התובעת הכללית של ניו יורק פתחה בחקירה נגד פייסבוק

לטיטה ג'יימס הודיעה כי היא בוחנת האם פייסבוק הפרה את דיני ההגבלים העסקיים • תובעים של מדינות נוספות בארה"ב צפויים להצטרף לבדיקה • חקירה דומה צפויה להיפתח השבוע גם נגד גוגל

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, Leah Millis
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, Leah Millis

התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטה ג'יימס, הודיעה היום (ו') כי היא פותחת בחקירה נגד פייסבוק, בחשד שזו הפרה את דיני ההגבלים העסקיים. לפי הודעת התובעת, התובעים הכללים של קולורדו, פלורידה, איווה, נברסקה, צפון קרוליינה, אוהיו, טנסי ומחוז קולומביה יצטרפו לחקירה. 

"אפילו הרשת החברתית הגדולה בעולם חייבת לציית לחוק ולכבד את הצרכנים שלה", כתבה ג'יימס. "אני גאה להוביל קואליציה של תובעים כלליים בחקירה האם פייסבוק פגעה בתחרות וסיכנה את המשתמשים. אנחנו נשתמש בכל כלי חקירתי שקיים ברשותנו כדי לקבוע האם המעשים של פייסבוק סיכנו מידע של משתמשים, פגעו באפשרויות הבחירה של המשתמשים או הביאו לעליית מחירי הפרסום". 

פייסבוק  כבר מתמודדת עם חקירה דומה מטעם רשות הסחר הפדרלית ׁׁ(FTC). החברה הודיעה על החקירה ביולי האחרון, באותו היום שבו ה-FTC הודיעה כי הגיעה לפשרה עם פייסבוק בחקירה שהתמקדה בהפרות פרטיות. לפי הפשרה, פייסבוק תשלם קנס בהיקף 5 מיליארד דולר

בינתיים, הצעדים הרגולטוריים נגד פייסבוק לא השפיעו במיוחד על עסקיה או מחיר המניה שלה. ביום שבו FTC הודיעה על הסדר הפשרה, שווי הרשת החברתית עלה בהיקף הגבוה מהקנס. 5 מיליארד דולר הם כ-9% מסך הכנסות פייסבוק ב-2018.

גם גוגל צפויה להתמודד עם חקירה דומה. מקורבים לנושא אמרו ל-CNBC כי מעל ל-30 תובעים צפויים לפתוח בחקירה נגד גוגל בחשד שהפרה את דיני ההגבלים העסקיים. בראש החקירה, שעליה צפויים להודיע ב-9 בספטמבר, יעמוד התובע הכללי של טקסס. החקירה נגד גוגל צפויה להתמקד בהשפעותיה על פרסום מקוון ואפשרות לפגיעה בצרכנים.