קמפיין הרשתות החברתיות של מפלגת יהדות התורה: הכוכבים - הרבנים ויאיר לפיד

למרות האיבה של הרבנים לקידמה ולאינטרנט, במפלגה גייסו מנהלי קמפיין לרשתות החברתיות, שם נמצאים צעירי המגזר • מנהלי הדיגיטל של המפלגה: "האינטרנט הפך מנושא נישתי לחוד החנית של הקמפיין. המטרה - להביא שוב את המנדט השמיני שקיבלה המפלגה בבחירות האחרונות"

ישראל מאיר ויוני איזנשטיין, מנהלי צוות הדיגיטל של קמפיין יהדות התורה / צילום: כדיה לוי
ישראל מאיר ויוני איזנשטיין, מנהלי צוות הדיגיטל של קמפיין יהדות התורה / צילום: כדיה לוי

ב-2019 חל שינוי בקמפיין הבחירות של יהדות התורה - המפלגה החרדית האשכנזית: לא רק מאמרי מערכת בעיתוני מגזר כגון "המודיע", "המבשר" ו"יתד נאמן"; לא רק כותרות מודפסות ופמפלטים על לוחות וקירות ברחובות המגזר, אלא מסרים בעמוד פייסבוק יעודי במימון של המפלגה.

לרבים בציבור הישראלי פעילות פייסבוק, ובפרט פעילות פוליטית נראית כמובנית מאליה, אך עבור יהדות התורה והבוחרים האורתודוקסים מדובר בחידוש אמיתי. עוד לפני הבחירות לכנסת ה-21 פתחה קבוצה של פעילים עמוד אוהדים בפייסבוק, אך האמירה הרשמית של המפלגה הייתה אז שאין לה נגיעה לנעשה בעולם הדיגיטלי. עכשיו, בפעם הראשונה הכירה המפלגה בצורך לקדם מסרים לציבור חרדי דרך הרשתות החברתיות.

הציבור החרדי הוא צרכן חדשות משמעותי, והנוכחות של צעירים חרדים בפייסבוק מורגשת היטב. הרבנים המובילים את הציבור החרדי הצליחו להטיל עליו מגבלות על צפייה בטלוויזיה אי שם בשנות ה-50 וה-60, אך המהפכה הטכנולוגית של הסלולר פוספסה על ידם, והם לא הצליחו לחסום את השימוש הנרחב בניידים ובצריכת תוכן און ליין. כיום לחרדים יש טלפונים כשרים, כלומר מסוגים המגבילים חשיפה לתכנים מסוימים, ורבים מה נמצאים ברשתות החברתיות.

יוני אייזנשטיין וישראל מאיר מנהלים עבור יהדות התורה את צוות הדיגיטל בקמפיין 2019 מועד ב', עם דגש על תכנים בעמוד הפייסבוק של המפלגה. השניים הצביעו על המנדט השמיני שקיבלה המפלגה בבחירות האחרונות כ"מנדט דיגיטלי". כלומר לדבריהם, יהדות התורה הצליחה להרחיב את מעגל התומכים באמצעות פעילות דיגיטלית וזאת כיוון שכיום חרדים צעירים רבים נמצאים יותר בפייסבוק מבעיתוני המגזר.

"המאבק על המנדט השמיני, זה מצוין לנו. זה בדיוק המסר שלנו שכל קול קובע ואין לנו את המנדט השמיני בכיס. צריך להזיע כדי להשיג אותו כי השמיני זה הבונוס שלנו", אומר ישראל מאיר. אייזנשטיין מוסיף כי "הדרך שלנו היא להגיע למעגלים נוספים. אנחנו חושבים שיש לנו ציבור תומכים שגדול יותר מ-250 אלף איש. אנחנו רוצים להגיע ל-280 אלף בוחרים והדרך אליהם עוברת דרך סרטונים ומסרים בפייסבוק".

מה המשמעות של קמפיין דיגיטל עבור יהדות התורה?

מאיר: "הדיגיטל הפך מנושא נישה, למנה העיקרית. זה נותן כוח רב לקמפיין של יהדות התורה. אם בבחירות מועד א', היינו צריכים עדיין להסביר שהנוכחות הדיגיטלית רלוונטית ליהדות התורה, הרי שהפעם, במועד ב', כבר אין מי שמתווכח על כך".

