לאחר דחיית ועדת הבחירות, חוק המצלמות לא יובא להצבעה בכנסת

לאחר דיון סוער ושתי הפסקות דחתה הוועדה המסדרת של הכנסת את פניית הליכוד לקדם באופן מזורז את הצעת חוק המצלמות • המשמעות: ההצעה לא תובא היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאה אלא לדיון בלבד, ואין להצעה סיכוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני הבחירות • ח"כ מיקי זוהר הוציא את ח"כ טיבי מהדיון ואמר במהלך הוויכוח: "הגזע היהודי הוא גזע מיוחד, תתמודד עם זה"

עודד פורר / צילום: שלומי יוסף
עודד פורר / צילום: שלומי יוסף

 

לאחר דיון סוער ושתי הפסקות דחתה הוועדה המסדרת של הכנסת את פניית הליכוד לקדם באופן מזורז את הצעת חוק המצלמות. 12 חברי האופוזיציה, כולל אלה של העבודה וישראל ביתנו, התנגדו ו-12 מהקואליציה תמכו. משמעות התיקו היא שההצעה לא תובא היום (ב') להצבעה בקריאה ראשונה במליאה אלא לדיון בלבד. לפי לוח הזמנים, צפוי דיון במליאה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה, אך אין להצעה סיכוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני הבחירות.

בינתיים אמור יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, להשיב לפניית הליכוד לתגבר את המצלמות שהוועדה תפעיל. מלצר המתין לתוצאות ההצבעה וכעת יוכל להחליט ללא איום הצעת החוק מעל ראשו.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת אמרה ל"גלובס": עמדתנו ניצחה. נתניהו נכשל. המחטף של הימין הוא ניסיון התנקשות בשאריות הדמוקרטיה. בינתיים הוא נכשל. בלמנו את מסע הגניבה הגדול של נתניהו. עוד דחיפה קטנה ונתניהו נופל".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד מסר בתגובה להצבעה: "על ידי התנגדות נציגתו בוועדה לחוק המצלמות, ליברמן קושר קשר עם המפלגות הערביות ונותן להן רוח גבית לזיופים ההמוניים שלהם. בזאת הוא מוכיח שוב שהוא יצטרף לממשלת שמאל-ערבים בראשות לפיד וגנץ". 

בתוך כך, ועדת הבחירות המרכזית העלתה את מספר המצלמות שבהן ישתמשו פקחי ומשקיפי הוועדה ביום הבחירות לכמעט 3,000. ל"גלובס" נודע כי הוועדה תשתמש בשירותי חברת אבטחה וכוח-אדם שתספק מצלמות דוגמת מצלמות הגוף של המשטרה, כדי לסייע בפיקוח על הבחירות ובמניעת זיופים.

הוועדה הודיעה בתחילה כי תספק למשקיפים 1,000 מצלמות. בשבוע שעבר חשפנו ב"גלובס" כי המשטרה תספק למשקיפים עוד 1,000 מצלמות מפרויקט מצלמות הגוף של המשטרה, והיום אומר גורם בוועדה כי עוד כמעט 1,000 מצלמות נוספו לפי דרישת היו"ר השופט חנן מלצר, ואותן תספק חברת כוח-האדם והביטחון העובדת עם הוועדה.

הגורם הכחיש דיווחים כי הוועדה פנתה לליכוד לקבל ממנו את המצלמות שהוא ייעד לאנשיו שישבו בוועדות הקלפי.

ההתייעצויות בין סגני היו"ר חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד וחבר הכנסת משה ארבל מש"ס עם היו"ר השופט מלצר, נמשכות, ומלצר הציג בפניהם את תוספת המצלמות. ביטן לפי הדיווחים דרש בין השאר כי יצולמו גם תעודות הזיהוי של המצביעים במהלך ההצבעה.

במהלך הדיון בוועדה אמר חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) לחברי הליכוד: "אני לא סומך עליכם. ראינו את הטכנולוגיה של החלפת הפרצופים שכאילו מישהו מדבר עם מישהו. אני לא מאמין לצילומים שלכם". הוא התייחס למודעת בחירות שפרסם הליכוד ובה תמונה שעובדה בפוטושופ של ליברמן עם איימן עודה מהרשימה המשותפת. שר המשפטים אמיר אוחנה אמר בדיון: "סברנו בהתחלה שאין צורך בחוק כי ניתן לתעד ולצלם, ואז אמרו שצריך חוק. עכשיו אומרים שלא לגיטימי להביא אותו לפני הבחירות. מי שיצביע נגד הוא זייפן או נהנה מהזיופים".

במהלך הדיון בוועדה הוציא היו"ר ח"כ מיקי זוהר מהליכוד את ח"כ אחמד טיבי שדרש ממנו להגיד היכן היו זיופים. לדברי טיבי וחברי הכנסת מהקואליציה, הזיופים היחידים שנמצאו היו בהצבעה לליכוד. במהלך הוויכוח אמר ח"כ זוהר לטיבי: "הגזע היהודי הוא גזע מיוחד, תתמודד עם זה".

בינתיים מחוץ לכנסת מפגינים כמה עשרות מפעילי המחנה הדמוקרטי. בדקות האחרונות הם ירדו לכביש ומנסים לחסום את כניסת כלי הרכב לכנסת.

מהליכוד נמסר כי בניגוד לדיווחים, העבודה בכנסת על אישור החוק נמשכת.

הקוקפיט של כחול לבן, על ארבעת מנהיגיו, כינס מיני מסיבת עיתונאים ובה הגיב על הפסד הקואליציה בהצבעה בוועדה המסדרת של הכנסת על זירוז הדיונים וההצבעות על הצעת חוק המצלמות. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר: "היום חשפנו את תרגיל ההונאה של נתניהו. במקום לעסוק בירי על הדרום, נתניהו רצה שנעסוק בקונספירציות. במקום שנעסוק במערכת הבריאות והחינוך - הוא רצה שנעסוק בשקרים. הדמוקרטיה ניצחה, מוסדות שלטון החוק שעליהם נתניהו מנסה לערער ניצחו. בימים הקרובים נתניהו ימשיך בספינים שלו - הוא ינסה לשבש את יום הבחירות, לערער על תוצאות הבחירות, והוא עלול להחזיר את החוק הזה".

ח"כ גבי אשכנזי האשים את נתניהו בניסיון לפוצץ את הבחירות, ואמר כי האופוזיציה לא נתנה לגנוב את הבחירות והמדינה.

ח"כ משה (בוגי) יעלון אמר כי נתניהו נכשל. כפי שנכשל בהרכבת הקואליציה, ונכשל מוסרית כשלא החזיר את המנדט לנשיא ובזבז 3 מיליארד שקל שלא הלכו לבתי חולים ולצרכים נוספים. "אני מציע לידידיי בליכוד להאזין היטב למה שאמר ידידי השר והח"כ לשעבר בני בגין - בנימין נתניהו הפך לנטל על המדינה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על עמדתו, ולפיה אין שום סיבה למי שרוצה באמת טוהר בחירות להתנגד לחוק המצלמות, שמונע לדבריו זיופים בבחירות. הוא הוסיף כי זה לא מפתיע שלפיד וגנץ חברו לאחמד טיבי ולאיימן עודה כדי לקבור את חוק המצלמות. לדבריו, "מה שמאכזב במיוחד זה שליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות. פעם הוא אמר שתוך 48 שעות הוא יחסל את הנייה, ועכשיו תוך 48 שעות הוא עשה זיגזג והלך עם אחמד טיבי ואיימן עודה".