מלצר דחה את העתירה לא לשדר את הצהרת נתניהו בשידור חי

(עדכון) - כחול לבן והמחנה הדמוקרטי פנו ליו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, וביקשו ממנו להורות לערוצי הטלוויזיה, לאתרי האינטרנט ולתחנות הרדיו שלא להעביר בשידור חי את ההצהרה הפוליטית של רה"מ, כיוון שמדובר בתעמולת בחירות אסורה - אך בקשתם נדחתה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, דחה היום (ג') אחר-הצהריים את בקשת כחול לבן והמחנה הדמוקרטי להורות לערוצי הטלוויזיה, לאתרי האינטרנט ולתחנות הרדיו שלא לשדר את הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו בשידור חי, בטענה כי מדובר בתעמולת בחירות אסורה.

הליכוד טען בתגובה לבקשה כי "לדברי נתניהו יש ערך חדשותי-אינפורמטיבי מובהק, אשר מטבע הדברים עשוי לזכות לסיקור תקשורתי רחב וסקרנות מטעם הציבור. אין מדובר בתעמולת בחירות אסורה, ולפיכך אין מקום ליתן את הצו המבוקש".

השופט מלצר דחה כאמור את בקשת כחול לבן והמחנה הדמוקרטי, אך ציין כי "חזקה על גופי התקשורת כי יבדקו בזמן אמת אם יש ערך חדשותי, ואם יגיעו למסקנה שיש בדבריו משום תעמולת בחירות או חריגה מערך חדשותי, הם יפסיקו מיוזמתם את השידור החי לשם עריכתו, קודם לשידורו מחדש, ללא מסרים תעמולתיים".

יו"ר ועדת הבחירות הוסיף כי "החלטה זו ניתנת בהתבסס על הצהרות הליכוד ובהנחה שלא יהיו בסביבת נתניהו מסרים תעמולתיים של הליכוד. אני סמוך ובטוח כי נתניהו והליכוד מודעים לנפקויות האפשריות, אם יתברר שהיה אי-דיוק בהצהרות שנמסרו לי". 

"הודעה דרמטית"

מוקדם יותר היום, לאחר שפורסם כי ראש הממשלה נתניהו מתכוון להודיע אחר-הצהריים "הודעה דרמטית", כלשון הקמפיין שלו, עתרו מספר מפלגות ליו"ר ועדת הבחירות, השופט מלצר, וביקשו ממנו להורות לערוצי הטלוויזיה קשת, רשת, כאן, ערוץ 9 (ברוסית) וערוץ 7 (אתר חרד"לי) ואף לאתרים ynet, וואלה ותחנות הרדיו - שלא להעביר בשידור חי את ההצהרה הפוליטית של נתניהו.

בפניית כחול לבן נאמר כי חוק הבחירות אוסר על ביצוע תעמולה בכלי השידור בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות. "הואיל ואנו מצויים 7 ימים מיום הבחירות, יש סבירות גבוהה להניח כי הדברים שירצה למסור הערב נתניהו, לבטח כאשר כותרת ההודעה היא 'הודעה דרמטית', יהוו תעמולת בחירות ששידורם יהיה הפרה של חוק התעמולה".

בכחול לבן ציינו כי פסיקות השופט מלצר בעבר כללו הוראה להשהות שידורים חיים ב-10 דקות, כדי שעורכי כלי התקשורת יוכלו לבחון אם מדובר בתעמולה או מידע בעל אופי חדשותי.

המחנה הדמוקרטי פנו אף הם עם טיעונים דומים. לדבריהם, העובדה שמדובר ב-7 ימים לפני בחירות מחייבת פסיקה מחמירה של השופט מלצר. "החשש בענייננו לאמירת דברי תעמולה במסגרת נאום, הוא גדול וכבד פי כמה". הם מבקשים ממלצר לאסור על כאן, קשת, רשת ואתר ynet מלשדר את הנאום כליל. 

ואולם כאמור, יו"ר ועדת הבחירות, השופט מלצר, דחה את בקשת כחול לבן והמחנה הדמוקרטי, וכך גופי התקשורת שיחפצו בכך, יוכלו לשדר את נאומו של נתניהו בשידור חי.