החמקן | בלעדי

היקף הרכש מהתעשיות הישראליות למטוסי החמקן: כ-1.75 מיליארד דולר

בתעשיות הביטחוניות ובמשרד הביטחון מנסים להרחיב עד סוף השנה את היקף המכירות לחמקנים ליותר מ-2 מיליארד דולר • עד כה סופקו לישראל 16 מטוסי חמקן F-35

התעשיות הישראליות מכרו בשנה האחרונה בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר למפתחת וליצרנית של מטוסי החמקן F-35, לוקהיד מרטין האמריקאית - כך עולה מנתונים תקופתיים של מינהל הרכש של משרד הביטחון, שפרטיהם נודעו ל"גלובס".

על-פי הנתונים, מאז שנת 2010 שבה ישראל עשתה את עסקת החמקנים הראשונה, הסתכם הרכש של לוקהיד מרטין מחברות תעשייתיות בארץ בכ-1.75 מיליארד דולר.

במשרד הביטחון מצפים שעד סוף השנה נתון זה ירשום זינוק נוסף, לסכום של יותר מ-2 מיליארד דולר, וזאת בעקבות הניסיונות של התעשיות הישראליות ובסיוע של גורמים מקצועיים במשרד להרחיב את תכולת החוזים הקיימים עם לוקהיד מרטין ולחתימה על חוזי התקשרות נוספים שקשורים לתוכנית מטוסי ה-F-35. "אנחנו מקווים שעוד במהלך השנה הקרובה נצליח לחצות את רף 2 מיליארד הדולרים בנושא זה", אמר ראש מינהל הרכש, אל"מ (במיל') אבי דדון.

עוד עולה מנתוני משרד הביטחון כי מתחילת 2019 החוזים המסחריים של היצרנית האמריקאית עם חברות ישראליות בנוגע לתוכנית המטוס הורחבו בכ-200 מיליון דולר, סכום שמהווה עליה של 44% ברכש מישראל מאז אמצע השנה שעברה.

עיקר הגידול בא בעקבות הגדלת היקף החוזה ליצור הקסדות המשמשות את טייסי ה-F-35 שנעשה בחברה המשותפת לרוקוול קולינס האמריקאית ולאלביט מערכות בעוד 1.2 מיליארד דולר והרחבת חוזה ההתקשרות של לוקהיד מרטין עם התעשייה האווירית ליצור כנפיים למטוס ב-344 מיליון דולר נוספים. על-פי חוזה זה, תע"א תספק יותר מ-800 זוגות כנפיים למטוסי החמקן. עד כה היא יצרה כ-50 זוגות כנפיים.

בתוכנית ה-F-35 מעורבות חברות תעשייתיות ישראליות נוספות, ובהן סאיקלון שפועלת בכרמיאל ונמצאת בבעלות אלביט, תדיראן, סימיגון, כבירן וגלבוע. מנתוני משרד הביטחון עולה כי גם חוזי היצור שלהן עם לוקהיד מרטין התרחבו במהלך השנה האחרונה בעוד כמה עשרות מיליוני שקלים.

חיל האוויר הישראלי הצטייד עד כה ב 16 מטוסי F-35 מתוך 50 מטוסים שהזמין בארה"ב בשלוש עסקאות נפרדות משנת 2010, בעלות כוללת שמוערכת בכ 5 מיליארד דולר.

בימים הקרובים יסופקו לחיל האוויר שני מטוסים נוספים ובמהלך נובמבר יסופקו לו עוד שניים, כך שבסוף השנה יעמדו לרשות חיל האוויר 20 מטוסים מסוג זה.

עוד 30 מטוסים מתוכננים להימסר לישראל עד שנת 2024 ובקצב של שישה בכל שנה. המחיר העדכני של מטוס F-35 הוא 87 מיליון דולר.

במהלך החודשים הקרובים ישראל תצטרך להכריע השאלה אם תצטייד בטייסת חמקנים שלישית או שתרכוש טייסת של מטוסי F-15 חדשים מחברת בואינג.