטוגלי לקלה יותר, בנימוק רשמי של רצון לכפר על גירוש היהודים מחצי האי האיברי במאה ה-15. עסקי הוצאת הדרכונים הפורטוגליים לישראלים (בעלות של אלפי שקלים) וגם עסקי השקעות הנדל"ן לישראלים בפורטוגל משגשגים גם הם.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות