האימפריה הבריטית מכה שנית: מבחן דרכים חוגג 25 שנים

כתב "גלובס" מציין 25 שנה של מבחני רכב על סיפונה של אחת המכוניות היקרות, החזקות, המפוארות והמהירות שנמכרו אי-פעם בישראל • איך נראה העולם מבעד לעיניהם של הטייקונים?

את מדור מבחני הדרכים של "גלובס" התחלתי לכתוב בספטמבר 1994. באותה עת שוק הרכב החדש היה שונה מאוד מהנוכחי ופסגת השאיפות המוטוריות של המעמד הבינוני הייתה משפחתית יפניות בצבע כסוף. על רכב ליסינג צמוד מהעבודה בקושי שמעו אז, רכבי כביש-שטח היו כלי עבודה, שהוסבו לסמלי מעמד ומותגי פאר היו נחלתם של אליטות קטנות.

25 שנים חלפו מאז, שבהם עברו במדור בערך 1,400 רכבי מבחן חדשים. כיום שוק הרכב הישראלי הוא גדול, עדכני, מתוחכם ונטול כל עכבות מעמדיות, כזה שמעצים את האגו והסטטוס של בעלי רכבי יוקרה באמצעות הרשת החברתיות.

לפיכך, לרגל יובל ה-25 החלטנו להקדיש את המדור למבחן הקצה העליון והקיצוני של שוק הרכב הישראלי, שמשקף אולי יותר מכל את השינוי בשוק ובתרבות המוטורית המקומית - בנטלי קונטיננטל GT החדשה.

עם תג מחיר של כ-2.2 מיליון שקל אחרי תוספות, זו המכונית הסדרתית היקרה ביותר, החזקה ביותר, המהירה ביותר (333 קמ"ש) וללא ספק עתירת הסטטוס ביותר, שיצא לנו לנהוג עד כה על כבישי ישראל.

אף אחד לא קונה בישראל רכב ב-800 אלף דולר אחרי מסים כדי להיעלם ברקע. גם אם ממש תרצו להיעלם, קונטינטל GT החדשה לא תאפשר לכם. יש לה עיצוב חושני ומרהיב עם חרטום מאסיבי שבמרכזו גריל "מורשת" ענק ומבריק, זכר לשורשיה של החברה בחברה האריסטוקטית של שנות ה-30 במאה הקודמת. פרופיל הצד שלה נשלט על ידי גג קמור, שמשתפל בחדות מעל חלונות דמויי טיפה לעבר קשתות גלגלים עצומות מאחור ומסתיים בזנב "מהיר", ששובר את המאסה עם שמשה כמעט אופקית המחפה על תא מטען קצר.

רכב
 רכב

כל העסק צבוע בשכבות צבע כה עמוקות עד, שהן נראות לעיתים כמו אשליה תלת ממדית. במקרה שלנו, בצבע ירוק מרוצים בריטי קלאסי. הוסיפו לכך חישוקי 22 אינץ' בכרום בוהק - אופציה של כ-60 אלף שקל - רוחב רציני וסמלים המכונפים של בנטלי. קיבלתם מכונית, שגורמת לעוברי אורח ולנהגים חולפים בישראל לשלוף את הטלפון, לצלם סלפי ולהעלות אותו ל"סטורי" מהר יותר מכל שולף במערב הפרוע. חלקם עשו זאת תוך כדי נהיגה ב-100 קמ"ש.

הדלתות הרחבות של ה-GT מאפשרות כניסה נוחה למושבים הקדמיים ומרגע שהן נטרקות נחשפים הנוסעים לעולם ערכים ומושגים שונה מאוד מזה של תעשיית הרכב "הנורמלית". לא נתעכב כאן על תהליך בחירת ריפוד העור הייחודי, על הדור השלישי של אומני עבודת יד, שמקדישים עשרות שעות לעיבוד משטחי העץ הייחודיים ולתפירת העור מרהיבה, שמכסה את המושבים ואת התקרה(!). גם לא על העובדה שאפילו תפירה של פס מיוחד ושאר אופציות אסתטיות יכולות להוסיף למחיר הבסיס אלפי דולרים.

נסתפק בכך, שגם אם יש לכם הפרעה חמורה, תתקשו למצוא פגמים בגימור, בדיפון ובבידוד הרעשים וממילא כל רכב שונה ממשנהו ותפור לדרישת בעליו (מי אמר מצית סיגריות מזהב 18 קראט ולא קיבל?). אבל, אם היינו חייבים למצוא נקודות ביקורת היינו מציינים, שמערכת המולטימדיה החדשה בעלת המסך הרוחבי, שהיא טובה מאוד לכשעצמה, נלקחה מהמאגר הסדרתי של פורשה פנאמרה, שעולה כמחצית מהבנטלי, וכך גם לוח המחוונים הדיגיטלי הרב-תכליתי.

גם המושב האחורי ירגיש קצת דחוק עבור מבוגרים בגודל מלא, למרות תוספת של 10 ס"מ לבסיס הגלגלים בדור החדש, ואילו תא המטען, שמדופן בשטיחי צמר טבעי עמוקים, שהייתי שמח לשים בחדר השינה הפרטי, לא יכיל יותר משלוש-ארבע מזוודות של לואי ויטון.

בשורה התחתונה השהייה בתא של ה-GT היא חוויה רב חושית עשירה ומעודנת, שגורמת לכם לרצות לעטות כפפות משי לפני האחיזה בהגה ולהוריד את הנעליים בכניסה.

