האלגוריתם שמציע לרופאים מהי כמות האינסולין הדרושה לחולי סוכרת

חברת דרימד מנתחת את מדידות הסוכר ומציעה לרופאים כמה אינסולין להזריק • אחרי שיתוף פעולה עם מטדרוניק, היא רוצה להשיק מוצר עצמאי

"מחקר שבוצע בחולי סוכרת מסוג 1 הראה שאיזון הסוכר של המטופלים רק הולך ונעשה גרוע יותר, למרות מגוון טכנולוגיות העזר הזמינות להם", אומר ערן אטלס, מנכ"ל ואחד ממייסדי חברת דרימד דיאביטיס. "גם בישראל התוצאה הממוצעת דומה, ואין לזה היום הסבר". דרימד מקווה לפתח את הטכנולוגיה שתשנה את המצב הזה, והיא מגיעה למשימה עם גושפנקא חיצונית - אלגוריתם ניהול הסוכרת שפיתחה משמש בסיס למשאבת האינסולין של חברת המכשור הרפואי מדטרוניק. כעת היא מעוניינת לפתח מוצר עצמאי.

הטכנולוגיה מטביעה בנתונים

הטכנולוגיות הקיימות לתמיכה בניהול הסוכרת נועדו לעזור למטופלים לדייק יותר בניהול חייהם, תזונתם ומשטר זריקות האינסולין. כמות האינסולין שיש להזריק קשורה בכמות הפחמימות הכוללת הנצרכת לאורך היום כולו וגם ברגע נתון מסוים, ולאופן שבו מגיב הגוף לסוכר ולאינסולין. תגובת הגוף תלויה בהמון גורמים: רמת הפעילות הגופנית, לחץ נפשי, המחזור החודשי, הטמפרטורה בחוץ ועוד.

הרופא נותן למטופל המלצות הזרקה משלושה סוגים: אינסולין בסיסי שיש להזריק בכל יום; אינסולין לארוחות - כמה צריך להזריק עבור כל גרם פחמימות; וכן מה לעשות כאשר הסוכר עולה במפתיע. בעבר ההמלצות התבססו רק על מצבו של המטופל ביום שבו הגיע למרפאה. היום, הרופא יכול לקבל ממכשירי מדידת הסוכר של החולה תמונה מלאה של כל רמות הסוכר בזמן שעבר מאז המפגש האחרון ביניהם, ועל בסיס זה לקבל את ההחלטה. אז איך יכול להיות שהחולים פחות מאוזנים?

חברת דרימד פיתחה אלגוריתם שנועד לנבא ולהמליץ לרופא מה היא כמות האינסולין הדרושה בהתאם למידע שנאסף, אלא שלדברי אטלס "הרופאים לא בטוחים איך לקרוא את הנתונים הרציפים ומה לעשות איתם. הרופא הכי קפדן יקרא את הנתונים אולי שבועיים אחורה וימליץ על פיהם. ובזה יושקעו 60% או יותר מזמן הפגישה". לעיתים קרובות החולה מגיע כשהנתונים עדיין בחיישן הסוכר, ואז מקדישים זמן להוריד אותם למחשב או שהאחות מדפיסה עבור הרופא דפים על גבי דפים של נתונים.

לדברי אטלס, במצב הקיים, רוב חולי הסוכרת פוגשים רופא ל-15 דקות בכל ארבעה חודשים במקרה הטוב. ילדים נמצאים בפיקוח קצת הדוק יותר, אך גם כאן נעשות פשרות בשל שיקולי כוח אדם. ידוע שככל שמגבירים את תדירות המפגשים ומשנים את ההמלצות התאם, הטיפול הוא טוב יותר.

דרימד אוספת בעצמה את המידע הרציף ומבצעת ניתוח "ביג דאטה" שלו, ועל בסיס זה מציעה לרופא מה להמליץ. כך הרופא לא צריך להתמודד עם כל המידע במהלך הביקור. כמו כן, אם חוסכים כל כך הרבה מזמן הבדיקה, אפשר לשלב עוד "ביקור וירטואלי" מעבר לפגישה, רק כדי לראות אם ההמלצה השתנתה מהותית.

ייתכן שחולים מתקשים לאזן טוב יותר את רמות הסוכר כי הם והרופאים טובעים בנתונים או מתבססים על המלצות מכונה שמביאות בחשבון פרמטרים ספורים בלבד? זאת לעומת המלצות בעבר, שהתבססו על אינטואיציה שהביאה בחשבון מספר רב של פרמטרים.

"אני גם מסכים וגם חולק על כך. אני מסכים שכל מה שקורה לאדם ביומיום - פעילות גופנית, סטרס, מחזור, היריון - משפיע בסוף על רמות הסוכר ועל התגובה של הגוף הספציפי לאינסולין. בכל זאת, יש היום המלצה קבועה של הרופא, שאומרת מהי זריקת הבסיס ואיך להגיב לאכילת כל גרם פחמימה. על בסיס זה המטופל כבר עושה את ההתאמות שלו, על פי הרגשתו הפיזית האמיתית ועל פי ניסיונו. ככל שההמלצה הבסיסית היא טובה יותר, כל ההתאמות אמורות להיות גם הן טובות יותר".

בקרוב: המלצות גם לחולי סוכרת 2

המוצר הראשון של דרימד הוטמע תחילה במכשיר של מדטרוניק, שמטרתו בעתיד הלא רחוק היא לא רק להמליץ על הכמות, אלא ממש לבצע את ההזרקה. במוצר החדש, הם שמים דגש על קביעת רגישות החולה לאינסולין שבעזרתה יוכל החולה לחשב בעצמו את מינון האינסולין הדרוש.

לדברי אטלס, "הפעילות מול מדטרוניק התמקדה רק בפתרון 'הלבלב המלאכותי’ של מדטרוניק: משאבות אינסולין משולבות בחיישן סוכר רציף שמשנות בזמן אמיתי אוטוטמטית את מינון האינסולין. היום יש לנו מוצר חדש, המיועד לשימוש בכל משאבות האינסולין לסוכרת מסוג 1 כדי לעזור לרופאים לנתח את הרגישות של המטופל לאינסולין. לקראת סוף 2020 אנחנו מתכננים להכניס גם מוצר המיועד למטופלי סוגרת מסוג 2, שהם כבר יותר 30% מאוכלוסיית חולי הסוכרת מסוג 2.

"על פי ניסוי הפיילוט שלנו, אם משנים את מינוני האינסולין לפי ההמלצה של האלגוריתם שלנו כל שלושה שבועות, התוצאות מבחינת איזון המטופלים הן זהות למה שניתן להשיג כשרופא מומחה עובר על הנתונים ומחליט כיצד לשנות את המינונים. מבחינתנו זה וואו, כי זה אומר שאפשר להנגיש בעזרת אלגוריתם איכות טיפול כמו של רופא מומחה בסוכרת. אנחנו היחידים שיש לנו אישור לתת המלצה על פי נתונים של חיישן רציף בארה"ב, אירופה וישראל".

לדברי אטלס, יש חברות נוספות שממליצות על רמות אינסולין, אך רק עבור מטופלי סוכרת מסוג 2 ולא על בסיס נתוני מד סוכר רציף.

המוצר מוטמע היום במרפאות מובילות בארה"ב. בחברה סבורים שב-2020 כבר יהיו לה הכנסות משמעותיות. "אנחנו ממומנים היטב עד סוף 2020, ונהיה מעוניינים להתחיל גיוס ב-2020 כדי להתרחב מסחרית".