האם הקמפיין של רה"מ נגד קשת צלח? במבחן התוצאה, נראה שנתניהו הפסיד פעמיים

נראה שהפעם, בלהט הקרב, רה"מ בנימין נתניהו עשה שגיאה כפולה: במקום להרוויח מהטעות וההתנצלות של גיא פלג, הוא הסתער על קשת, נתפס שוב כמי שמתערב בתקשורת – והפסיד זמן מסך יקר • מי שהפגינה באמת כוח השבוע הייתה דווקא קשת • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

היום (ה') יצא לדרך הכנס השנתי של קשת וחדשות 12 שממותג תחת השם היומרני "ועידת המשפיעים". השם אולי יומרני, אבל יש לו על מה להסתמך: בשנתיים שחלפו מאז פיצול ערוץ 2 - וביתר שאת לאחר מיזוג רשת וערוץ עשר - טבלאות הרייטינג הוכיחו שבוע אחרי שבוע כי קשת וחברת החדשות שלה הן מדורת השבט החדשה ומכאן המשפיעה ביותר על התודעה הציבורית בישראל. 

עלעול בתוכנית הכנס מגלה כי מדובר במפגן כוח שבו יעלו על הבמה במשך מספר שעות לא רק העיתונאים הבולטים של הערוץ אלא גם בכירי הפוליטיקאים במפלגות הגדולות, ביניהם בני גנץ, אהוד ברק, אביגדור ליברמן, ניצן הורביץ, בצלאל סמוטריץ', אורלי לוי-אבקסיס ואחרים.

יש להניח כי לקשת לא הייתה בעיה להביא את כל אותם בכירים גם לכל כנס אחר, אך לעיתוי הלא צפוי כה סמוך לבחירות יש השפעה בהגברת המוטיבציה של הפוליטיקאים להגיע - בוודאי אם לוקחים בחשבון את המומחיות של קשת באריזת מוצרי התוכן שהיא מייצרת והתרגום שניתן לזה על המסך.

קשה שלא להבחין שמשמות הפוליטיקאים נעדרים כל שרי הליכוד (למעט גדעון סער, הנחשב לאופוזיציה בשורות המפלגה). ואכן, שרי החוץ והתרבות ישראל כץ ומירי רגב, וכן אחרים שאמורים היו לקחת חלק בוועידה, ביטלו ברגע האחרון את השתתפותם - ויישרו קו עם רוח המפקד הנושבת מבלפור, ממנו כוונו נגד החברה ובעליה חיצים מורעלים.

החיצים נורו בסוף השבוע שעבר בדמות אמירות בוטות ואישיות נגד כתב המשפט של חדשות 12 גיא פלג, המשיכו בקריאה לאנשי הפיפל מיטר להחרים את קשת ובכך לפגוע בנתוני הרייטינג שלה (ומכאן גם לפגוע בה כלכלית) והסתיימו במודעות ששמו את העיתונאים גיא פלג ואמנון אברמוביץ' בסל אחד עם נסראללה וחמינאי. 

הקריאה הנואשת של נתניהו לחרם על קשת חושפת את חולשתו | דוד ורטהיים

נתניהו יכול היה להמשיך להיות "הקורבן"

האם הקמפיין של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד קשת צלח? לפחות מבחינת נתוני הרייטינג של קשת, כנראה שלא: קשת יציבה בנתוני הצפייה, והם מראים שהעם אולי אוהב את נתניהו, אבל את "מאסטר שף" הוא אוהב יותר. יותר מזה - במהדורת החדשות שעוררה את חמתו של ביבי בגלל חשיפת התמלילים של פלג, אפילו נרשמה עלייה מסוימת לעומת השבוע שקדם לו.

קשה להאמין שנתניהו, שמבין היטב כיצד פועלת תקשורת, סבר כי מישהו באמת יצביע בשלט נגד קשת. סביר יותר שהאמירות הבוטות שלו כנגד הערוץ נועדו לקבע תודעה. אבל נראה כי הפעם בלהט הקרב ראש הממשלה עשה שגיאה כפולה: במקום להרוויח מהטעות שפלג עשה (פלג, נזכיר, התנצל בשידור לאחר שהתברר כי פרסם ציטוט לא מדויק בנוגע לעדותו של עד המדינה שלמה פילבר בפרשת 4,000), נתניהו מיהר לעבור להתקפה חדשה, זאת בזמן שיכול היה לשחק לאורך זמן בתפקיד הכל-כך מוכר לו - כקורבן.

נתניהו הסתער על קשת תוך שהוא ניתלה בביקורת על הסדרה "הנערים", ובכך העביר את הדיון למקום שבו הוא שוב שנוי במחלוקת ונתפס כמי שמנסה (פעם נוספת) להתערב בתקשורת.

גם ההחרמה של הכנס מטופשת מבחינתו: אחרי הכול, מדובר בבמה מרכזית בתקשורת, ערב בחירות, כאשר כל המפלגות האחרות שם עם הזדמנות לקבל זמן מסך שערכו בעת הזו רב. ההחרמה של הליכוד דומה קצת לילד שמעניש את הוריו בכך שהוא לא מוכן שיקנו לו גלידה, ומאמין שזאת הפגנת כוח.

המרוויחה: קשת, ששמרה על איפוק

מי שהפגינה באמת כוח השבוע הייתה דווקא קשת, שלא התפתתה בשום צורה ואופן להיגרר למשחק שנתניהו ניסה לגרור אותה אליו. אנשי קשת וחדשות 12 אמנם התבטאו באופן פרטי בחשבונות שלהם ברשתות החברתיות (מנהלת מחלקת הדרמה של הערוץ קרני זיו הגנה על שידור "הנערים", ושורה של עיתונאים הגנה על מקצועיותו של גיא פלג), אבל קשת הרשמית שתקה ולא הגיבה. ובצדק. כל תגובה שלה הייתה משחקת לידיו של נתניהו, וכל התייחסות אחרת הייתה מסייעת לו.

התשובה של קשת לא הייתה בדיבורים אלא במעשים: הנוכחות הקבועה של גיא פלג ואמנון אברמוביץ' על המסך וההתעקשות להמשיך לסקר את פרשות נתניהו - גם אם מדובר בפולוו-אפ לחשיפה שנעשתה בערוץ המתחרה.

נתניהו נכנס השבוע לכיפוף ידיים גלוי עם גוף התקשורת החזק בישראל. לקשת יש יותר כוח. השאלה מה היא תעשה אתו ביום שבו נתניהו שוב יציע ראיון של הרגע האחרון עם קרן מרציאנו.