אגב, הורדת הנעליים עשויה להיות רעיון מצוין לאור העובדה, שדוושת האלומיניום המלוטשת שמתחת לכף רגל ימין שולטת על מנוע 12 צילינדרים בנפח 6 ליטר עם טורבו כפול, שמייצר 635 כ"ס ומומנט של 90 קג"מ, ומשודך לתיבת ספורט כפולת מצמדים חדשה מפיתוח של פורשה.

מהנדסי בנטלי אמנם אמונים על הגשמת פנטזיות של כוח ומהירות ללקוחותיהם אך גם הם מודעים היטב לכך, שמיצוי של עוצמה כמו של המנוע הזה על כביש ציבורי היא הזמנה לצרות עם כוחות החוק בארבע יבשות. לפיכך המכונית עושה את המרב לשכנע אותך לנהוג במתינות.

לפיכך צריך להפעיל לחץ מודע על הדוושה ולבחור במצב התכנות הספורטיבי כדי להתחיל למתוח את שריריו של המנוע. כשזה קורה הוא משנה את קולו מלחישה בלתי מורגשת ליללה מסעירה עם שריקת טורבו, נוסח מכונית מסלול ומעיף את המאסה של יותר משניים ורבע טון בקצב, שיותיר על גבכם סימנים בתצורת היהלום המפורסמת של ריפוד העור של בנטלי. אין כאן בעיטה אגרסיבית, כמו במכוניות הספורט של הפרולטריון, אלא תאוצה הדרגתית ומעודנת שתותיר אתכם ללא נשימה.

וזה לא אומר, שליטוף קל של הדוושה לא יכניס אתכם לצרות על כבישי ישראל. אתם עדיין יכולים למצוא את עצמכם משייטים ב-150 קמ"ש, כאשר המנוע מסתובב ב-1,200 סל"ד ומחצית מהצילינדרים שלו מושבתים. שמרו בכיס את כרטיס הביקור של עורך הדין.

מתחת לכסות הבריטית ניצבת ה-GT על פלטפורמה, שפותחה במשותף עם החברה-האחות פורשה, וטאץ' ההנדסה הגרמנית בהחלט ניכר. מערכת מקיפה של מתלי אוויר בכל הפינות, הנעה כפולה ומערכת איזון ממוחשבת לאיזון המרכב מספקים את הנוחות האולטימטיבית והשיוט הנינוח למרחקים, שלקוחות בנטלי מצפים להם.

אבל בהינף מתג - למעשה בחירה בתפריט - ניתן לחדד ולהאיץ את כל תגובת המערכת, להקריב חלק מהנוחות ולקבל חוויית " GT הארד-קור" עם תגובה חדה ומהירה של ההגה, העברה של מירב הכוח לגלגלים האחוריים, ביטול כמעט מוחלט של נטיית הגוף בפניות וטשטוש מרשים של תחושת המאסה.

כל זה רלוונטי כמובן למקרה ששריינתם לעצמכם איזה מסלול מרוצים פנוי. בעיר הצפופה המאסה מורגשת הרבה יותר ואתם לא רוצים להותיר איזו שריטה לא אופנתית על החישוקים הנוצצים, שעולים כ-15 אלף שקל. ליחידה. השלדה והאלקטרוניקה משתלבות היטב ויענו על הדרישה של נהגי מרוצים בדימוס לצד נהגי שבת.

עם תג מחיר אסטרונומי ומחירי אופציות מפילי-לסת קל לפטור את בנטלי קונטיננטל GT בתור סמל סטטוס ללקוחות מהאלפיון העליון, שכבר ראו, קנו ונסעו בהכל. בנטלי לא בררנית ותקבל בחיבוק גם את עולם הכסף החדש, שרחוק מאד מהשורשים האריסטוקרטיים שלה. אבל מאחורי ההיבט החברתי-תדמיתי חבויה מכונית ספורט-תיור מלוטשת ומרשימה, עם רזרבות כוח וריגושים חבויים, שבכמותם טרם נתקלנו בשום מכונית כביש סדרתית. ולמרות המורשת זו לא "מכונית ספורט לג'נטלמנים" אלא מכונית ספורט מרגשת. נקודה. 

חלק מהמתחרות

מרצדס S קופה 63AMG

1.82 מיליון שקל הוא מחיר הבסיס של גרסת הקופה של מרצדס S63-AMG החדשה. המכונית נמתחת לאורך של יותר מ-5 מ', ומציעה מרחב פנים מרווח, מפואר ועמוס היי-טק לארבעה נוסעים. המנוע הוא V8 טורבו בנפח 5.5 ליטר, שמייצר 585 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות

ב.מ.וו M8

סדרה 8 קופה החדשה כבר משווקת בישראל ודגם העל החדש שלה, M8, צפוי להגיע בתחילת השנה הבאה. הוא חולק את עיצוב הקופה האלגנטי-אגרסיבי של הסדרה ואת התא האלגנטי-טכנולוגי, ומוסיף עליהם שלדת ספורט עם כיול ייחודי וגרסה מתוגברת של מנוע ה-V8 טורבו בהספק של 600 או 617 כ"ס. הזינוק ל-100 אורך 3.5 שניות והמחיר יתקרב ל-1.8 מיליון

פרארי GTC "לוסו"

GTC של פרארי היא פחות מכונית ספורט-טורינג ויותר אקזוטית-ספורטיבית, אך היא עדיין תאכלס ברווחה ארבעה נוסעים אמיצים. ב-2.65 מיליון שקל מקבלים מנוע 12 צילינדרים אטמוספרי בנפח 6.2 ליטר, שמייצר 690 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-3.4 שניות בדרך ל-335 קמ"ש. תא הנוסעים הוא מיטב הפאר באיטלקי