ריבלין: "אעשה כל מאמץ מתוקף תפקידי כדי שלא יהיו בחירות שלישיות"

נשיא המדינה אמר את הדבר ב"ועידת המשפיעים" של ערוץ 12 • כשנשאל בנוגע לכך שנתניהו לא החזיר את המנדט להקמת הממשלה לאחר שנכשל בכך, השיב: "האם התאכזבתי? אני הופתעתי" • יו"ר כחול לבן בני גנץ: מוכן לעימות אחד על אחד מול נתניהו

ראובן ריבלין נשיא המדינה / צילום: אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ', חדשות 12
ראובן ריבלין נשיא המדינה / צילום: אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ', חדשות 12

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אומר הבוקר (ה') ב"ועידת המשפיעים" של ערוץ 12 כי כמו רוב אזרחי ישראל הוא רואה בחומרה רבה את האפשרות שתתקיימנה בחירות שלישיות תוך שנה, וכי "כמי שנקרא אזרח מספר אחד אעשה כל מאמץ שתימנע כל אפשרות לבחירות שלישיות. אעשה כל מה שאני צריך לעשות מתוקף תפקידי על פי החוק כדי שלא יהיו בחירות שלישיות".

בתשובה לשאלה אם יפעל להקמת ממשלת אחדות אמר: "האפשרויות כמובן תלויות בתוצאות הבחירות. הכנסת היא בית הנבחרים, והממשלה מקבלת את אמון הכנסת לאחר בחירות בהתאם לכתוב בחוק. אין לנו חוקה - עד הבחירות האחרונות הייתה חוקה לא כתובה, היו כללי משחק ברורים. אם היינו מבקשים לשנות, היינו עושים זאת רק לגבי הקדנציה הבאה של הכנסת. הואיל וניתן היום להתעלם מחוקה בלתי כתובה, אנחנו צריכים ללמוד את החוק על מנת לשמר את אותן המערכות שישמשו חוקה בלתי כתובה בישראל על מנת שלא תהיינה הפתעות כאלה ואחרות".

הוא נשאל האם התאכזב כשנתניהו לא החזיר את המנדט להקמת הממשלה לאחר שנכשל בכך, והשיב: "האם התאכזבתי? אני הופתעתי. מה שעומד על סדר היום בדמוקרטיות, בעיקר בימינו, הם נושאים פופוליסטיים שמאפשרים לאנשים לרכוש את הכוח הדרוש כדי לנהל את המדינה".

יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, התייחס בוועידה לנסיעת נתניהו הבוקר ללונדון: "מסעות בנימין נתניהו שמתרוצץ ממקום למקום - זורה חול בעיני אנשים. אני אומר לכם חד משמעית שמה שפוטין עושה זה בגלל האינטרסים שלו ושל רוסיה ולא בגלל נתניהו. מה שטראמפ עושה זה בגלל האינטרסים שלו ושל ארה"ב ולא נתניהו. אני מציע לו במקום לנסוע ללונדון, שייסע לחדרה, לאיפה שאנשים משעממים אותו.

עוד אמר על המאמצים של נתניהו להציל קולות בימין " פייגלין מסמם אותנו עד בית המקדש. עוצמה יהודית גזענים. ואת זה נתניהו מנסה להכניס לקודש קודשי ישראל - וזה משרת רק דבר אחד: את האינטרסים שלו שיוכל להמשיך".

בני גנץ / צילום: אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ', חדשות 12
 בני גנץ / צילום: אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ', חדשות 12

גנץ מתח ביקורת קשה על מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שהתיר לנתניהו לקחת הלוואות למימון משפטו: "המבקר עובד בשביל נתניהו. השקיפות היא אם כל הפתרונות. שיילך לבנק ויבקש חוזה רגיל. המבקר עשה שגיאה חמורה. הוא יצר מציאות שמפטרת את ועדת ההיתרים, והלך לכיוון חדש שבו הוא מסדר את הקלפים לנתניהו". עוד אמר כי הוא מוכן לעימות אחד על אחד מול נתניהו.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק מהמחנה הדמוקרטי אומר כי הימין בישראל שכח מה זה להיות ציוני. בראיון בוועידה עם עמית סגל אמר ברק: "הדמוקרטיה הישראלית במצב חירום. בסיכון ממשי. אנחנו נמצאים צעדים בודדים ממצב של הונגריה וטורקיה. השורש של העניין הוא העובדה שהימין בישראל שכח מה זה להיות ציוני. מי ששכח את 4 הדברים הבאים - מי שפועל כדי להחליש את בית המשפט, כדי לדכא את ארגוני זכויות האדם, כדי לשתק את התקשורת הישראלית, וכדי לכרסם בערכי צה"ל, כשאומרים שאלאור אזריה הוא גיבור, ולא איזנקוט -הם שכחו מה זה להיות ציונים". 

מהליכוד נמסר בתגובה: "ההתקפה של גנץ נגד שומר סף בכיר כמבקר המדינה היא חציית קו אדום. השמאל שתמיד מזדעק נגד פגיעה בשומרי סף פתאום מתיר כל השתלחות משולחת רסן ובכך נחשפת צביעותו. הממשלה היחידה שגנץ יכול להקים היא ממשלת שמאל-ערבים. אין לו ממשלה אחרת כי הליכוד לא ישב איתו. מחיאות הכפיים לגנץ באולם ועידת המשפיעים של ערוץ 12 רק מוכיחות שוב שזה כנס פוליטי נגד נתניהו. ממה כבר אפשר לצפות מכנס שמתקיים בחסות ארגון השמאל "מפקדים למען ביטחון ישראל", ארגון שפעל נגד נאום נתניהו בקונגרס האמריקאי".