תסביר

"האינטרנט הפך לחוד החנית. לחרדים יש אינטרנט מבוקר ומסונן והם משתמשים בזה ומרגישים חלק ממערכת הבחירות".

במה זה בא לידי ביטוי?

"הסרטון תגובה שלנו לסרטון הווטסאפ של לפיד. התחלנו להפיץ אותו ללא קידום, אבל הייתה לזה תפוצה משמעותית, ופולו-אפ בכלי התקשורת המרכזיים. זה הופץ חזק בווטסאפ. כולם דיברו על זה כסרטון ששינה את כללי המשחק. זה דבר שלא יכול היה לבוא לידי ביטוי בעיתון מודפס".

איזנשטיין: "אחרי הסרטון של לפיד, שראינו אותו כאנטישמי, הציבור החרדי ציפה מאיתנו להגן עליהם. הם חשבו שהסרטון שלנו הוא התשובה להסתה. זה כבר לא רק קמפיין של לקרוא לאנשים להצביע, אלא קמפיין שמייצג את הציבור שלנו ולכן היה לנו חשוב לתת תשובה מידית, וגם להגיע לעוד אנשים שיראו שיש להם מי שמגן עליהם".

מדוע הדיגיטל שלכם ממוקד כל כך באנטי יאיר לפיד, ולא בליברמן שמעביר מסרים אנטי חרדים קשים הרבה יותר?

איזנשטיין: "אנחנו בכוונה מתעלמים ממנו בקמפיין. הוא חבר שלנו. הוא עושה את כל הקמפיין שלו לצרכים פוליטיים ויום אחרי הבחירות הוא יהיה 'שותפי ליברמן'. אנחנו לא עושים סרטון שמחבק אותו, כי הוא רק מחכה שמישהו יגיב אבל ליברמן הוא אח וחבר. מנגד, יאיר לפיד קיבל את תדמית שונא החרדים כי הוא גרם לחרדים לפחד ממנו כאשר היה שר האוצר".

מה אתם מציעים לעשות שונה בקמפיין מועד ב'?

"אני מייעץ להמשיך באותו הכיוון ולהעצים זאת. אנחנו חושבים שהצלחנו לאחד קהיליות שלא תמיד היו קרובות למפלגה, כמו אנשים צעירים. לדעתי, הציבור רוצה להרגיש חלק מן הקמפיין של יהדות התורה והצלחנו לפרוט על נימי הרגש של אנשים. בעולם החרדי, יש קונפליקט מסוים. הדיגיטל פונה לצעירים, אבל הדגשנו גם מסרים שמיועדים לחרדים העובדים".

מאיר מציין שהתכנים העדיפים הם גדולי הדור.

"עבור החרדים, הגורם מספר אחת הם הרבנים. חלילה אם אחד מן הרבנים יסיר את תמיכתו מן המפלגה, לא תהיה משמעות לשום סרטו ושום פעולה בדיגיטל. אפילו הפעילות של הח"כים ברחבי הארץ, לא תשנה. המפלגה לא מתמודדת ללא תמיכת הרב. זה הדבר הכי חשוב לאברכים ומכאן מגיעים קטעי הווידאו שבהם רואים את הרבנים לומדים תלמוד".

איך אתם מתמודדים עם המלצת המשטרה נגד ליצמן?

מאיר: "לא מתעסקים בזה בדיגיטל בכלל. זה במישור המשפטי. יהדות התורה לא עושה פה קמפיין 'הוא זכאי' ודעתי האישית היא שקמפיין מן הסוג הזה גם לא יעזור. ליצמן נאבק בנושא בזירה המשפטית, והוא אינו מוטרד מירידה בתמיכה ציבורית".

המפלגה לא משלבת נשים ברשימה לכנסת, אבל בעמוד הפייסבוק יש סרטונים עם נשים. קצת צבוע מצידכם, לא?

"ממש לא צביעות. לא כל מי שמופיע בסרטון יכול להיות ח"כ. בליצמן תומכים אנשים שמאמינים בצריכת קנאביס, זה אומר שהם יכולים להיות מועמדים? לפי השקפת העולם החרדית, אישה לא צריכה להיות חברת כנסת וזה שהיא מופיעה בסרטון לא מקנה לה כניסה. עבורנו, אישה היולדת 10 ילדים ומגדלת אותם במסירות, היא יותר חשובה מחברת כנסת חרוצה ומעמדה יותר מרגש".